Problem med slö Turbo.

Skriv svar
Micke
Kontakt:

Problem med slö Turbo.

Inlägg av Micke »

Jag sålde min ES -87 och har nu köpt en Turbo -88 :D , dock så är det ngt fel på den men jag vet ej för jag kan absolut inget om Turbo, så här ligger det till.
Bilen går att köra och startar lätt men den är totalt orkeslös och vid ca: 3500 rpm så går den knappt alls och laddtrycksmätaren går bara upp till början av det oranga på mätaren, verkar alltså som den inte laddar som den ska.
Den vill heller inte gå ner på på tomgång utan ligger på ca: 1700rpm.
Nu kanske ni undrar varför jag köper en bil med dessa fel, men saknaden efter en 480 blev för mkt......sen kan jag bara säga att den är i ett otroligt fint skick....och felet med turbon eller vad det nu kan vara måste ju gå att få ordning på, för jag gav ju inte så mkt för bilen.... :) så snälla ni som har ngn ide om vad felet kan vara, svara snarast.
Om det finns ngn som kan hjälpa mig med att fixa problemet så finns möjligheten att tjäna en slant med.....Södermanland.
Micke
Kontakt:

Tillägg!!

Inlägg av Micke »

Måste även tillägga att bilen stått i ca: 1år.
Martin
Kontakt:

Inlägg av Martin »

kolla katalysatorn om den är hel.. orkar du inte skruva loss den så bara knacka lite på den så hör du om det rasat i den.. tar du loss katen så ska bilen ladda gränslöst.

annars kan man titta lite på magnetventilen (liten svart kub som sitter fastskruvad på torpedväggen med 3 slangar på).

wastegaten kan behöva spännas eller vara i sönder (släpper ut trycket så det inte byggs upp ngt)

du kan lossa turboinsuget och känna om vingarna är hela (OBS! vänta ett bra tag efter att motorn varit igång, för annars har du inga fingrar kvar)

läcka på ic:n kan också vara problemet (har inte ngn koll på hur man meckar med det dock)..

jag sätter mina pengar på katalysatorn dock. tomgången har nog inget med ditt turboproblem att göra.
Micke
Kontakt:

Kan detta vara felet???

Inlägg av Micke »

Fick se att det var läckage på på bränsleledningen som kommer upp via torpedväggen och sedan in i en rund liten metallklocka (kan detta vara en backventil kanske??) och vidare in i ngn grej som sitter vid sidan om spridarna, mellan den där runda metallgrejen och anslutningen sitter det en slangbit på ca:7cm....den var det läckage i, kan detta påverka Turbon ngt????....det var fel nr 1..!!!

Slangen som sitter på insuget till Turbon var det en STOR spricka i, alltså där den är veckad.....kan detta vara felet till hög tomgång eller påverkar även detta Turbons funktion?????
Användarvisningsbild
Björn #194
Kontakt:

Inlägg av Björn #194 »

JA! Där har du felen. Främst tror jag att sprickan i luftröret är den största boven i dramat. Läcker det där får motorn helt fel luftmängd eftersom Luftmassemätaren mäter före sprickan!

Fixa dessa fel och din bil borde gå som en dröm igen!

PS: Ofta noterar iallafall jag att många fel på våra kära 480's är små och billiga att laga - kul!

Björn #194
480 ES -95 (f.d. museumbil)
480 ES -87 (ombygge pågår, ligger på is)
V40 2.0T -04
BMW 320d -11
P1800 S -66 (renoveras)
Micke
Kontakt:

Fortfarande inget turbotryck.

Inlägg av Micke »

Nu har jag fixat problemet med bränsleslangen samt sprickan i inloppsröret till Turbon....MEN....fortfarande inget tryck i Turbon..... :cry:
Så nästa steg är väl att kolla katalysatorn, kan det vara så att den är paj...eller??

Snälla hjälp mig ngn!!!!!!!
Mogge
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej Micke!

Har du fått rätsida på det höga tomgångsvarvtalet?

På turbon sitter ett stag från en klocka, känn så detta staget är lätt att flytta.

Mvh Jonas
Martin
Kontakt:

Re: Fortfarande inget turbotryck.

Inlägg av Martin »

Micke skrev:Nu har jag fixat problemet med bränsleslangen samt sprickan i inloppsröret till Turbon....MEN....fortfarande inget tryck i Turbon..... :cry:
Så nästa steg är väl att kolla katalysatorn, kan det vara så att den är paj...eller??

Snälla hjälp mig ngn!!!!!!!
det kan absolut vara så ja.. fast det är ingen fara, av med den, fram med järnspettet och befria den från sin last..
passa du på att kolla om turbon var hel när du bytte röret?

två saker som du kan testa som ska göra att turbon laddar fullt är att
1. dra ut slangen som går mellan wastegaten och magnetventilen.
2. skruva av katalysatorn (framför kat:en och inte bakom)
Micke
Kontakt:

Äntligen...

Inlägg av Micke »

Jaa....det var katen, den var full av trasigt innanmäte, men nu har jag rensat den från all skit så nu laddar den som den ska.

Men tomgången är fortfarande hög, nästan 2000rpm, men det kanske är lättare att fixa....eller.... :?:

Kan jag bes. med en "tom" kat eller vad säger grabbarna på bes.?

Vill passa på att tacka för alla tips jag har fått....tack allihop.
Martin
Kontakt:

Inlägg av Martin »

se där! trevligt att du hitta felet. är det en -88 så går det bra, annars inte.. men lämnar den inte för höga värde så vet jag inte riktigt hur dom ska veta att den är rensad.. tomgången går att ställa på 2 ställen, kommer bara på det ena nu. du tar fram en vanlig skruvmejsel och riktar blicken mot spjällhuset, sen letar du efter något som ser ut att kunna vara justering där. gör det med motorn igång och ställ ner den.
Skriv svar