Skillnad mellan chiptrim och annan trim

Användarvisningsbild
211#Christer Lindström

Skillnad mellan chiptrim och annan trim

Inlägg av 211#Christer Lindström »

Hej kompisar, jag har berört detta i ett tidigare inlägg med skillnad mellan chiptrim och pystrim/motståndstrim, vad jag har förstått så finns det flera olika chips på marknaden en del både höjer laddtryck och fetar upp insprutet, fixar tändning osv. det finns också mer "oseriösa" chips :x som bara ställer upp laddtryck, jag vet inte vilka som gör vad, man kan ju som sagt höja laddtrycket med andra metoder pys eller stryptrim av Wg-klockan för att på detta sätt höja laddtryck/effekten eller Peters modell med motståndstrim av boxen, har förstått av en del inslag här att pys och motståndstrim funkar bra ihop, men en del påstår att ett seriöst chip är mera rätt vilket jag säkert kan hålla med om, (nån som vet en firma som levererar såna) :?: vad som skulle vara intressant att veta är hur snabb respons får man med ett chip, kommer det högre laddtrycket tidigare vid lägre varv eller kommer det högre upp på varvtalskurvan :?:
eftersom jag själv kör med stryptrim mellan Wg:n och magnetventilen så har jag fått en snabbare respons, fullt laddtryck kommer mycket snabbare än tidigare det är ju dessutom högre c:a 0,75, en sak som jag märkt är dock att det kan förekomma en liten tendens till spikning ibland speciellt vid fullt gaspådrag på t.ex. fyran eller femman från relativt låg fart detta trots att jag kör på 98 oktan det är inte mycket men det finns där och det fanns där även före trimmet iochförsej när jag körde på 95 oktan, kan tillägga att motorn iövrigt är i mycket gott skick :D hur är det för övrigt kan man byta chip själv eller måste man skicka iväg hela boxen eller kanske hela bilen, jag menar det finns kanske fler saker som dom fixar till på trimfirman, nån som vet om det finns en seriös firma i närheten av Uppsala som man kan kolla med :?: det måste ju finnas nån 480-tok därute som vet :lol:

mvh
Chrille
yo84
Kontakt:

Inlägg av yo84 »

http://www.tsmotor.com/ Kolla dessa grabbar. unichip är ett så kallat ersätningsystem. du kopplar in den mellan standard styrbox och kablage.
Vet ej priset. Dock är detta det seriösaste du kan göra ifall du inte ska byta hela styrsystemet. (vilket jag ska göra) :D
Snart ska den finslipas! :)
Martin
Kontakt:

Inlägg av Martin »

gode gamle TS, trevliga att ha o göra med, inte så hemma på 480, men bilar i allmänhet och framförallt trimning på deras rullande landsväg. tänkte att jag skulle bromsa min där, kostar 800 om man inte är fler som gör det i grupp (ngn mer som ska med? :D ).

om jag inte har fel för mig går chippet på runt 6000, bara spekulation och ett vagt minne..
Skriv svar