Milda startproblem vid halvkall motor - vad kan det vara?

MikaelC
Kontakt:

Milda startproblem vid halvkall motor - vad kan det vara?

Inlägg av MikaelC »

Har ett lite konstigt problem med min 480 turbo -88. Den startar utan problem när den stått kall över natten eller när den just varit igång, men om den stått ca 30 min till några timmar tar det 3-4 sekunder av startmotorjobb innan bilen startar. När den väl är igång är det inget problem, även om tomgången inte är helt jämn.

Vill gärna stämma i bäcken innan det är för sent, så är det någon som vet vad det kan vara eller vad man ska kolla upp/byta? Min kunskap är väldigt begränsad, men hoppas absorbera mer och mer med tiden.

Förresten, se upp med stompandet på dåligt plogade vägar - när jag körde i helgen började bilen hacka våldsammt vid gas. Blev livrädd och tänkte att det här blir dyrt. När jag öppnade huven var dock det första jag såg att slangen från turbokylaren inte satt fast. Tur att fel kan avhjälpas så enkelt ibland!
MikaelC
Kontakt:

Re: Milda startproblem vid halvkall motor - vad kan det vara?

Inlägg av MikaelC »

Har börjat fundera på om det kan vara problem med oljetemperatursmätaren (temperatursensor?) som jag förstår sitter på motorblocket. Läste på europeiska klubbens sida att oljetemperaturen alltid ska vara högre än kylvattentemperaturen, vilket verkar logiskt. Mitt infocenter visar alltid tvärt om - när bilen är varm visade den i dag ca 77-81°C vattentemp och 65-73°C oljetemp. Om nu temperatursensorn ger fel info (även om det inte verkar diffa så mycket från den verkliga temperaturen), kanske detta är tillräckligt för att starten vid viss oljetemp inte blir optimal. Sedan kan det väl vara tvärtom, att kylvattensensorn visar rätt och oljetempsensorn fel..

Någon kommentar?

Har nu när jag kört bilen lite mer även märkt att tongången är lite orolig när bilen i kall. Ligger kring 800 rpm, men diffar pulsvis ca +/- 50 rmp.
Är detta normalt?
Irriterande då hela inredningen rister kraftigt i varvtalsdalarna. Bilen har aldrig stannat eller så, men vill gärna förebygga problem och att den ska gå fint. När den är varm går tomgången jämnare.

Om ingen har något annat förslag byter jag nog efter hand oljetemperatursensorn, rotor, fördelararm, tändstift och tändkablar och ser om det blir någon skillnad.
MikaelC
Kontakt:

Inlägg av MikaelC »

Pratar väl på för mig själv.

Verkar ha misstagit mig i förra inlägget och blandat ihop sensorerna. Förstår att folk har kört med trasiga oljetemp mätare, så antar att motorstyrningen inte är kopplad med olje temp/nivå sensorn som sitter vid oljefiltret, utan temperatursensorn som sitter någon annanstans.
Användarvisningsbild
211#Christer Lindström

Inlägg av 211#Christer Lindström »

MikaelC skrev:Pratar väl på för mig själv.

Verkar ha misstagit mig i förra inlägget och blandat ihop sensorerna. Förstår att folk har kört med trasiga oljetemp mätare, så antar att motorstyrningen inte är kopplad med olje temp/nivå sensorn som sitter vid oljefiltret, utan temperatursensorn som sitter någon annanstans.
Den tempsensor du letar efter sitter snett nedanför ettans stift med en tvåpolig kontakt.
Chrille
Robban_killen
Kontakt:

Inlägg av Robban_killen »

Angående ditt tomgångsproblem, har du läst tråden "tommgångsproblem" där jag och fronta försökt komma fram till vad det kan vara för fel? Är ganska många bra tips i den tråden.
MikaelC
Kontakt:

Inlägg av MikaelC »

Tack! Finns lite att gå igenom då ;-)

Har just bytt kamrem, rullar och tempgivare, och tongången verkar lite bättre. Me har inte hunnit testa så mycket ännu.
Skriv svar