Jag har i dagarna flyttat fönsterhissmekanismerna på båda sidor från reservdelsbilen (ES -87) till det ordinarie åket (Turbo -90).
Jag lade inte märke till hur snabbt de rörde sig innan, men jag har fått för mig att på förarsidan går den ena rutan ner något långsamt och kanske något motstånd - är inte riktigt säker.
På passagerarsidan däremot är det litet värre, när jag skulle hissa upp rutan var det väldigt mycket motstånd och jag fick hjälpa till att få rutan hela vägen upp, och nu orkar den inte med att dra ner rutan mer än en halv centimeter.
Är det någon typ av justering som behöver och kan göras i stödskenorna på var sida eller är det rengörning och/eller insmorning som kan vara aktuellt?
Kärvande elhiss efter byte.
-
Patrik L
- Kontakt:
Kärvande elhiss efter byte.
http://www.garaget.org/Equeryah
480 Turbo -90
480 ES -87 Vit (Reservdelsbilen och eventuell senare projektbil)
480 Turbo -90
- Björn #194
- Kontakt:
Re: Kärvande elhiss efter byte.
Hej Patrik,
Förmodligen har du skruvat åt skruvarna till fönstren i nerfällt läge. Lossa skruvarna igen i nerfällt läge och hissa upp rutorna med skruvarna lite lösa så att rutan kan röra sig fritt i hållaren. När fönstret är stängt kan du med lite trixande komma åt att dra åt skruvarna med en vanlig 10 mm blocknyckel uppifrån i glipan mellan dörren och den stängda rutan.
På detta vis justerar man fönstren automatiskt så att säga. Rutan lägger sig alltså i rätt läge när den är helt stängd då skruvarna först är lösa.
Detta borde funka - om inte så har du förmodligen fått dit nån glidskena fel eller liknande.
Lycka till
Björn #194
Förmodligen har du skruvat åt skruvarna till fönstren i nerfällt läge. Lossa skruvarna igen i nerfällt läge och hissa upp rutorna med skruvarna lite lösa så att rutan kan röra sig fritt i hållaren. När fönstret är stängt kan du med lite trixande komma åt att dra åt skruvarna med en vanlig 10 mm blocknyckel uppifrån i glipan mellan dörren och den stängda rutan.
På detta vis justerar man fönstren automatiskt så att säga. Rutan lägger sig alltså i rätt läge när den är helt stängd då skruvarna först är lösa.
Detta borde funka - om inte så har du förmodligen fått dit nån glidskena fel eller liknande.
Lycka till
Björn #194
480 ES -95 (f.d. museumbil)
480 ES -87 (ombygge pågår, ligger på is)
V40 2.0T -04
BMW 320d -11
P1800 S -66 (renoveras)
V40 2.0T -04
BMW 320d -11
P1800 S -66 (renoveras)
-
Patrik L
- Kontakt:
Det stämmer, rutorna var nere när jag skruvade fast dem, så fort tid ges ska jag kika på detta, återkommer med resultat. 
Tackar och bugar för ett snabbt svar Björn!
Mvh Patrik
Tackar och bugar för ett snabbt svar Björn!
Mvh Patrik
480 Turbo -90
480 Turbo -90
-
Patrik L
- Kontakt:
Problem solved!
Mycket riktigt så går nu elhissarna mycket lättare, måste varit en slump att den blev så bra som den blev på förarsidan.
Jag såg dock att skenan för fönsterhissen kränger väldigt när rutan hissas upp och ner.
När jag hissar rutan fullt upp så ser man även hur innerplåten på dörren vrider sig en aning (där skenan är fastskruvad). Är detta ett vanlig fenomen?
Jag lade märke till att de "gummibussningarna" där fästskruven nyper i var något spruckna. Dessutom skakar dörren när rutan rör sig uppåt, ungefär vid mittläget.
Mycket riktigt så går nu elhissarna mycket lättare, måste varit en slump att den blev så bra som den blev på förarsidan.
Jag såg dock att skenan för fönsterhissen kränger väldigt när rutan hissas upp och ner.
När jag hissar rutan fullt upp så ser man även hur innerplåten på dörren vrider sig en aning (där skenan är fastskruvad). Är detta ett vanlig fenomen?
Jag lade märke till att de "gummibussningarna" där fästskruven nyper i var något spruckna. Dessutom skakar dörren när rutan rör sig uppåt, ungefär vid mittläget.
480 Turbo -90
480 Turbo -90
- Björn #194
- Kontakt:
Halloj Patrik,
Vad bra att det löste sig.
Att plåten i dörren som elhissen sitter skruvad i rör sig är helt vanligt men skakningarna skall naturligtvis inte vara där.
Kolla du bara så att du fått tillbaka allt rätt så att inget sitter löst. Kan ju vara gummikuddarna som du nämner som är slut.
Ha de
Björn #194
Vad bra att det löste sig.
Att plåten i dörren som elhissen sitter skruvad i rör sig är helt vanligt men skakningarna skall naturligtvis inte vara där.
Kolla du bara så att du fått tillbaka allt rätt så att inget sitter löst. Kan ju vara gummikuddarna som du nämner som är slut.
Ha de
Björn #194
480 ES -95 (f.d. museumbil)
V40 2.0T -04
BMW 320d -11
P1800 S -66 (renoveras)
V40 2.0T -04
BMW 320d -11
P1800 S -66 (renoveras)