Lambda problem
-
Ingo
- Kontakt:
Lambda problem
Fick högt Lambda värde på besiktningen men eljest helt perfekta avgasvärden.Bytte syresensor och lödde kabelskarvarna så seriöst som möjligt.men värdet var om möjligt sämre,när besiktningsmannen kämpade för att få till ett vettigt värde så provade jag att koppla lös kablarna i motorrummet,men det gav inget som helst utslag.
Teoretiskt kan det ju vara något brott på kablaget högre upp,men jag finner det tveksamt,men ska givetvis kolla upp det.Men troligare verkar det ju vara att sensorn ingenting har att reagera mot,antingen att ingen ström kommer för att värma upp sensorn i de vita kablarna eller att inget tar emot spänningen från den svarta kabeln.Är det någon som har kläm på vad som tar emot spänningen och styr insprutningen(givetvis någon datorpryl men var sitter den),och hur man testar den delen.Kablarna från kopplingen i motorummet hur går dom sedan dom försvunnit in i elhärvan?
såg något annat som väl inte har med saken att göra ,men det är ett hål i bakkant på höger sida av motorn (90 turbo),tydligen ska det sitta någon slags kylning till spridarna där enligt instruktionsboken,vet någon vad det är?
Teoretiskt kan det ju vara något brott på kablaget högre upp,men jag finner det tveksamt,men ska givetvis kolla upp det.Men troligare verkar det ju vara att sensorn ingenting har att reagera mot,antingen att ingen ström kommer för att värma upp sensorn i de vita kablarna eller att inget tar emot spänningen från den svarta kabeln.Är det någon som har kläm på vad som tar emot spänningen och styr insprutningen(givetvis någon datorpryl men var sitter den),och hur man testar den delen.Kablarna från kopplingen i motorummet hur går dom sedan dom försvunnit in i elhärvan?
såg något annat som väl inte har med saken att göra ,men det är ett hål i bakkant på höger sida av motorn (90 turbo),tydligen ska det sitta någon slags kylning till spridarna där enligt instruktionsboken,vet någon vad det är?
-
Mogge
- Kontakt:
Hej!
Om du mäter den svarta kablen så bör det ligga ca 0,5 volt på denna om den inte är ansluten. Det sitter en svart gummihätta över ett kabelstycke med flatstiftskontakt. Då vet du att styrdonet är helt. Om du sedan får 0 volt när du ansluter lamdasonden så ligger felet i denna.
Kolla gärna på 480center sidan, där finns lite mätdata. (se länkar)
För att justera insprutningsmängden så vrider man på potensiometern på LMM.
Kabeln går in i härvan, till höger i motorutrymmet in till styrdonet på höger sida (på Astolpen, fötterna på passagerar sidan.) På elschemat tom 89 går denna in på stift 20 på styrdonet (svart kabel)
Det "hålet" du ser är ett kylhål till äldre modeller. Det satt en fläkt och termostat som blåste friskluft över insprutarna. Denna togs bort 90 om jag inte är helt ute o seglar.
Mvh Jonas
Om du mäter den svarta kablen så bör det ligga ca 0,5 volt på denna om den inte är ansluten. Det sitter en svart gummihätta över ett kabelstycke med flatstiftskontakt. Då vet du att styrdonet är helt. Om du sedan får 0 volt när du ansluter lamdasonden så ligger felet i denna.
Kolla gärna på 480center sidan, där finns lite mätdata. (se länkar)
För att justera insprutningsmängden så vrider man på potensiometern på LMM.
Kabeln går in i härvan, till höger i motorutrymmet in till styrdonet på höger sida (på Astolpen, fötterna på passagerar sidan.) På elschemat tom 89 går denna in på stift 20 på styrdonet (svart kabel)
Det "hålet" du ser är ett kylhål till äldre modeller. Det satt en fläkt och termostat som blåste friskluft över insprutarna. Denna togs bort 90 om jag inte är helt ute o seglar.
Mvh Jonas
-
Ingo
- Kontakt:
lambda
Ser att min instruktionsbok egentligen är till en 89,a så det kan väl stämma att kylaren är bortrationaliserad. Såg i min Haynezbok till volvo 240 hur man testar Lambdasonden,antar att alla tretrådars är likadana.Men om nu felet inte ligger i kablaget eller i den nya sonden går enheten i bilen att laga,eller måste man byta,och isåfall vad kostar en sådan?
-
Mogge
- Kontakt:
Hej!
Om det ligger i kablaget drar man helt sonika en ny kabel! Om det är sonden så byter man den (finns på mekonomen för en dryg tusing)
Annars stämmer det bra, det är samma test för alla tre trådars. Viktigt är att om den inte blir uppvärmd tar det längre tid för den att komma igång. Normalt så ökar spänningen sakta, efter ca 1,5-2 min kopplas den sedan in och då börjar regleringen=lamdan skiftar mellan ca 0,2-0,9 volt (1-3ggr per sekund)
Som du såg på 480centersidan så finns det kontaktstycken där man delar lamdan.
Mvh Jonas
Om det ligger i kablaget drar man helt sonika en ny kabel! Om det är sonden så byter man den (finns på mekonomen för en dryg tusing)
Annars stämmer det bra, det är samma test för alla tre trådars. Viktigt är att om den inte blir uppvärmd tar det längre tid för den att komma igång. Normalt så ökar spänningen sakta, efter ca 1,5-2 min kopplas den sedan in och då börjar regleringen=lamdan skiftar mellan ca 0,2-0,9 volt (1-3ggr per sekund)
Som du såg på 480centersidan så finns det kontaktstycken där man delar lamdan.
Mvh Jonas
-
Ingo
- Kontakt:
Lambada...
Hittar faktiskt inte på 480centersidan,men i och för sig så började modemet stå och tugga.Kanske skulle prova Bills program istället...Men hur som helst har jag varmkört lite och provat, tycker att det verkar finnas motstånd i de vita "uppvärmningskablarna",och den svarta ger lite spänning när den blivit varm som förändras när man gasar.Men tycker även att den svarta inifrån håller ca 0,5 volt,och att det kommer spänning till de vita också,frågan är hur mycketspänning det ska komma till de vita kablarna?.Det måste vara data enheten som sitter i mittkonsollen bak värmepaketet som styr lambdan eller hur?Har ju inte riktigt fått de värden jag ville men bilen var ju inte riktigt varm heller,dessutom vet man inte hur mycket man kan lita på mitt kombiinstrument heller.(när jag handlade sonden fick inte mekonomen fram den,antagligen har dom väl också någon universal,men säljaren nämnde inget om någon sådan).försökte kolla värdena på den gamla men verkar svårt att få något utslag utanför avgasröret(provade värma med värmepistol)
-
Mogge
- Kontakt:
Hej Ingo!
På 480 sidan går du in på en länk som heter topics, sen kllickar du vidare på svanska och till elsystem.
Här är länken http://www.480center.com/servlet/user?a ... icle&id=12
De vita kablarna är anslutna till 12 volt och jord.
Styrdonet för insprutningen sitter på höger sida, vid passagerarens fötter. Den ska A stolpen.
Att mäta sonden utan att ha den i bilen har jag aldrig gjort, frågan är om det går över huvud taget. Men vad händer om du låter den vara inkopplad och mäter spänningen i flatstiftskontakten?
Mvh Jonas
På 480 sidan går du in på en länk som heter topics, sen kllickar du vidare på svanska och till elsystem.
Här är länken http://www.480center.com/servlet/user?a ... icle&id=12
De vita kablarna är anslutna till 12 volt och jord.
Styrdonet för insprutningen sitter på höger sida, vid passagerarens fötter. Den ska A stolpen.
Att mäta sonden utan att ha den i bilen har jag aldrig gjort, frågan är om det går över huvud taget. Men vad händer om du låter den vara inkopplad och mäter spänningen i flatstiftskontakten?
Mvh Jonas
-
Dan.P
- Kontakt:
-
Ingo
- Kontakt:
Lambda
Jo visst delar sig sensorkabeln bak batteriet och framför bromsmekaniken.Den svarta från sonden ger spänning som varierar snabbt upp och ner,och kanske snabbare med högrevarvtal.om sonden överhuvudtaget reagerar borde ju uppvärmningsspänningen fungera. men blir fundersam på spänningen inifrån.Har fixat med en kompis som har bilverkstad att få koppla upp bilen i hans testutrustning ,men hinner inte göra det förrän nästa vecka.Får kolla mer noga så jag finner styrenheten på passgerar sidan.
-
Ingo
- Kontakt:
Man lär sig hela tiden
Det var ju fel på den nya lamdasonden jag monterat,den gav nästan ingen spänning alls .trodde ju i det längsta att jag klantat mig ,men kollade upp kablage och lödningar ,men det var helt just.Så jag lämnade igen sonden och tog ut en ny av originaltyp,fick den tämligen rabbaterat. Nu till bedrövelsen när jag kom in på besiktningen var värdena lägre(ungefär somförsta gången jag besiktade) men den försökte styra ned.Då kom jag på att det är ju ett litet hål just där slutröret börjar bakerst på ljudämparen,så jag lindade en älgvarningsremsa runt mens besiktningsmannen testade och då blev värdena perfekta.Hade varit billigare med en burk ljuddämparcement än nya Lambda sonder.Men nu är den klar för ett år till.