Svetsjobb på 480

020, Esko Antikainen
Kontakt:

Svetsjobb på 480

Inlägg av 020, Esko Antikainen »

Angående svetsarbeten på 480.

Är det någon som har kunskap om hur mycket av elektroniken man bör koppla bort innan man gör elsvetsning på karossdetaljer?
Det enda svetsjobb jag gjort på min ES87 är vid byte av skärmkanter bak. Då kopplade jag loss batteriet och styrboxen för tändning och insprutningsstyrning. Allt har fungerat bra, men det finns ju mycken annan elektronik ( färddator, hastighetsmätare mm).
Tacksam för synpunkter.
Esko
Mogge
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej Esko!

I princip så behöver man inte koppla bort någon ting. Det som kan ställa till problem är att elsvetsen lägger ut 40-60 volt och om jordningen försvinner så kommer karrossen att bli laddad med denna spänningen (men det visste du säkert redan) och denna kan göra att man får genomslag i elektronik.

Alltså en bra jordning gör att man slipper från detta problem.

Tror styrdonet på min 93a som jag köpte var kass pga svetsning eller gnistbildning som kan uppstå när man kopplar på batterikabeln. Så vill man vara på den säkra sidan så är det bara att koppla lossa ALLT som innehåller elektronik och är kopplat till jord via karossen.

Jag har svetsat på ca 20 talet bilar och det enda jag brukar göra är att ta bort batterikabeln. O det har funkat än............så länge! :D

Mvh Jonas
020, Esko Antikainen
Kontakt:

Inlägg av 020, Esko Antikainen »

Tack Jonas!
Då är vi öbverrens hue det ska gpå till.
Esko
Mogge
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej Esko!

Glömde tillägga att jag är väldigt noga med Jorden! *S* Med det förstod du säkert.

Själv ska jag byta skärmkanter till sommaren på min nyinköpta 90.

Mvh Jonas
Skriv svar