Ny bil, ny medlem (snart)!

Skriv svar
Hoffster
Kontakt:

Ny bil, ny medlem (snart)!

Inlägg av Hoffster »

Hej!

Efter cirkus två år av letande har jag äntligen hittat hem. En näst intill helt rostfri pariserblå 480 Turbo - 91 står nu här utanför. Den är hel, fin och tät invändigt och går som ett skott. Ska knäppa lite foton när tillfälle ges.

Som 480-novis har jag en del frågor i början (av enkel natur än så länge);

Dimljusen fram går inte igång på parkeringsljusläget. Bara på halvljusläget med popupen uppe. Jag har bestämt för mig att jag sett 480:s som åker med parkerings+dimljusen tända utan att fälla upp halvljusen. Min bil härstammar från fotbollsmarodörernas land Tyskland så det kanske är lite annorlunda kopplat med ljusen än i de svenska fränderna? Någon som vet?

Vid dörrhandtagen invändigt sitter det högtalargaller som ser ut som om det skulle kunna vara till en diskant. Jag tycker mig dock inte se något element bakom gallret men det kanske är meningen att man ska sätta dit en diskant? Eller fyller gallret någon annan funktion?

Bild

Sen undrar jag lite över motorn. Turbon har väl effekten 88Kw (~120hk) och 175Nm? På min står det 90Kw(122hk) och 190Nm. Någon förklaring?

Så, nu ska jag försöka byta lampan till parkeringsljuset fram enligt tysk instruktionsbok...
Sellgren
Kontakt:

Inlägg av Sellgren »

Välkommen till forumet. Använd gärna sökfuntionen om du råkar ut för problem, det finns mycket info på detta forumet.

När jag köpte min tyska 480 så blev jag tvungen att byta hela ljus omkopplaren för man var tvungen att vrida på omkopplaren för att ljusena fram överhuvudtaget skulle lysa. På normala
480s så behöver man inte röra omkopplaren när man kör i dagsljus.

Nätet i dörrarna är mycket riktigt till för diskanter och jag har lyckats att hitta ett par på skroten som jag har i min ena 480.
VOLVO 480 ES 2,0 Automat -95 Pariserblå
VOLVO 480 TURBO -93 Svart, Med i Volvos broschyr för 94:or, Volvo original kjolpaket
VOLVO 480 TURBO -93 Svart, Webasto thermo top
CADILLAC DeVILLE cab -67
TOYOTA CELICA SUPRA -84
Hyundai i40 -12
Hoffster
Kontakt:

Inlägg av Hoffster »

Tack för svar!

Jo, det är sant, jag måste också vrida på omkopplaren för att få nåt ljus överhuvudtaget. Säljs omkopplaren fortfarande hos Volvo? Pris? Du har möjligvis inget artikelnummer?

Skulle byta stereo nu och stötte på ett litet problem. Det sitter ett gammalt originalslutsteg under passagerarstolen som väl driver bakhögtalarna (?). Det går, utöver "småsladdarna" en extra, tjockare kabel från stereon till slutsteget, kopplad med "DIN-kontakt". I min nya stereo finns inte den sortens kontakt. Är väl ersatt med line out.
Vet nån vad denna kabel gör? Kan jag bara hoppa över den och ljudet funkar ändå (fast utan slutsteg). Nya stereon orkar nog ändå driva bakhögtalarna.

Sen är det tydligen ett annat färgschema på kablarna i bilen än på kablarna på isoadaptern jag har till stereon. Nån som vet hur jag ska koppla?
Användarvisningsbild
211#Christer Lindström

Inlägg av 211#Christer Lindström »

Hej :) och välkommen till en bra klubb och en rolig bil, såg att du undrade lite im isokopplingarna så kanske den här länken kan hjälpa http://www.svenska480klubben.com/phpBB2 ... php?t=1425 :shock: sen har jag för mej att biltema säljer adapters till volvo 400:ans koppling så det går nog att lösa :wink: slutsteget brukar inte vara så mycket att hurra för som sitter orginal så du kan kanske smyga in nya kablar till dom bakre och låta det gammla vara orört fall att nån vill ha orginalskick nån gång :) sen eftersom du har en turbo så varför inte kika lite under trimm och styling så kanske du kan få lite roliga tips om hur man "optimerar" turbomotorn med ett antal extra pållar hehe :twisted: Lycka till och ställ många frågor för du får ALLTID svar på den här sidan :lol: massor av kunniga medlemmar som gärna delar med sej :D

mvh

Chrille
Gäst

Inlägg av Gäst »

Fick hjälp av en hjälpsam man på Rejmes i Linköping som tog fram färgschema åt mig så att jag kunde koppla ihop trådarna till isokopplingen. Det lustiga är att jag inte hittar nå´ra trådar som går till bakhögtalarna... Så nu är de tysta.

Om man vill dra nya kablar, måste jag skruva bort hela instrumentpanelen då? Svårt?

Förresten, är det nån som har svar på varför min motor är på 90Kw istället för 88?

På tal om trim. 480-center sidan verkar vara nedlagd. Är det nån som har sparat lödtrimningsartikeln där?
Gäst

Inlägg av Gäst »

Anonymous skrev:Fick hjälp av en hjälpsam man på Rejmes i Linköping som tog fram färgschema åt mig så att jag kunde koppla ihop trådarna till isokopplingen. Det lustiga är att jag inte hittar nå´ra trådar som går till bakhögtalarna... Så nu är de tysta.

Om man vill dra nya kablar, måste jag skruva bort hela instrumentpanelen då? Svårt?

Förresten, är det nån som har svar på varför min motor är på 90Kw istället för 88?

På tal om trim. 480-center sidan verkar vara nedlagd. Är det nån som har sparat lödtrimningsartikeln där?

Kolla om du har en motor som heter B18FT(M), alltså modellen utan katalysator...det kan vara därför. :)

//Pelle
022. Pär Renström
Kontakt:

Inlägg av 022. Pär Renström »

Anonymous skrev:
Anonymous skrev:Fick hjälp av en hjälpsam man på Rejmes i Linköping som tog fram färgschema åt mig så att jag kunde koppla ihop trådarna till isokopplingen. Det lustiga är att jag inte hittar nå´ra trådar som går till bakhögtalarna... Så nu är de tysta.

Kolla om du har en motor som heter B18FT(M), alltså modellen utan katalysator...det kan vara därför. :)

//Pelle
Oj, jag var visst inte inloggad...men som sagt, kolla det! Kan vara så då det är en importbil.

//Pelle
Bild

TurboVolvo även på jobbet.
Hoffster
Kontakt:

Inlägg av Hoffster »

Anade också att det kunde vara så först, men nejdå det finns katalysator.
Sellgren
Kontakt:

Inlägg av Sellgren »

Jag fixade en omkopplare på skroten. Åker du till en självplock skrot så kostar den inte många kronor.
VOLVO 480 TURBO -93 Svart, Med i Volvos broschyr för 94:or, Volvo original kjolpaket
CADILLAC DeVILLE cab -67
TOYOTA CELICA SUPRA -84
Hyundai i40 -12
Användarvisningsbild
211#Christer Lindström

Inlägg av 211#Christer Lindström »

Hej :) såg att du undrade om det va nån som hade motståndstrimmet till turbomodellen kvar :shock: jo jag har den på en pdf så om jag får din mail kan jag ju skicka över den till dej :wink: jag vet inte om jag får lägga upp den under trim på vår sida eftersom det inte är jag som skrivit den, men jag ska försöka få kontakt med Peter som har gjort den så kanske han ger sitt tillstånd :D

mvh

Chrille
Hoffster
Kontakt:

Inlägg av Hoffster »

211#Christer Lindström skrev:Hej :) såg att du undrade om det va nån som hade motståndstrimmet till turbomodellen kvar :shock: jo jag har den på en pdf så om jag får din mail kan jag ju skicka över den till dej :wink: jag vet inte om jag får lägga upp den under trim på vår sida eftersom det inte är jag som skrivit den, men jag ska försöka få kontakt med Peter som har gjort den så kanske han ger sitt tillstånd :D

mvh

Chrille
vore jättesnällt! skickar ett pm.
Hoffster
Kontakt:

Inlägg av Hoffster »

Tänkte lägga upp lite bilder som jag lovat.

Den är ordentligt smutsig som synes, men på leriga grusvägar är det svårt att hålla bilen ren...

Jaa, jag vet att stripes ser förskräckligt ut. Det är inte jag som satt på den. Den var även tysk ölreklam på bakrutan när jag köpte den, men den har jag fått bort. Nu efter ett tag börjar jag dock vänja mig vid linjerna och tycker nästan (bara nästan) att det är lite charmigt med nåt som skiljer min 480 från andra.

Håll till godo:

Bild

Bild

Bild

Jag har förövrigt löst mitt lilla stereoproblem jag skrev om tidigare. Jag orkade inte dra nya kablar till bakhögtalarna och det gamla orginalsteget gick inte att koppla in i annat än gamla Volvostereos. På http://www.backesljudbygg.se/ hittade jag dock tillslut en adapter som gör att jag kan koppla in mitt slutsteg i den nya stereon. Har precis beställt en (195kr)!
Pyst tysk pariserblå turbo -91
www.hoffmanworks.se
Sellgren
Kontakt:

Inlägg av Sellgren »

Tyckte det var rätt snygga stripes på din 480, ser så ut på bilderna iallafall.
CADILLAC DeVILLE cab -67
TOYOTA CELICA SUPRA -84
Hyundai i40 -12
Hoffster
Kontakt:

Inlägg av Hoffster »

Tack så mycket! :D
Pyst tysk pariserblå turbo -91
www.hoffmanworks.se
Skriv svar