Hej
Har problem med ena popup-lampan som inte åker upp som den ska. Den kan rycka till lite grann men går bara upp en aning. Likadant på nerväg (om man utgår från uppfällt läge). Efter ett antal av/på-slag går den dock till rätt läge. Har testat motorn och den verkar funka bra.
Har läst en del på denna sida om att reläerna kan vara problemet, dock har jag svårt att få koll på vilket relä (i reläboxen) som har vilken funktion. Sitter med Haynes-boken framför mig och ser på elschemat att de relä som har med popup:erna att göra är
3.01 Begränsarrelä, strålkastare
3.06 Relä, dubbelfunktion - strålkastarmotor
Vilket av dessa är det som kallas popup-relay? Och kan det vara något av dessa som krånglar? Relä 3.06 får korta impulser vid varje litet steg som lampan rör sig.
Har även kollat på nedanstående länkar. Det som kan sägas är att jämfört med bilden på reläboxen har jag inte samma relä på plats 9 utan det som sitter där ser likadant ut som 10:an och 11:an (20 210006). Saknar helt något som heter popup-relay.
http://w1.853.telia.com/~u85310201/
Mkt tacksam för hjälp
Popup-problem + Reläidentifiering
-
Bejoken
- Inlägg: 5
- Blev medlem: 12 jan 2005 02:56
- Ort: Göteborg
- Kontakt:
-
Martin
- Inlägg: 472
- Blev medlem: 18 feb 2004 12:40
- Ort: Helsingborg
- Kontakt:
-
Mogge
- Inlägg: 1283
- Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
- Ort: Skåne
- Kontakt:
-
Bejoken
- Inlägg: 5
- Blev medlem: 12 jan 2005 02:56
- Ort: Göteborg
- Kontakt:
Nä, gasfjädern är det inte, den är ok.
Skulle kanske kunna vara släpkontakterna. Om jag fattat det rätt så ger dessa signal till reläna om i vilket läge lamporna står och visst kan det kanske glappa där. Får kolla upp.
Motorn går ju annars som den ska och man kopplar ström direkt till den så mekaniken verkar ok.
Skulle kanske kunna vara släpkontakterna. Om jag fattat det rätt så ger dessa signal till reläna om i vilket läge lamporna står och visst kan det kanske glappa där. Får kolla upp.
Motorn går ju annars som den ska och man kopplar ström direkt till den så mekaniken verkar ok.
-
Mogge
- Inlägg: 1283
- Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Hej!
Ja det låter troligt, att motorn går fint har ju inget med kontakterna att göra.
Om du vill mäta, spänning i blå kabel vid hissning av lampor. Signal ut via vit, bryts vid uppfälld.
Nedfällning, signal via brunröd, Signal ut via vit, bryts när lampan är nere.
Mvh Jonas
Ps, kolla gärna på 480 center sidan. Där ligger lite om pupup renovering.
Ja det låter troligt, att motorn går fint har ju inget med kontakterna att göra.
Om du vill mäta, spänning i blå kabel vid hissning av lampor. Signal ut via vit, bryts vid uppfälld.
Nedfällning, signal via brunröd, Signal ut via vit, bryts när lampan är nere.
Mvh Jonas
Ps, kolla gärna på 480 center sidan. Där ligger lite om pupup renovering.
-
Bejoken
- Inlägg: 5
- Blev medlem: 12 jan 2005 02:56
- Ort: Göteborg
- Kontakt:
Vilka är online
Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst