Konvertering till etanol

MartinP
Kontakt:

Konvertering till etanol

Inlägg av MartinP »

Tjena grabbar!

Har nu efter att ha grubblat på det ett tag bestämt mig för att göra allt jag kan för att konvertera min 480 till etanol. Detta hade jag tänkt att göra genom en BTR (bränsle trycks regulator) konvertering och tänkt först ta ett snack med eliten innan jag spikar allting :D Är det någon som testat mecka med BTRen eller allmänt sett vet vad man kan förvänta sig ifrån en sådan konvertering? Kommer motorn att gå bra och framförallt, hur ser det ut vinter tid? Det finns ju andra konverteringsmetoder också (flextek, insprutare), men BTRen verkar enklast att byta ut och jag har sett en hel del som slutfört en lyckad konvertering.

Tack på förhand!

MartinP
480ES -87
Mogge
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej Martin!

Ett enkelt sätt att justera BTR:n är att pressa ihop den. Då trycker du ihop fjädern.

Men mest lämpligt på läng sikt är nog att fixa en justerbar (eller öppna den egna och montera en skruv med tyckplatta mot fjädern)

Mvh Jonas
MartinP
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Tackar för tipsen Mogge, men jag tror nog att jag köper en som redan har möjlighet för justering då den inte är så värst dyr och då vet jag åtminstone att allt är utfört på rätt sätt.
Hur är det med allt annat då? Det är där jag verkligen behöver era åsikter. Hur går en 480 motor (i mitt fall en B18E) på etanol? Hur är det med förbrukningen? Jag har hört att förbrukningen ökar med etanol och det är ju logiskt då etanolen har ett lägre energivärde, men med hur mycket och lönar det sig i förhållande till priset? För att jämföra så har vi i dagsläget ett bensinpris på 12.49 medan E85an ligger på 8.69. Sen får jag som bor i Stockholm befrielse från tullar vilket också måste tas med i åtanke.
480ES -87
Skriv svar