Färddatorns kompatibel mellan ES och Turbo?
-
rodis
- Kontakt:
Färddatorns kompatibel mellan ES och Turbo?
Jag undrar bara lite snabbt om färddatorn är kompatibel mellan ES och Turbo och även mellan olika årsmodeller?
-
boostofta
- Kontakt:
om du öppnar instrumentet och flyttar själva färddatorn så ska den vara kompatibel med både turbo och ES under förutsättning att du väljer en med rätt tankvolym.
Dock går det ej att flytta komplett instrument hur som helst, man får kontrollera färgen på kontaktstyckena.
Dock går det ej att flytta komplett instrument hur som helst, man får kontrollera färgen på kontaktstyckena.
Mvh
Peter #15
Röd ES 1987 Min Första Bil tyvärr skrotad pga för mycket rost
Röd 1990 Turbo Centers 0,95bars strenhet! Min sommar/räcerbil
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
Peter #15
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
-
rodis
- Kontakt:
Köpte en färddator på skroten, den var från ES jag testade bara att kastbyta men då funkade det ej.
Testade då att byta det kretskortet som sitter i det vita skyddet, jag tog det kretskortet som satt i från början och bytte med den jag hade köpt på skroten och vips så funkade det.
Nu är bara problemet att bilen inte startar..
Startmotorn går runt väldigt piggt men motorn tänder inte, batteriet är nytt och det är inget glapp vid batteripolerna. Möjligen är det så att någon kabel lossnat vid tändningen, men det låter ju otroligt eftersom startmotorn går runt?
Kan det möjligtvis vara bensinpumpen, något relä eller dylikt? Alltså, antingen är det tändnignen som inte får någon gnista eller så får den inget
bränsle.
Help?
Testade då att byta det kretskortet som sitter i det vita skyddet, jag tog det kretskortet som satt i från början och bytte med den jag hade köpt på skroten och vips så funkade det.
Nu är bara problemet att bilen inte startar..
Startmotorn går runt väldigt piggt men motorn tänder inte, batteriet är nytt och det är inget glapp vid batteripolerna. Möjligen är det så att någon kabel lossnat vid tändningen, men det låter ju otroligt eftersom startmotorn går runt?
Kan det möjligtvis vara bensinpumpen, något relä eller dylikt? Alltså, antingen är det tändnignen som inte får någon gnista eller så får den inget
bränsle.
Help?
-
boostofta
- Kontakt:
startade motorn innan du bytte instrument?
Hör du om pumpen går när du slår till tändingen?
Relät till bränslepumpen sitter dumt till i kabelmattan bakom handskfacket. Man kommer åt det genom att ta bort panelen/den svarta plastbiten som sitter under instrumentpanelen på passagerar sidan. Sen får man gräva o lysa o speja. Det finns 2st reläer här om jag minns rätt, ett är till Bränslepumpen.
Hör du om pumpen går när du slår till tändingen?
Relät till bränslepumpen sitter dumt till i kabelmattan bakom handskfacket. Man kommer åt det genom att ta bort panelen/den svarta plastbiten som sitter under instrumentpanelen på passagerar sidan. Sen får man gräva o lysa o speja. Det finns 2st reläer här om jag minns rätt, ett är till Bränslepumpen.
Mvh
Peter #15
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
Peter #15
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
-
rodis
- Kontakt:
-
boostofta
- Kontakt:
-
Mogge
- Kontakt:
-
rodis
- Kontakt:
-
boostofta
- Kontakt:
haha haha klart den sitter i tanken, ursäkta så j-vla mycket 
Hade för mig de räckte med ena baksätet, men de e så länge sedan jag gjorde det att jag litar på Mogge.
Klart de kan ha något med instrument bytet att göra, högst troligt att det har det. Men vad ????
Pumpen går i alla fall, då borde det komma bensin fram.
har du gnista?
Om du inte har det till ett tändstift, lossa "king lead" dvs den tändkabel som sitter mitt i fördelarlocket. se om du har gnista här.
Det krävs 3 saker för att inleda en förbränning dvs att en motor skall starta:
Bränsle
Syre
Värme
Värme får du av kompression och gnista.
Så de e bara att kolla vad som inte finns och varför. Sen vet jag att det blir lite mer komplicerat i praktiken
Om gnistan saknas så får vi börja mäta signaler till styrenhet.
Hade för mig de räckte med ena baksätet, men de e så länge sedan jag gjorde det att jag litar på Mogge.
Klart de kan ha något med instrument bytet att göra, högst troligt att det har det. Men vad ????
Pumpen går i alla fall, då borde det komma bensin fram.
har du gnista?
Om du inte har det till ett tändstift, lossa "king lead" dvs den tändkabel som sitter mitt i fördelarlocket. se om du har gnista här.
Det krävs 3 saker för att inleda en förbränning dvs att en motor skall starta:
Bränsle
Syre
Värme
Värme får du av kompression och gnista.
Så de e bara att kolla vad som inte finns och varför. Sen vet jag att det blir lite mer komplicerat i praktiken
Om gnistan saknas så får vi börja mäta signaler till styrenhet.
Mvh
Peter #15
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
Peter #15
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
-