Jätteskumt oljeläckage ?

peter 129

Jätteskumt oljeläckage ?

Inlägg av peter 129 »

Jag har upptäckt ett större oljeläck som inträffar varje gång jag backar lite häftigare. Nedre delen av torpedväggen , avgasystem och marken under bilen blir oljeindränkt av troligtvis motorolja eller vxl-lådsolja. Vid normal körning syns ingen färsk olja under bilen eller på marken.
Kan det vara packboxen vid vevaxeln som spökar. Är det någon som har/ har haft liknande problem. Hälsningar peter.
yo84
Kontakt:

Inlägg av yo84 »

hmm...kika hur inre drivaxel damaskerna ser ut.. :?
Snart ska den finslipas! :)
Användarvisningsbild
Björn #194
Kontakt:

Oljeläckage - kan vara bakre motorfästet.

Inlägg av Björn #194 »

Hejsan!

Jag har råkat ut för att den (enbart på senare 2.0 och Turbo tror jag) bakre oljefyllda gummikudden spruckit vid just häftig backning.

Detta hände på mitt då helt nybyggda projekt 440 -90 lazerblå. I den hade jag slängt i 2.0 motorn från -95 med tillhörande motorkuddar. Mitt inne i Göteborg under rusningstrafik skulle jag göra en liten snygg fickparkering lätt, smidigt och snabbt. Plöstligt kände jag att något dunkade till och tjock vit/blå rök bildades medsamma. Letade febrilt efter läckage men hittade INGET bara att det faktiskt var blött av olja som sprutat ut mot det heta avgasröret....

Till slut fick jag reda på att bakre kudden (den runda modellen) innehåller olja av något slag och att vid häftig backning får den ta en del tryck...

Kolla kudden om den är hel!

Björn #194
480 ES -95 (f.d. museumbil)
480 ES -87 (ombygge pågår, ligger på is)
V40 2.0T -04
BMW 320d -11
P1800 S -66 (renoveras)
peter 129

skumt olje läckage

Inlägg av peter 129 »

Tack för tipset Björn. Jo visst var det bakre motorfästet, jag har nu bytt till ett nyinköpt dito (skitdyrt men bättre det än hål i vxl.lådan.) Bilen går på köpet mycket tystare.
Hälsningar Peter.
Skriv svar