Tidsbestämning för extra-vattenpumpen?

022. Pär Renström
Kontakt:

Tidsbestämning för extra-vattenpumpen?

Inlägg av 022. Pär Renström »

Tjena.

Pärlan har ju stått i två år nu och när jag nu börjar köra med den märker jag att den extra vattenpumpen går som den ska när man har stängt av motorn, men pumpen stänger inte av sig efter ca. en minut som den brukade... :?
Den går tills jag slår på tändningen igen och vrider av den.

Vad styrs tidsbegreppet av, är det nåt av reläerna eller är det CEM:en som tar hand om den saken?

Mvh Pelle
Bild

TurboVolvo även på jobbet.
Christer Nilsson
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Christer Nilsson »

Lite osäker på hur temp. resp. tidsförhållandena står i relation med varandra men den kan gå i 10 minuter vid vissa temp.-förhållande.
Jag var och körde bil runt Oslo häromdagen och efter en riktigt rejäl backe uppför ett utsiktsberg utanför Drammen så gick pumpen väldigt länge och det är första gången som jag uppmärksammade detta... Så länge brukar den inte gå utan då går den som du säger ca. en minut.
Tidreläet som styr pumpen sitter i reläboxen. Parametrarna som styr pumpen är tändning, temperatur och tid.

/Christer #001
Användarvisningsbild
211#Christer Lindström

Inlägg av 211#Christer Lindström »

Hej :) På min förra -90:ia så gick pumpen i c:a en minut men på min nuvarande -94 så har jag märkt att det kan variera beroende på hur varm motorn är och om det är väldigt varmt ute, men den går alltid längre än en minut. Har för mej att jag läste om detta i någon instruktionsbok att tiden kan variera, den verkar ju också sammarbeta med fläkten så att vattentempen aldrig ska bli för hög. Har du testat att låta den gå i c:a 10 minuter för att kolla om den stänger av?
Chrille
022. Pär Renström
Kontakt:

Inlägg av 022. Pär Renström »

Jo tiden kan variera, jag har läst elschemat som säger detta...dock fick jag inte fram om det är nåt av reläerna som bestämmer detta eller...

Jag har identifierat reläerna, får väl testa dom för att se om det hjälper. Nu är det ju två år sen bilen var i trafik men såvitt jag minns så har den aldrig gått mer än i högst tre minuter efter stopp...

Tack iallafall!

//Pelle
Bild

TurboVolvo även på jobbet.
Skriv svar