tutan har slutat fungera

jim

tutan har slutat fungera

Inlägg av jim »

hejsan, min tuta fungerar inte längre, det tickar i instrumentpanelen till vänster om ratten men inget ljud från hornen. har även mätt om det kommer fram någon ström till hornen men ingen ström... vad gör jag nu??? :?

tack för svar. // jimmi
060#Jan Enbom
Kontakt:

Inlägg av 060#Jan Enbom »

Hej,

Kan mycket väl vara CEM'en som spökar. Så antingen försöker man laga den eller ersätta den. Ett annat alternativ är att dra en kabel direkt från tutan i ratten till signalhornen, men då mister du larm-funktionen.
mvh /Janne #60
Mogge
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej!

Testa först om du själva tutorna fungerar, det är inte ovanligt att dom lägger av, först den ena (och det märker man inte) sedan den andre. Ta bort dom och lägg på spänning så ska dom tuta.

Mvh Jonas
Användarvisningsbild
jimmi
Kontakt:

Inlägg av jimmi »

har felsökt som tusan men inte hittat felet... sen satt jag en sen kväll och läste av el scheman för cem:en å då.... :shock: kom jag på att tutan styrs av en kontaktor. mina tankar korsades i huvudet å lade samman problemet som dom flesta har haft med ljustutan!! att det inte blir kontakt mellan bläcken. :D samma fel i cem:en.. bara putsa lite försiktigt på bläckena på kontaktorn sen tutade min pärla som attans. och bonus blev det ju nu när tjuvlarmet oxå fungerar.. :D gott som fan!!!

// jimmi
Skriv svar