Koppling//vxl-låda
-
risto
Koppling//vxl-låda
Den här frågan har säkert besvarats i ngt tidigare inlägg...men jag frågar ändå.
I går på väg hem från jobbet inträffar följande: 5.an hoppar ur, 1,3 o 5an är svåra att få i, det gnisslar från vxl-lådan vid pådrag, annars är den tyst...när man går av gasen flyttar sig spaken ngt framåt och det känns som 1,3,5an går bättre i då..2,4.an funkar,men med missljud vi pådrag.
Bakgrund: på morgonen på väg till jobbet justerade jag kopplingsvajern lösare eftersom kopplingen slirat mkt tidigare och en ny koppling ska monteras i om en vecka.
Är det nu så att slutväxeln är kass, eller kan det vara kopplingen som är så slut att den slipar metall mot metall, eller är hela lådan redo för skroten? Kanske ska man skicka m bilen samtidigt...jo, det är en 480 S-92..utan turbo o rattmuff...fast med fungerande oljetrycksmätare tack vare Mogges insats, tack Jonas!
Tacksam för svar...
I går på väg hem från jobbet inträffar följande: 5.an hoppar ur, 1,3 o 5an är svåra att få i, det gnisslar från vxl-lådan vid pådrag, annars är den tyst...när man går av gasen flyttar sig spaken ngt framåt och det känns som 1,3,5an går bättre i då..2,4.an funkar,men med missljud vi pådrag.
Bakgrund: på morgonen på väg till jobbet justerade jag kopplingsvajern lösare eftersom kopplingen slirat mkt tidigare och en ny koppling ska monteras i om en vecka.
Är det nu så att slutväxeln är kass, eller kan det vara kopplingen som är så slut att den slipar metall mot metall, eller är hela lådan redo för skroten? Kanske ska man skicka m bilen samtidigt...jo, det är en 480 S-92..utan turbo o rattmuff...fast med fungerande oljetrycksmätare tack vare Mogges insats, tack Jonas!
Tacksam för svar...
-
Gäst
Re: Koppling//vxl-låda
Jag kom att tänka på en sak till.....innan femman hoppade ur kändes kraftiga vibrationer i bilen, som om ngt hjul tappat alla balansvikter...motorn kan vickas mer i bilens färdriktning än tidigare...kan det möjligen vara så att ett av motorfästena gett med sig och motorn rör sig mer, vilket leder till att 1an 3an och 5an inte ligger kvar...missljudet skulle isåfall komma ifrån att motorn vid belastning vickar hela drivpaketet och växellänkaget strävar efter att få ur växeln...då kan det ju knorra i dreven...man känner ju tydligt när man släpper gasen hur allt rör sig framåt och spaken slutar skaka..och 1an 3an 5an "glider i".... Nu låter jag nog lite hispig men kom gärna med lite kommentarer...
-
212 Kjell Carlsson
- Kontakt:
Återkom gärna med ditt resultat.
Jag har något liknande fel. Backen hoppar ur. Plus att jag har ett konstigt ljud då jag lägger i 5an och drar på. Växelspaken flyttar sig ca 3-4 cm vid gaspådrag. Verkstaden "trodde" att det var växellådan.
Har ej vågat lämna in den. Är det växellådan, blir det dyrt.
Kjell #212#
Jag har något liknande fel. Backen hoppar ur. Plus att jag har ett konstigt ljud då jag lägger i 5an och drar på. Växelspaken flyttar sig ca 3-4 cm vid gaspådrag. Verkstaden "trodde" att det var växellådan.
Kjell #212#
-
Dan.P
- Kontakt:
Demontera kåpan för femmans hus(längst ut på lådan) o kontrollera så att drevet inte sitter löst.kjell carlsson skrev:Återkom gärna med ditt resultat.
Kjell #212#
Muttern kan lossna, en av barnsjukdomarna på tidiga lådor till 480n.
-
212 Kjell Carlsson
- Kontakt:
-
Risto
Jag blev inte klokare under helgen, här i Tyskland finns inga OK-hallar där man kan köra in och eftersom svärmors goa garage finns 160 km bort ville jag inte köra dit. Ikväll lämnar jag bilen till en verkstad här i Flensburg och dom ska göra en felsökning på vxl-lådan.
Den låter inte hela tiden, det låter från knorrande drev lite (högt gällt ljud som sen tystnar)halvsporadiskt..allt detta hände efter att jag justerade ut kopplingsvajern till yttersta justermån....
I vilket fall så återkommer jag med resultatet från verkstaden..kan ju alltid vara till glädje för andra som har haft eller kommer att få liknande symptom...en sak ogillar jag oskarpt...att pendla med flickväns franska fralla till 306
Den låter inte hela tiden, det låter från knorrande drev lite (högt gällt ljud som sen tystnar)halvsporadiskt..allt detta hände efter att jag justerade ut kopplingsvajern till yttersta justermån....
I vilket fall så återkommer jag med resultatet från verkstaden..kan ju alltid vara till glädje för andra som har haft eller kommer att få liknande symptom...en sak ogillar jag oskarpt...att pendla med flickväns franska fralla till 306
-
Dan.P
- Kontakt:
Flyttar spaken på sig så mycket tyder det på ett motorfäste har börjat ge vika.kjell carlsson skrev:Ja, det har du rätt i. Jag hade en 440 -89 där det inte gick att lägga i 5an.
Fick den 6000 billigare på grund av fel på växellådan, Volvo åtgärdade felet för ca 1000:-
Men det förklarar inte varför den hoppar ur backen och att växelspaken flyttar sig.
Kjell #212#
Finns en dämpare vid kamremskåpan som skall dämpa kraftiga motorrörelser, kanske den som är slut.
Det kan inte vara så djävligt att lådan inte sitter fast mot diffhus/sprängkåpa?
-
Gäst
Ja du..det kan ju var hur jävligt som helst..motorn går att röra i bilens längsriktning, mer än förut...ska kolla dämparen innan jag lämnar in bilen..den är ju inte så dyr att byta..dämparen alltså...kan det vara anledningen till att kuggarna "skriker till"? Annars är ju lådan helt tyst ju....och allt började med KRAFTIGA vibrationer...som om ngt var löst...Spännande värre detta..Dan.P skrev:Flyttar spaken på sig så mycket tyder det på ett motorfäste har börjat ge vika.kjell carlsson skrev:Ja, det har du rätt i. Jag hade en 440 -89 där det inte gick att lägga i 5an.
Fick den 6000 billigare på grund av fel på växellådan, Volvo åtgärdade felet för ca 1000:-
Men det förklarar inte varför den hoppar ur backen och att växelspaken flyttar sig.
Kjell #212#
Finns en dämpare vid kamremskåpan som skall dämpa kraftiga motorrörelser, kanske den som är slut.
Det kan inte vara så djävligt att lådan inte sitter fast mot diffhus/sprängkåpa?
-
Dan.P
- Kontakt:
-
Risto
Hej Dan,Dan.P skrev:Låter som ett motorfäste.
När motorn rör sig vill den ju dra i spaken som i sin tur vill dra ur växeln.
ska kolla detta ikväll, innan farbror mekanikern tar över..fasiken, lådan låter ju inget i vanliga fall...och om allt rör sig mkt så skriker det ju till i dreven ju...eller...hehe här är en som är lite smånojig nu
Mvh Risto (håller tummarna)
-
risto
Så, nu har jag kollat o kollat o kollat. Följande, dämparen vid kamkåpan verkar slak men en annan sak som jag märkte är att tomgången är jämn men det känns som om ngt är löst i drivpaketet, om man håller handen på motorn så känns en tydlig obalans, kunde nästan gissa på att ngt med svängmassa är snett/ i obalans...som sagt, allt började efter att kopplingen justerads ut till yttersta justermån, kopplingen slirade också kraftig sista dagen/dagarna, allt över 3000varv/min och den slirade..trodde att den skulle greppa om man justerade vajern...men kopplingen och utrampningslagret har varit mer eller mindre slut i över två månader.
Missljudet kommer på tomgång med, med lådan i friläget, det rasslar/skrapar till kraftigt i slumpmässig takt...länge går allt helt tyst o fint...förutom "den gungande gången" i drivpaketet..
Missljudet kommer på tomgång med, med lådan i friläget, det rasslar/skrapar till kraftigt i slumpmässig takt...länge går allt helt tyst o fint...förutom "den gungande gången" i drivpaketet..
-
Gäst
Måste man tappa ur växellådsoljan för att kolla och för att dra åt muttern,så att inte all olja rinner ut när man plockar av kåpan, kommer man åt att göra allt detta med lådan kvar på plats?är det yttersta kåpan längst ut på växellådan, till vänster i bilens färdriktning?Ngt särskilt man behöver tänka på när man gör det hela?Dan.P skrev:Demontera kåpan för femmans hus(längst ut på lådan) o kontrollera så att drevet inte sitter löst.kjell carlsson skrev:Återkom gärna med ditt resultat.
Kjell #212#
Muttern kan lossna, en av barnsjukdomarna på tidiga lådor till 480n.
-
Mogge
- Kontakt:
-
risto
Japp, då var det jobbet gjort, i den svarta kåpan låg förutom en sörja av metallspån tre stycken större bitar av förvriden metall. Lite olja rann ut, ca 1 dl.....muttern satt fast..så då är det ett växellåds-ras. Vem har bästa priset för en passande låda?Mogge skrev:Hej!
Det ska nog gå att ta av kåpan om man hissar upp bilen rejält med en domkraft. Lite olja kommer dock att rinna ut.
Lossa vänstar hjul
Tag bort stänkskyddet innanför (två 10mm skruvar)
Lossa kåpan (3 st 13 mm skruvar)
Sen hittar du en axel med muttern längst ut.
Mvh Jonas
Mvh risto
-
Dan.P
- Kontakt:
-
Mogge
- Kontakt:
Hej!
Pratade lite med en kille på Volvo, det var tydligen inte ovanligt att huvudaxeln i växellådan flyttar på sig, det är troligen ett lager som skurit. Detta lager sitter med en låsring som sedemera äter sig in i huset. Därav så kan man få att växelspaken flyttar sig.
Volvo ändrade lagret från att vara heltätat till öppet.
Mvh Jonas
Pratade lite med en kille på Volvo, det var tydligen inte ovanligt att huvudaxeln i växellådan flyttar på sig, det är troligen ett lager som skurit. Detta lager sitter med en låsring som sedemera äter sig in i huset. Därav så kan man få att växelspaken flyttar sig.
Volvo ändrade lagret från att vara heltätat till öppet.
Mvh Jonas
- 211#Christer Lindström
-
Mogge
- Kontakt:
Hej!
Snackade med killen på volvo igen.
Han sade att han inte trodde det var infört på någon låda, utan det var de sista lagrena han beställt senast som kom utan ena tätningen.
Det kan ju helt enkelt vara så att det inte finns dubbeltätade längre, men jag slet bort dom på min låda.
Sätter på en M59 låda på Ristos 92:a ES. Sen får vi se om den går som ett skott (nästan samma utväxling som till B20/M60)
Mvh Jonas
Snackade med killen på volvo igen.
Han sade att han inte trodde det var infört på någon låda, utan det var de sista lagrena han beställt senast som kom utan ena tätningen.
Det kan ju helt enkelt vara så att det inte finns dubbeltätade längre, men jag slet bort dom på min låda.
Sätter på en M59 låda på Ristos 92:a ES. Sen får vi se om den går som ett skott (nästan samma utväxling som till B20/M60)
Mvh Jonas