Bensin+E85

Användarvisningsbild
211#Christer Lindström

Bensin+E85

Inlägg av 211#Christer Lindström »

Hej :) när jag tankade senast så fyllde jag på 10 liter E85 + 40 liter 95oktan för att testa lite om det funkade bra, inblandningen av E85 blir ju ungefär 20% på det viset, E85 har ju högre oktan än bensinen så en liten höjande effekt har ju det, E85 ökar ju också fyllnadsgraden om jag inte fattat fel samtidigt som den kylet bättre än bensin :shock: eftersom jag åker turbo med uppställt laddtryck så kör jag normalt på 98oktan, men vet inte om jag behöver det längre om jag fortsätter med den här blandningen för bilen går superbra på blandningen, det känns tillochmed som om jag fått lite mer effekt, då speciellt efter 3500rpm då man nu känner av den där beryktade turbuknuffen som ju är lite diffus i 480:in annars :? vad som krävs för att köra en motor på E85 är väl egentligen bara att man har ett högre bränsletryck (rätta mej om det är fel) ok höjt bränsletryck har jag så det är ordnat och att motorn skulle spika har jag inte hört, det negativa är att bränsleförbrukningen har blivit lite högre men jag tror det jämnar ut sej med priset :? Tänkte att jag ska testa att tanka 50/50 nästa gång för att känna efter om det funkar, annars får man väl minska igen, skulle vara kul att höra om det är nån av er som har erfarenhet av detta

mvh

Chrille
boostofta
Kontakt:

Inlägg av boostofta »

Jag klarade max 10% inblandning på min turbo, den gick den riktigt risigt och var väldigt svårstartad, förra sommaren, varmt då med ;) Blev väldigt besviken på E85, provade o provade, köpte B-tryckregulator för o höja trycket, hjälpte lite. Misstänker att de var tändningen som hade behövts ändrats. Funka inte för mig i alla fall :(
Mvh
Peter #15
Röd ES 1987 Min Första Bil tyvärr skrotad pga för mycket rost
Röd 1990 Turbo Centers 0,95bars strenhet! Min sommar/räcerbil :)
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
vit
Kontakt:

e85

Inlägg av vit »

Jag har en arbetskomois som sa att man ska köra ett tag så att tändningen justerar sig?. Han hade provat med en 460 och en usa v8.
Han påstår att 50 50 motsvarar shell vpower soppa.
boostofta
Kontakt:

Inlägg av boostofta »

Jag försökte i 2 månader, kör 80mil i veckan, varav 2 st 28mils sträckkörningar. de borde ändra tändingen. nu är det dock så att 400serien inte har adaptivt bränsle eller tändsystem. så den enda korrigering som sker blir under körning och kommer när det börjar spika.

Har läst om några som kör 440/460 på etanol.nu. ingen av dem kör dock turbo.

50/50 är nog högre oktan än V-power som är 99 oktan. Dock spelar oktantalet ingen större roll så länge man inte justerar bränsle och tändning, dvs special chip för blandningen. En höjning av kompresion är oxå vettigt.
Mvh
Peter #15
Röd ES 1987 Min Första Bil tyvärr skrotad pga för mycket rost
Röd 1990 Turbo Centers 0,95bars strenhet! Min sommar/räcerbil :)
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
Användarvisningsbild
211#Christer Lindström

Hej :) idag var det dags att tanka igen så jag testade att öka inblandningen av E85 till 15liter E85 + 25liter 95oktan men med den inbandningen verkade det bli för mycket av spriten :? gick defenitivt inte lika bra som tidigare utan ville gärna "bluddra" lite vid fullt gaspådrag :cry: men jag ska åka sådär en 20 mil imorrn så jag tänkte fylla på mer bensin sen så jag kan kolla om den funkar bättre igen :shock: under den senaste veckan med c:a 20% E85 inblandat har ju bilen gått som en dröm, däremot har bensinförbrukningen ökat med c:a 1dl/mil men det kompenserar ju det billigare priset på "spriten" :lol:

mvh

Chrille
Användarvisningsbild
211#Christer Lindström

Hej :) jaha då har man kört c:a en månad med olika inblandningar av E85 med varierande resultat :shock: verkar som om den går bäst med c:a 20% blandning då känns det som om jag har fått lite mera pulver under huven och det är först efter 3500rpm som det känns :wink: och då kommer den ordentligt, det är ett riktigt bra svar från 100 och uppåt riktigt bra :twisted: fick "möjlighet" att trampa plattan häromdan och upp till 210 så var det ett gämnt och fint drag, nästan så att man vart rädd :oops: blev förövrigt tvungen att släppa av sen eftersom jag nog skulle haft svårt att klara rondellen annars :wink: men tyvärr så lider ju sommaren mot sitt slut så att det är snart dags för pärlan att få vila i garaget igen över vintern med en svår 480-abstinens för mej men åandra sidan så blir det ju riktigt kul att plocka ut henne på en tur i vår :lol: ska tanka igen den här veckan och tänkte testa att ha i enbart bensin den här gången för att kolla om jag har rätt i mina funderingar :shock:

mvh

Chrille
Skriv svar