Blir slö ibland...

Niclas Broman
Kontakt:

Blir slö ibland...

Inlägg av Niclas Broman »

Jag har två små mysko problem som jag inte tror hör ihop.

1. Ibland, men bara ibland, när jag accelererar rejält så är motorn tam och slö. Det är samma känsla som att köra en bil som går på tre av fyra cylindrar. Den accar men väldigt segt och toppfarten sänks betydligt. Ibland så uppträder detta "fenomen" inte alls utan bilen är pigg vid gaspådrag osv. Jag har mina misstankar om vad det kan vara men vill höra mig för om någon annan har någon lösning på detta.

2. Min ES har väldigt orolig tomgång. Den är inte onormalt hög men väldigt orolig. Dessutom, vid stadskörning, körning på parkeringar etc när jag släpper gasen och motorvarvet är mellan 1000 och 2000 rpm så studsar varvräknarnålen som en hoppjärka. :? Varvtalet faller ner mot tomgångsvarvtal men fallet bromsas inte in som det normalt ska göra. Varvtalet dyker ner till ~500 rpm för att sedan snabbt öka till 1200-1500 rpm. På detta sätt studsar varvtalet och varvräknarnålen upp och ner ett tag för att sedan lugna sig. Detta uppträder oftast då man släpper gasen mellan 1000-2000 rpm (ju lägre desto oftare händer det). Det verkar också förekomma oftare när man belastar motorn med exempelvis servostyrningen (vid parkering etc). Det verkar som att regleringen som styr "tomgångsinbromsningen" av varvtalet inte hinner med om gasen släpps vid för låga varv. Bilen lägger väldigt sällan av (har hänt typ två ggr i år) när detta händer men det är ju SÅ irriterande.

Jag det blev två långa frågor... Hoppas någon orkar läsa igenom dem. Om någon har någon idé om vad dessa problem kan rör sig om så skriv gärna ner dem!!
Kan nämna att i övrigt så går motorn fint.

'En tacker på förhann..'

Niclas
Dan.P
Kontakt:

Inlägg av Dan.P »

Vad har du för årsmodell?
Niclas Broman
Kontakt:

ES årsmodell -90.

/n
Användarvisningsbild
211#Christer Lindström

Inlägg av 211#Christer Lindström »

Hej, hade ett liknande fel på fruns 440gl, gjorde rent i fördelardosan och så var felet väck, tätningen vid kamaxeln har en förmåga att bli otät.
Lycka till

mvh
Chrille
Användarvisningsbild
211#Christer Lindström

Inlägg av 211#Christer Lindström »

Hej kompisar :D såg att du har problem Niclas :( hör av dej så kanske vi kan hjälpas åt att fixa det, de är ju det vi 480-tokar är till för :) det är ju inte så ofta som man hittar klubbkomisar här uppe i Uppsala så vi måste hjälpa varandra, eftersom jag vet att vi har en av dom BÄST fungerande websidorna om vårt märke, man får seriösa svar på sina frågor direkt, ALLTID :shock: suveränt, vi är ju ett gäng tokar som värnar om en MYCET SPECIELL BIL nämligen Volvos första framhjulsdrivna bil, dessutom en teststation för sin teknik ända fram till nu (finns ju dom som påstår att de där med att bakrutetorkare som slår på när man lägger i backen är en nyhet?) :o de har jag på min -90:ia så va då nytt :?: att det dessutom enligt mej och många fler är en av Volvos vackraste bilar och dessutom rolig speciellt om man trimmar den en aning, så att den kan leva upp till sitt yttre, då är det riktigt KUL :twisted: men det är inget fel med en orginal ES heller :lol: en höjdare det också, Jo jag vet att jag blev lite bilnostalgisk här men eftersom min 480tic är den absolut roligaste bil jag haft under mitt 37-åriga körkortsinnehav=bilinnehav så är det lätt att bli sån, hade inte en aning om att det skulle bli så här när jag köpte min, det blev så iallafall : när man dessutom :!: hittade den här sidan och klubben då blev det intressantare, helt plötsligt satt jag där med en klenod som måste vårdas en som måste sparas, JEHOO! äntligen en hobbybil som inte kostade mej skjortan och den va orostad (norrlandsbil) Hurra! har redan efter två år som åretruntbil börjat tänka på att skaffa mej en vinterbil så att man slipper utsätta sin klenod för salt och annat skit, så det får väl bli så när ekonomin tillåter, en sak är säker, jag säljer den INTE! :evil: , jo jag vet det blev en lång utläggning det här men när man BRINNER för nåt då gör man. :oops: 8) ha det GOTT 480-tokar så både hörs och ses vi :roll:

mvh
Chrille
Niclas Broman
Kontakt:

Hej Chrille!

Jag tar tacksamt emot all hjälp som finns att få! Visst måste vi Uppsalaiter hålla ihop! :)
Misstänker att soppapumpen inte är riktigt frisk men vet inte.. mig kan du nå på nbroman@excite.com så kan vi höras mer. Jag skickade ett mail till dig via den är sidan men jag vet inte om jag skrev ner mig adress.. :lol:

...och visst är det en fantaskisk bil!!

Ha det så bra! Vi hörs.

Niclas
Skriv svar