Orginal var går gränsen

Användarvisningsbild
211#Christer Lindström

Orginal var går gränsen

Inlägg av 211#Christer Lindström »

:?: Hej kompisar :lol: har funderat på det här med orginal eller ej, jag menar var går gränsen? är det fel att bygga om en 480 till en riktigt grym dräpare både till utseende och power eller ska man spara alla i orginal? själv tycker jag att det kan vara riktigt häftigt med en riktig dräpare :twisted: samtidigt tycker jag att det är lika häftigt med en helt orginal :P jag vill här försöka att få igång en liten diskussion vad ni andra tycker. Har själv en 480tic -90 med det mesta i utrustning från den tiden, jag har ställt upp turbotrycket till 0:75 med en strypventil mellan Wg-n och magnetventilen, tycker inte att det är att frångå orginal utan bara att ge bilen den power den ser ut att ha, skulle själv kunna tänka mej att bygga om en 480 till nått nytt utan samvetskval även om det inte finns så många, sammtidigt som jag inte ens vill byta ut stereon på min för att jag inte vill börja att ändra för då kan det bära iväg :shock: kan tänka mej att jag kommer att byta till större fälgar, har en uppsättning 15" liggande så dom blir det till sommaren med rätt breda däck på, fälgarna har en positiv breddning så dom kommer att sticka ut lite mer, är det fel :?: men kanske inte orginal, men 15" fanns som option :P men inte med den offseten. Va tycker ni kommpisar :?: ska alla sparas i orginal eller får man ändra :?: jag är något kluven ifrågan som ni märker eller egentligen har jag en bestämd uppfattning om att man kan bestämma själv och ändå bli accepterad det kan väl inte vara fel så länge vi bevarar Volvos exprimentbil innför framtiden, tänk på va mycke elektronik dom har lagt in i bilen som är standard idag, visst är den speciell inget snack om det, jag har sen jag såg den första gången omkring -87 velat ha en, nu har jag en och tänker försöka bevara den, visste inte vad jag gav mej in på när jag köpte min, tänkte bara att den va en häftigare version av min frus 440, så är det :!: den är en häftigare variant av 440:n mycket häftigare och snyggare sammtidigt som den har bättre väghållning. helt kanon :P kom igen med synpunkter och hur det va när du blev "kär" i din 480 :oops: och Får man ändra hur mycket man vill utan att man blir bränd av andra :?: jag har sett i andra klubbar hur orginalfanatikerna har tagit över, själv tycker jag som sagt att alla ska vara lika välkommna precis som det är nu i klubben :lol:

mvh
Chrille
022. Pär Renström
Kontakt:

Inlägg av 022. Pär Renström »

Självklart ska alla vara välkomna, det är ju givet.

Original eller inte är ju upp till var och en. Vill man att det står Volvo på varenda pryl så visst...och vill man ha största aluvingen på taket och en på huven så visst...även om just det kanske inte faller alla i smaken... :)

Min bil är sakta men säkert på väg att bli precis som jag vill ha den. Den är svart och diskret och ändå snygg och snabb.
Enda yttre grejen som egentligen syns karossmässigt är ju vingen från DBS, jag tycker den passar bra.

Jag tänker iallafall inte "bränna" nån för att denne modifierar eller originalrenoverar sin bil, alla får göra som dom vill!

Mvh Pelle
Bild

TurboVolvo även på jobbet.
Martin
Kontakt:

Inlägg av Martin »

Ja du Christer, själv tycker jag att det är helt okej att trimma bilen under huven, man kanske skulle kalla det för att optimera istället? Sen tycker jag nog det är rätt viktigt att behålla "rätt" motor också.
När det gäller att förändra utsidan så tycker jag nog att man måste vara mer försiktig. Man skulle ju kunna säga att det som ser ut som original är godkänt. Sänkningar syns inte så tydligt. 15" skulle jag nog också godkänna. Måste nog tänka vidare på det här... :)

Men motorn tycker jag är okej att pilla på oavsett, för om man tittar på bilen så ser man att den ska ha mer pulver, så är det bara.. Man får kanske tänka på originalidén till bilen och inte hur den blev när den kom ut. Volvo kanske gjorde bilen så lätttrimmad för oss som såg bilen för va den va. ;)
019 Johan Bertilsson
Kontakt:

Inlägg av 019 Johan Bertilsson »

Det är väl upp till var och en tycker jag... Själv vill jag inte ändra nåt som inte går att återställa, men om man tonar rutorna, sänker den lite och byter fälgar spelar det ju ingen roll, lätt att återställa... Men om det är riktigt gjort så visst kan man bygga om den rejält. Sen beror det lite på vad man utgår ifrån med tycker jag, om man räddar en 87-88:a från en säker "rost-död" och skroten så visst kan man ändra på vad som helst. Bättre det än att den försvinner helt...
/Johan
480 ES -87
Daniel Axelsson
Kontakt:

Inlägg av Daniel Axelsson »

019 Johan Bertilsson skrev: Sen beror det lite på vad man utgår ifrån med tycker jag, om man räddar en 87-88:a från en säker "rost-död" och skroten så visst kan man ändra på vad som helst. Bättre det än att den försvinner helt...
Som min då med andra ord...var ett "vrak" när vi köpte den...nu är den hur fin som helst...jag ser ingen anledning till att hålla min 480 original...men gränser för vad det gäller ombyggnationer finns det ju alltid...
480ES -87 *under construction*
745Turbo -87 *blivande busbil ?*
960 -91 *bruksbilen*
Christer Nilsson
Site Admin
Kontakt:

Original?

Inlägg av Christer Nilsson »

Det är ju helt givet att det är fritt fram för var och en att göra vad man vill med sin 480! Ingen kan ju egentligen påstå vad som är rätt eller fel.
Det är olika människors smak som har gjort att det finns så pass många olika märkestillbehör som det finns idag. Det tog väl riktig fart under 80-talet när ekonomin snurrade på som mest. Det kostade att styla sin bil hos något av stylingföretagen men det spelade ingen roll. Det fick kosta. Detta upptäckte naturligtvis biltillverkarna och vips, så kunde man köpa spoilerkit till allt som hade fyra hjul... Om sedan alla var lika smakfulla är ju upp till var och en att bedöma. För egen del är jag mest intresserad av original. För några år sedan var jag av en helt annan åsikt... Det är således svårt nog att veta vad man själv tycker...
/CN
Användarvisningsbild
211#Christer Lindström

Inlägg av 211#Christer Lindström »

Hej kompisar kul att det blev så bra respons på frågan :P det där med att optimera motorn tycker jag lät bra, tycker inte heller att man ska byta ut orginalmotorn, det finns ju ganska mycket att ta ut :twisted: speciellt då av turbon, sen om man räddar ett vrak från en säker död med både annan motor och karosseriombygnad är också helt ok, men om det är en tidig bil :!: typ -86 eller -87 bör den räddas och få vara orginal :!: det är alltid kul att höra andras åsikter om såna här saker, det viktiga är ju att vi har kul med våra klenoder :lol:

mvh
Chrille
Skriv svar