t ex kamaxel vad kan man använda för kamaxel istället?
Byta spridarna, vilka passar och vad bör man tänka på??
Som ni förstår är jag rätt så mycket nybörjare på detta område, men någon gång ska det vara första gången........
Per Johnsson
Mycket intressant, tack för tipset.barlar skrev:Hej,
det var längesedan jag skrev något på forumet, men jag antar att detta kan involvera mig lite då jag i dagsläget kör med en TD04-12T på min gamla harv. Funkar faktiskt grymt bra. Men det är ju lite orättvist att jämföra ett originalagg mot ett som är tjugo år nyare, kort sagt, en väldig skillnad. Vad siffrorna anger är det vid ett förhållande vid ett visst flöde. Alla turbotillverkare använder olika beteckningar och olika sätt att mäta, så om du vill ha en exakt beskrivning är jag rädd att jag måste dubbelkolla en mapp innan. Kort sagt kan man säga att ju större siffra = större kompressor. Bokstaven anger vilken generation kompressorhuset har. De vanligaste man hittar är G eller T. Jag lever kanske lite farligt när jag säger att den senare alltid är att föredra, men det är min åsikt.
Om man inte skall ladda mer än något bar och inte är ute efter väldiga effekter så tror jag detta är ett ypperligt väl avstämt aggregat faktiskt (om man bara kollar efter kompressorstorlek). 14T är en annan vanlig kompressor som både Volvo och Saab använder om jag inte minns fel och passar säkert bra också. Själv skall jag på min nyrenoverade motor, som förhoppningsvis kommer i nästa vecka (håller tummarna), prova att köra 15T.
Lycka till,
Lars
Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster