koppling och växel som "dunkas" in

petter

koppling och växel som "dunkas" in

Inlägg av petter »

ja..det är mycket med en gammal 480 (es -87).
Jag har de senaste månaderna haft "problem" med växlingen och tänkte höra om någon vet vad det kan vara.
Då jag växlar låter det alltid "gnek" från kopplingen när jag tar upp den, samt att den går trögt. Samtidigt "dunkas" 1:ans 2:ans och3:ans växlar in. De stöter i sig ungefär som om man gjort en dålig växling (bilen rycker till)
Jag har dock märkt 2 ggr när jag varit ute och kört nu i sommar att detta inte har inträffat. samtidigt som det inte gnekade från kopplingen gick växlarna i som sammet, ungefär som om allting fått sig en rejäl smörjning.
Kan någon förklara vad detta är ?kan det vara vatten eller olja som tagit sig in någonstans och tillfälligt tagit bort problemen?
Är det något som jag kan göra för att få bilen att alltid gå "smooth"?
Sellgren
Kontakt:

Inlägg av Sellgren »

Hej
Det knarrande ljudet kan komma från urkopplingsarmen och löses på bästa sätt med värmetåligt fett + tex cyckelkedjeolja som förs in med tex fingrarna (om man har smala fingrar) på höger sida av armen INTE VÄNSTER, alltså din höger om du står framför bilen. Stället sitter ganska långt ner (gummiklädd stång). Det som ska smörjas kommer man åt om man tar bort ett gummi skydd som sitter fast på armen. Lättaste sättet att hitta vart urkopplingsarmen är är att en kompis trycker upp och ned på kopplings pedalen medanst du kollar under huven. Sen kan man få hålla på ett tag för att knarret ska försvinna. Hade inga problem med växlarna när kopplingen knarrrade för mig så jag vet inte om detta löser ditt problem.
VOLVO 480 ES 2,0 Automat -95 Pariserblå
VOLVO 480 TURBO -93 Svart, Med i Volvos broschyr för 94:or, Volvo original kjolpaket
VOLVO 480 TURBO -93 Svart, Webasto thermo top
CADILLAC DeVILLE cab -67
TOYOTA CELICA SUPRA -84
Hyundai i40 -12
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej!

Håller med Sellgren och.......

Knarret kommer troligen från att kopplingen är trög, detta gör att bussningarna till kopplingspedelen bllir hårt belastade (samma problem som volvo 240) Kan även vara att vajern börjar bli gammal=trög

Att kopplingen går trögt kan bero på vad Tommy säger, att urtrampningslagret går trögt på axeln eller att kopplingen börjar ta slut=närmar sig slutjusteringsmånen.

Som sagt så kan man prova smörja med något lämpligt smörjmedel (motorolja mm) vilket gör att kopplingen i sig blir lättare. Man kan även ta bort kopplingpedelen o smörja upp dess bussningar.

Växellådsproblemen kan nog lokaliseras till dåligs synkroniseringsringar, men bara om kopplingen är diagnostiserad som frisk=starta bilen, tryck ned kopplinge o lägg i backen, då ska det inte skorra. Om det skorrar så frikopplar bilen inte ordentligt. Justera kopplingen och testa igen isf.

Mvh Jonas
Skriv svar