Ena lyktan vägrar gå upp

Skriv svar
MartinP
Kontakt:

Ena lyktan vägrar gå upp

Inlägg av MartinP »

Hade varit ute på stan och skulle bara göra ett sista stopp. När jag kom tillbaka till bilen och ville slå upp popupsen så var den ena helt död. Den andra gick ner och upp som begärt medan den första bara låg där. Efter ett tag flippade även den andra ur helt spontant och började poppa upp och ner :? Struntsamma, tänkte jag. Jag får ta det när jag kommer hem. Jag kör på dimljusen så länge. Efter 5 minuter så var jag hemma och då fungerade plötsligt båda två. Stängde av motorn och fällde ner ljusen, men inte fan ville den första popupen gå ner! Jag försökte ett par gången med omkopplaren, men den enda som visade något liv var den andra popupen. Till slut började även den, likt första gången, att poppa upp och ner så jag vart tvungen att koppla bort batteriet.
Jag är inte speciellt kunnig inom detta område så jag uppskattar all hjälp jag kan få.

För övrigt så har jag sedan jag köpt bilen haft problem med popusen där den ena popupen (den som fungerar just nu) ibland åker ner när man fäller upp de båda för att sedan ställa sig upp igen. Det blir alltså UPP-NER-UPP.

Vad kan det vara som orsakar mina fel? Gasdämparen? Lösa skruvar? Skulle gärna vilja få några kommentarer och åsikter innan jag sätter igång.

Tack på förhand!

MartinP
480ES -87
boostofta
Kontakt:

Inlägg av boostofta »

var det minusgrader när detta inträffade??
Jag har märkt på turbon att mina kärvar vid minusgrader, tror det är gasdämparna som är dålig. Eller rättare sagt, de är dåliga, men det blir värre när det är kallt.

Sen kan det ju vara glapp/dålig kontakt i relät, det är ett ganska vanligt fel.
Mvh
Peter #15
Röd ES 1987 Min Första Bil tyvärr skrotad pga för mycket rost
Röd 1990 Turbo Centers 0,95bars strenhet! Min sommar/räcerbil :)
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
MartinP
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Ja, det var det. Det var ~0C.

Var ute i bilen idag i hopp om att lösa felet, men lyckades tyvärr inte. Dock så tror jag att jag kommit halvvägs då jag lyckats lokalisera felet på ett ungefär. Vad jag märkte var att när jag tryckte på säkringsdosan så började de fungera utan problem. Släppte, så la den av. Tryckte upp den ordentligt igen så fortsatte den att fungera. Tänkte kanske att kablarna på baksidan av säkringsdosan lossnat av någon anledning så jag kollade upp de, men alla satt fint. Säkringen till popupsen (nr.4) var visserligen något belagd med ett tunt oxid skikt, men var annars i gott skick. Jag skrapade bort skiktet, men det gjorde ingen skillnad.
Jag vet inte riktigt vad jag ska dra för slutsats ur det hela. Kan det vara något fel på säkringsdosan? Något glapp?

Relät? Vart sitter det? I relähuset under huven? Känns inte som att det är den som strular, med tanke på att popupsen går igång när jag trycker till säkringsdosan.
480ES -87
boostofta
Kontakt:

Inlägg av boostofta »

Låter som glapp, även om kablarna sitter i så kan de glappa. Om du skruvar ner säkringsdosan, så kan du se vilka kablar som går till säkringen. försök klämma åt dem med en liten mejsel.

Sen går kablaget från säkringsboxen upp till relädosan och det kan vara så att när du drar i de kablarna så rör sig kablaget till pop up ljus reläet.

Jag tror att Pop Up reläet är det andra mot motorn.
om du står på vänstersida av bilen och skruvar av locket så har du den breda sidan av dosan mot dig. Det andra reläet i den vänstra raden, den mot motorn bör vara pop up relät. det ska vara ett högt relä.
Mvh
Peter #15
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
MartinP
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Jag trodde inte att klämmandet skulle lösa någonting för fem öre, men jag gjorde det i alla fall. Just nu verkar det i alla fall funka oavsett hur mycket jag rör och trycke på säkringsdosan. Dock så är det gamla problemet kvar med den högra popupen som åker upp och ner innan den stannar i uppfällt läge. Detta händer dock inte alltid, utan ibland (1/4).
Eftersom jag inte var riktigt säker på vilket relä som styr popup motorerna så drog jag ut alla, en och en, tills de vägrade gå upp. Kom fram till att det var den andra ifrån vänster på den vänstra halvan (sett från den vänstra sidan av bilen, precis som du sa :wink: ). Såg dock inget fel på den, men jag rengjorde den med "oxide clean". Dock så gjorde det ingen skillnad. Kan det fortfarande vara reläet som strular eller är det något annat som spökar?
480ES -87
boostofta
Kontakt:

Inlägg av boostofta »

Det är nog förr en trög stötdämpare som gör att reläet bryter och gör ett nytt försök.
Mvh
Peter #15
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
MartinP
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Jag förmodar att du pratar om gasfjädern som är ansluten till den popupen?

Vad kan man göra åt saken då? Är det bara att byta ut gasfjädern?
480ES -87
Användarvisningsbild
211#Christer Lindström

Inlägg av 211#Christer Lindström »

Hej :) ja byte av gasfjädern kan göra underverk med popupen :shock: har själv gjort den upptäckten två gånger efter att jag bytt :shock: har för mej att dom kostar c:a 100:-/st hos volvo med klubbrabatten :) gasfjädrar har ju en benägenhet när dom börjar bli dåliga att dom funkar sämre när det blir kallare :?

mvh

Chrille
MartinP
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Fast just detta problem uppträder lika ofta nu som under sommaren.

Måste man ha ett volvo kort för att kunna utnyttja klubbrabatten? Vet inte riktigt hur det går till då jag aldrig använt den än så länge.
480ES -87
Användarvisningsbild
211#Christer Lindström

Inlägg av 211#Christer Lindström »

Hej :) nej du behöver inte ha volvokort för att få klubbrabatt det räcker om du har med dej medlemskortet och säger till att du vill ha klubbrabatt :) så har jag alltid gjort och det funkar

mvh

Chrille
MartinP
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

OK. Super :) Vet du om man kan använda medlemskortet för att få rabbat på tidigare inköpta saker om man har kvar kvittot?
480ES -87
boostofta
Kontakt:

Inlägg av boostofta »

Det är inte alla verkstäder som ger klubbrabbat, det är en rekomendation att de skall göra det. och nej de kommer nog inte att ge rabatt bakåt i tiden tyvärr. Men man kan ju försöka :)
Mvh
Peter #15
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
MartinP
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Ok, då ska jag prova det imorn när jag åker och hämtar gasfjädern. 223,50 gick den på sa han. Hur många procent rabatt var det man fick?
480ES -87
MartinP
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Var ute och körde igår och upptäckte att det ursprungliga problemet med popupsen kom tillbaka. Jag kunde alltså inte få ner strålkastarna om jag inte slog till säkringsdosan.
För nöja mig med en sån lösning tills vidare, men skulle gärna vilja lösa det på ett mer stabilt sätt.

Någon som vet hur man löser detta?
480ES -87
Mogge
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej!

Prova ta ut alla säkringar o titta på dom, ibland kan säkringarna ärgat pga hör luftfuktighet i bilen (läckage bagagerum)

Kolla även så det är helt i säkringshållaren och rätt säkringsstorlek.

Mvh Jonas
MartinP
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Men måste inte det var en säkring som är relaterad med popup motorerna för att den ska kunna orsaka problemet?
480ES -87
Skriv svar