Nu äntligen 480 Turbo på parkeringen

Skriv svar
niccman
Kontakt:

Nu äntligen 480 Turbo på parkeringen

Inlägg av niccman »

Så nu har det blivit en 480 Turbo, *skratt* och av nån anledning så verkar den ha ett förflutet inom klubben, (dekalen på bakrutan avslöjade den)
Så nu står en väldigt röd Turbo på parkeringen och väntar på motoromsorg (förra ägaren blåste kamremmen)
nån som känner igen skönheten?
Bild
Röd 480 Turbo 1989
Christer Nilsson
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Christer Nilsson »

Jajamen. Den har rötter i Billesholm. Dåvarande ägaren var naturligtvis medlem i klubben. Bilen ställdes även ut på Vallåkraträffen för fyra-fem år sedan! Som medlem kan man köpa ett komplett paket med kamrem och hjul för ett bra pris!!!
Volvo 480 ES...........1986..vit
Volvo 480 Turbo.......1987..röd
Volvo 480 ES aut......1994..cypressgrön met
Volvo 480 ES...........1994..pariserblå met
Volvo 480 Turbo aut.1994..svart met
Volvo 66 DL Kombi...1978..orange
Volvo 343 DL...........1980..gul
Volvo 440 SE ..........1996..röd
niccman
Kontakt:

Tack

Inlägg av niccman »

Tack för infon Christer, jo det kommer bli nåt kul med den här bilen , jag har Micro som sponsor på min andra bil (också den med popup lysen hehehe) så jag ska se om dom tar med den här på samma deal.

Jodå jag kommer med i klubben så fort det kommer in cash på mitt konto, så inet bakrute dekalen blir missvisande.
kolla gärna http://blogg.aftonbladet.se/13091 och http://blogg.expressen.se/motormania s
Röd 480 Turbo 1989
Christer Nilsson
Site Admin
Kontakt:

Du är hjärtligt välkommen!!!
Användarvisningsbild
211#Christer Lindström

Inlägg av 211#Christer Lindström »

Hej :D och välkommen till forumet :shock: du skriver att den tidigare ägaren har "blåst" kamremmen och om han har gjort det med motorn igång vilket ju är troligt så har du nog tyvärr "ventilsallad" innanför toppen så va beredd på att du måste byta eller renovera toppen :cry: men som en vis man sa "Det är aldrig försent att ge upp" :wink:
Chrille
niccman
Kontakt:

Jupp

Inlägg av niccman »

Jo hade redan gissat på ventilsallad, sedan så har jag hittat lite annat smått och gott som jag bör ta en titt på.
Finn några fel på bilden hehehe
Bild
Ac kompressorn verkar ha dött under tiden från ny till nu, skånska fukten har gett blocket en brun nyans som inte ska finnas där längre.

Service verkar vara ett ord som saknats ett litet tag för bilstackaren, luftfiltret var jämnsvart, oljan som tjära, så jag hoppas turbo agget mår hyffsat bra.

Kommer nu att börja med att snygga upp lite, ta bort allt som har med ac:n att göra (vill banta inte mig utan bilen) och ta en tur till Tomassons pick and Pray och se om jag kan hitta lite kul bra att ha prylar.
Röd 480 Turbo 1989
Christer Nilsson
Site Admin
Kontakt:

Byta kylarvätska och bromsvätska oxå. Dom är nog inte heller helt färska... När du bytar kamremmen är det ju inte helt fel att byta vattenpumpen samtidigt. Tomasson tvivlar jag förstås på att dom skulle ha en 480 på "tag själv". Om inte kolla på Returbilen i Malmö.
Användarvisningsbild
211#Christer Lindström

Hej :) Jodu Chrillan 001 :lol: hehe man vet aldrig :shock: förrän man har besökt skroten hehe :!: om det står en 480 där :shock: och där ska dom ju inte stå :!: utan i våra garage eller utanför som reservdelsbilar :? så låt oss hjälpa "niccman" med delar så han kommer igång och att dessa turbomotorer är både lättrimmade och snabba de fick ju du se när du hälsade på mej nu i somras C001 :twisted: eller hur :twisted: hehe :twisted: så vad jag rekommenderar dej "niccman" lyft ur motorn och byt allt :!: lager, ventiler och styrningar, slipa toppen så att den blir plan och när du ändå är igång så varför inte uppgradera turboaggregatet en smula :twisted: + intercoolern, det ska visst finnas en och nu förlåt :oops: Mitsubishi turbo som ska funka bra om man gör om alla insugsgrejor eller varför inte leta rätt på en tvåstegsturbo från en nyare Volvo eller nått annat som kan funka :wink: jag menar om du ändå håller på :wink: att sen motorblocket är rostigt på utsidan så är väl det lättfixat eller hur? Borsta eller blästra för att sen måla så blir allt fint :lol: för vad du har det är en MYCKET POTENT BIL :twisted: motorn håller för massor av tryck och den är ganska lättrimmad och för det mesta så håller den :!: MEN det finns en svaghet och den heter växellåda, det ska visst vara bäst om det står ....59 på den och det gör det på min, sen när du ändå har lyft ur motor och växellåda så byt koppling för den kommer du garanterat att slita på när du "optimerat" motorn, förresten att höja bränsletrycket och lätta på insugningsluften med ett "öppet" filter är ju inte heller fel :roll:
Chrille
niccman
Kontakt:

Skratt

Inlägg av niccman »

Jodå jag har väl vissa planer, ligger ett megasquirt i en trevlig påse och väntar på ihoplödning .
Har en sponsor på delar (bygger 2 projekt i vinter en 91:a 323F för grabben och 480:n för mig) jodå jag är lastgammal har byggt bilar sedan jag själv var 16 heheh vilket jag inte direkt är nu
Bild

Ska hitta ett garage nu bara då här ute i parken där jag lever delar av mitt liv inte finns sånt lyx (dyra lägenheter inga garage) hade det varit hemma i norrland hade motorn varit ute redan.

Planer:

Motorlyft
Översyn av "Hjälpram" (har haft ett gäng 440 tidigare hehehe)
Borttagning av allt som har med ac:n att göra (lättning)
Genomgång motor (arp bultar och en massa ...kärlek)
Etanol (till mig och/eller bilen skratt?)

Sedan eftersom jag bygger bildatorer så lär det bli 8" touchscreen i bilen för "motormanagement" och annat kul som går att hitta på med en sån.[/img]
Senast redigerad av 1 niccman, redigerad totalt 8 gånger.
Röd 480 Turbo 1989
niccman
Kontakt:

Mindre kul syn

Inlägg av niccman »

Så nu har det inspekterats en hel del, och det har hittats en del att göra eller hur bra kan den här bilen gått med den här setupen:
Bild
dvs tänk att dom här skruvskalle bultarna inte är nedskruvade utan står 1-1.5 cm ovanför godset.
Luftfiltret var nästan ogenomträngligt.
Såg också spacklat rostsläpp under bakljuset och väldigt matta lyktglas bak.
jodå det lär bli en hel del att göra
Röd 480 Turbo 1989
niccman
Kontakt:

Nedplockat

Inlägg av niccman »

Så, alla slangar ni ser på dom andra bilderna är nu historia, river ur allt som har med ac att göra, bilen ska vara HET .

Sällan jag sett sånt rostanfrätt motorblock *suck* det enda rätta vore att lyfta ur det, blästra och måla, men grannarna här på gräddhyllan i HbG skulle nog klaga med ambulerande motrovagga på parkeringen, så det lär bli en quick and dirty lösning gissar jag.

Ska upp på lite självplocks skrotar och leta givare också , dvs dom som inte köps nya *skratt* lite begränsad ekonomi just nu, för gissa om givarna är just .... rostiga. plus att jag ska fixa ett generatorfäste då det som satt där var hemsvetsat i 4 mm stålplåt (rostigt också)

Megasquirten löds det på för brinnande livet , och handskfacket moddas med ett via micro itx moderkort och instrumentbrädan görs om för 8" touchscreen.
Röd 480 Turbo 1989
boostofta
Kontakt:

Inlägg av boostofta »

Ang. att plana toppen, detta är inte möjligt på dessa toppar. De är helt plana och planar man toppen så planar man även ventilsätet. Visst fräser man ur sen och sätter i nya säten så går de ju, men kostar en slant.
Mvh
Peter #15
Röd ES 1987 Min Första Bil tyvärr skrotad pga för mycket rost
Röd 1990 Turbo Centers 0,95bars strenhet! Min sommar/räcerbil :)
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
niccman
Kontakt:

Inlägg av niccman »

Jodå jag känner till 480 turbons förbränningsrumsdeflaterade topplock så det lär inte bli nån planing, utan mera poleringa av kanaler och gjutskäggsrengöring *ler* får se hur länge grannarna står ut med ett subtilt surr från källaren *ler*
Röd 480 Turbo 1989
Användarvisningsbild
211#Christer Lindström

Hej :) Kul att ha en så positiv och kunnig 480-kompis här på sidan :lol: eftersom det verkar som om du vet vad du gett dej in på så känns det extra kul :wink: Hoppas att du kommer att dela med dej av dina erfarenheter som du gör och helst att du fotar och beskriver under "mektips" med bilder och text det du gör och om du inte kan själv så hjälper vi alla dej väldigt gärna, men det verkar som sagt som om du vet vad du gör och det där med den där olödda "megasquirten" ja det låter ju MYCKET spännande så välkommen hit så vi kan dela våra erfarenheter :lol: det är säkert många av oss som Vill Veta :shock:
Chrille
niccman
Kontakt:

Frågetecken

Inlägg av niccman »

Jupp nu har det plockats lite under huven *suck* och det har blivit lite frågetecken.
Bild
Hur kan det vara så mycket rost på en motor?
Enl förra ägaren så gick kamremmen i Göteborg, men jag undrar hur i hela H*lv*t* har den kunnat rulla till Götet.
Spridarbryggan satt löst (ok den går ju trots det) vevhusventilationen sitter löst, klammer avrostade roooost överallt . Så det enda raka är väl att lyfta ur motorn, gå igenom hela elsystemet byta ut slitna slangar, blästra blocket.....
Lite kämpigt att göra det på parkeringen, nån som känner till nån billig mekplats i Helsingborg med omnejd
Röd 480 Turbo 1989
Användarvisningsbild
211#Christer Lindström

Hej :) ja du niccman det känns ju som om bilen har stått ett tag om man dömmer av rosten som du ju både visar och beskriver, Men! den kan ju ha gått att köra om än den verkar "ganska" misskött :cry: men du kan ju få ut en del info från bilregistret huruvida den varit reggad och besiktigad. Det som är tråkigt för din del! Men samtidigt så verkar ju det som du vet vad du gett dej in på :wink: Så visst som du säger ut med motorn och renovera och optimera :twisted: samtidigt så fixar du naturligtvis all rost på resten av bilen och sen har du ju nått att åka i :twisted: otur att du bor där du gör annars så hade jag ställt upp med lite yta, men med stampat jordgolv men med väggar :lol: l
Chrille
niccman
Kontakt:

Inlägg av niccman »

Jo jag vet *suck* blir lite trött när man ser vad som kunnat fixas med lite återkommande motortvätt bara.
Kämpar hårt med söta frun just nu som vill att jag gör processen kort med min turbo, synd att det stampade jordgolvet låg uppe i Uppsala *suck*
Röd 480 Turbo 1989
niccman
Kontakt:

ProjektPlaner

Inlägg av niccman »

Så nu har jag börjat fundera kring Projekt "Volvo V480T"
Så var har jag börjat

Lagt undan en M56 växellåda med tillhörande spakställ vajrar och pedalställ .

Funderar på roligare motorblock *ler* känner att begränsningen där är att jag inte kommer kunna köra med en 16v topp utan begränsar det till en 8v (så inte Svidande BilPrövningen gruffar för mycket)

Megasquirt med 3 profiler för vardagsbruk, högprestanda + besiktning *asg*

Konsollen kommer inehålla en 10.2" Lcd skärm (jodå den är påbörjad samtidigt med larmet) kopplad till en 1.2 ghz datorlösning för megasquirten + media.

Planerar mer kring inredningen också så.....
Röd 480 Turbo 1989
niccman
Kontakt:

Vill ha igång den

Inlägg av niccman »

Har plottrat lite med Volvon, men ekonomin har tagit slut *suck* har en ryggskada sedan 5 år bakåt (mc olycka ruskig jäkel som höll på att ta död på mig)
Så har försökt bli av med lite överblivna datorprylar för att kunna ragga upp reservdelar till den helsköna turbon. Känns lite irriterande att den står besiktad och skön, men okörbar.

Nån som behöver en indash skärm? 8" eller en trevlig OBD-II interface med licensierad programvara ......

Jag ska inte klaga, kommer fixa 480:n (numera projektnamn V480T fastlane) och fixa med drivlinan i källaren på hyreslängan där jag bor ..

Har i alla fall kopplat ihop 10" skärmen som huserar i instrumenteringen istället för bilstereo och värme reglage
Röd 480 Turbo 1989
niccman
Kontakt:

Bilen lever än

Inlägg av niccman »

Så efter en hel dag i solen så börjar projekt 480t att faktiskt gå mot att börja fungera, toppen är fixad kamremmen bytt, saknas 2 st spridare innan bränsle delen är på plats, ac'n har fått gå mot dom sälla jaktmarkerna men det finns hopp om bilen *skratt* har samtidigt bråkat med mazdan men det slipper ni läsa mer om här (finns på www.motormaniac.se )
Röd 480 Turbo 1989
niccman
Kontakt:

Quick and Dirty

Inlägg av niccman »

Kommando mekning kan vara charmigt när man är så där 18 bast och hela världen är ett garage, när man där emot har kommit upp i 40 års åldern och grannarna stirrar ondskefullt mot en är det mindre charmigt.
Så det har fått bli lite quick and dirty mekning iväntan på att jag befinner mig på nåt trevligt ställe.
Så motorblocket är fortfarande i en oangenäm brun färg (ska åtgärdas) men snart är den igång, fixa lite spridare så ska det nog fasen bli fart på den här grodan också.
Röd 480 Turbo 1989
owla
Kontakt:

Inlägg av owla »

Verkar ju bli ett trevligt projekt! Tyvärr sitter du i samma sits som mig och många andra (inget garage och en sviktande ekonomi) men ja hoppas du får fart på snurran snart :)
Skriv svar