Motorhuv!

Niclas Broman
Kontakt:

Motorhuv!

Inlägg av Niclas Broman »

Råkade ut för en riktig klantskalle i veckan...

Lämnade in bilen för att få en sak gjord på den och killen måste ha lyft bilen med hyrallyften med motorhuven öppen så att den slagit i taket. Nu har fästpunkten där ett av gångjärnen till huven sitter gått sönder på ena sidan. Glasfibret (eller vad det är) på insidan av huven har spruckit och jag törs knappt öppna huven då jag är rädd att huven skall lossna från gångjärnet ännu mer. Ska åka tillbaka till stället idag och snacka med dem men vill höra om någon har erfarenhet av glasfiber vad som kan göras.

Någon som vet om man kan laga huven (vars undersida är spruckit, inget syns från ovansidan som tur är) med nytt glasfiber eller nått? Eller är det bara att fixa en ny huv??
Ska gå ut och ta en bild på erländet så kanske det klarnar för den som undrar...

Till råga på allt har någon varit framme i natt och skruvat bort radioantennen också... det har varit ett kanondygn detta.. :cry:

Återkommer snart med en bild...

Niclas
Niclas Broman
Kontakt:

Här kommer ett par bilder om nån vill se....

Kan man förstärka glasfiber genom att lägga på nytt utanpå och över sprickorna? Dessa syns som sagt var inte från utsidan utan det behövs bara för att förstärka huven så att den klarar av att vara uppfälld.
Bild
Bild
Bild
Bild
Mogge
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej Nicklas!

Jag gör ett inhopp som amatör i frågan.

Huven är delad i två bitar och sätts ihop med någon form av lim, ved exat vet jag inte men i ditt fall, om det bara är så att den är delad i skarven skulle man säkert kunna använda expoy, då blir skarven star igen.

Normalt lagar men sprickor mm i glasfiber med att ta bort skadade delar (över ett större område) och ersätta med ny glasfiber och lim.

MEN! Om du lämnade in bilen på en firma så får de stå för för reparationer som dom orsakat. Lättast är nog att skaffa fram en beg huv och lacka denna.
022. Pär Renström
Kontakt:

Inlägg av 022. Pär Renström »

Materialet huven tillverkades av kallade Volvo "SMC", Sheet Moulding Compund alltså.
Huruvida detta är enbart glasfiber, delvis eller inte alls vet jag dock inte men ska man tro reklambroschyrerna så var det nåt speciellt med det så att säga.

//Pelle
Bild

TurboVolvo även på jobbet.
Niclas Broman
Kontakt:

Jaha..

ska åka in med bilen på verkstan imorrn igen. de skulle fixa det sa de så slipper man bekymra sig :)

Tack ändå för upplysningarna!

Niclas
Skriv svar