Vajern av på fönsterhiss

Pellefant
Kontakt:

Vajern av på fönsterhiss

Inlägg av Pellefant »

Min vänstra fönsterhiss har inte fungerat på bilen sedan jag köpte den..

Förra ägaren sa att vajern var av och hade satt upp en pinne som håller uppe fönstret.
Idag så tog jag isär allting och tog loss fönsterhissmotorn från dörren. Vajern var av och hade trasslat in sig ganska rejält i motorn, men jag öppnade upp den och tog bort vajertrasslet.
Nu undrar jag om man kan köpa ny vajer och sätta dit, då jag tror att själva motorn är frisk. Eller måste man hitta en ny fönsterhissmotor?

Irriterande att inte kunna köra genom mcdriven med bilen ju ;)

Tack på förhand.
Hallon
Kontakt:

Inlägg av Hallon »

Du kan väl göra som japanimporter? Backa i McDriven 8)
Mogge
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej!

Om vajern är av är troligen hållaren/palstbiten som löper i hisskenan oxå trasig. Denna plastbit går sönder, vajern lossar och rullas runt i motorn o blir pannkaka.

Plastlöparen går att kränga av från skenan. Jag brukar slipa/fila till en ny hållare, en vinklad plåtbit. Denna punktsvetsar jag sedan fast. Är vajrarna hela går det oftast att reparera. Det är alltid uppåtsidan som går sönder.

Men är vajrarna trasiga så får man skaffa nya eller försöka ersätta dessa. Det sitter en "lås klump" i varje ände. Någon har ersatt dessa med mopedvajer med tillhörande lås.

Det finns bilder på 480center sidan, jag laddade upp dom där och sparade inte på min egen dator, tyvärr är sidan permanet nere.

Mvh Jonas
Christer Nilsson
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Christer Nilsson »

Jag har reparerat ett par fönsterhissar på sistone och jag har skruvat fast en böjd bricka med en liten skruv och mutter i ett hål som blev "ledigt" när plasten sprack och vajern stack iväg. Om man skruvar eller svetsar är ju strunt samma men det går att fixa även om man nu inte skulle ha en svets hemma... Har tänkt göra ett litet reportage om detta i kommande klubbtidning(med bilder)...!
Volvo 480 ES...........1986..vit
Volvo 480 Turbo.......1987..röd
Volvo 480 ES aut......1994..cypressgrön met
Volvo 480 ES...........1994..pariserblå met
Volvo 480 Turbo aut.1994..svart met
Volvo 66 DL Kombi...1978..orange
Volvo 343 DL...........1980..gul
Volvo 440 SE ..........1996..röd
Pellefant
Kontakt:

Inlägg av Pellefant »

Hallon:
haha jo har funderat på det faktiskt, fast då krävs det ju att man har nån på passagerarsidan som kan beställa också på en vänsterstyrd bil :P

Mogge och Christer:

Tack för bra svar!
Vajern var såpass pannkaka så den inte går att avända igen iaf. Får försöka att hitta nya vajrar nånstans om jag inte hittar en helt ny motor tillsalu. Kollade inte så noga på plasthållaren som löper på hisskenan, trodde den var hel, får kolla efter om den verkligen är det..
Skriv svar