suck, dessa elfel

Robban_killen
Kontakt:

suck, dessa elfel

Inlägg av Robban_killen »

ES-87. Har fått dom "klassiska" el-felen på bilen. Torkare som viftar på, strålkastarspolare som sprutar hej vilt, blinkande strålkastare.
Har rivit ur CEM:en, men den verkade bra. Sprutat alla kontaktstycken som jag hittade under brädan, samt en hel del i motorummet. Kopplade bort baklucke-kabeln , men icke. Även kollat i dörr-genomförningen.Jordpunkter genomgångna.
För det mesta uppkommer felet vid start, men har förekommit någon enstaka gång vid under körning. Verkar även uppkomma oftare vid fuktigt väder.
Till saken hör att det ofta förekommer ett envetet hackande från något relä i CEM:en. Vickar, rycker, drar man i kontaktdornet till CEM:en så , om man har tur, tystnar det, men ibland blir det tvärtom, det tickar än värre.
Frågan är om man genom vickandet "lagar" felet eller om man helt enkelt , tillfälligt ,kopplar bort felkällan.
Vad jag nu undrar är, finns det några fler kritiska kontaktplatser som man bör kolla innan jag river ner CEM:en igen. Tändlåset tex.
Vad tror ni.
En fråga till. Har någon råkat ut för att bilen dött pga ovanstående fel.
Motorn subbar nämligen på hur bra som helst.
PHU, långt inlägg, ge mig långa svar. :D
Mogge
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej Robban!

Jag hade nog testat med en ny CEM. Eletroniken kan vara felaktig även om CEM ser hur fin ut som helst på insidan.

Har du tittat i CEM?

Mvh Jonas
boostofta
Kontakt:

Inlägg av boostofta »

Öppna på CEMet o kolla lödningarna, låter som om du har glapp/kall lödning någonstans.
Mvh
Peter #15
Röd ES 1987 Min Första Bil tyvärr skrotad pga för mycket rost
Röd 1990 Turbo Centers 0,95bars strenhet! Min sommar/räcerbil :)
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
Robban_killen
Kontakt:

SUCK.......
Har nu gått igenom CEMen. Skruvade isär den, kände på alla lödningar, alla reläer, alla motstånd, ALLA komponenter. Gått igenom alla lödningarna med lupp....fanns inte något som pekade ut sig.
Slipade alla kontakter och kontaktyter på reläerna.
Gjorde rent honkontakt till CEMen och prövade att sätta fast allt igen. Satte på batteriet.......tickitickiticki. Det startade ticka igen.
Det konstiga är att det räcker med att jag "smeker" sladdarna med handen till CEMen, så slutar det/ börjar det. I bland kan det bli att jag får tyst på tickandet, och sedan kan dra hårt i sladdarna, utan att något händer.

Ge mig backup!!!!!
Mogge
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Prova en ny cem!

Jag har haft samma fenomen på en cem.

Det kan finnas felet i någon komponent som du inte kan se med ögat.

Mvh Jonas
boostofta
Kontakt:

Inlägg av boostofta »

Det kan oxå vara så att någon av stiften i kontakterna till CEM är lite för stora, då glappar de något. Men när du lägger på handen så får de kontakt.

Har du tillgång till en annan CEM så e de ju enklast att prova.
Mvh
Peter #15
Röd ES 1987 Min Första Bil tyvärr skrotad pga för mycket rost
Röd 1990 Turbo Centers 0,95bars strenhet! Min sommar/räcerbil :)
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
Robban_killen
Kontakt:

Är en lycklig kille nu för tiden. Bytte CEM för två veckor sedan, och nu funkar bilen så fint :lol:
Dock bara ett litet fel kvar ( Se Motor & kraftöverföring-> "svarar Ej" )
Någon som vill köpa en icke fungerande CEM? :roll:
Mogge
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Du frå gärna skicka CEM till mig, har fått för mig att knäcka elektroiken i den nån gång! *S*

Blir nipprig av att sitta o följa alla ledningsbano o rita av dom!
Skriv svar