Lite funderingar angående färddatorn

318_Oscar Söderhielm
Kontakt:

Lite funderingar angående färddatorn

Inlägg av 318_Oscar Söderhielm »

Hejsan allihop!

Bara är lite nyfiken på färddatorns ja vad man nu ska kalla det "andra läge" dvs när man håller inne reset och vrider på nyckeln till radioläge så kan man ju t.ex. kolla hur mycket bensin man har i tanken på fuel. avg. men vad är de andra lägena?

Bara en lite fråga som legat o gnagt i skallen för länge...

Ha det!
Senast redigerad av 1 318_Oscar Söderhielm, redigerad totalt 7 gånger.
122. Jonas Andersson
Kontakt:

Inlägg av 122. Jonas Andersson »

Ha... det har jag vetat... men det slunkit ur minnet... :?
Saab 900 SET Coupé -95
460 Turbo -90 "T-Gul" SÅLD
480 Turbo -91B "T-Vit" SÅLD
318_Oscar Söderhielm
Kontakt:

Mors allihop!

Funderar fortfarande vad det dolda läget kan vara för något.. men nu har det dykt upp något som fångat mitt intresse desto mera... När bilen har halv tank(bensin) eller mer så brukar den "glömma" bort snittförbrukningen, lite iriterande men inte livsviktigt, känns bara så irriterande om man lyckas få ner snittförbrukningen till 0,8 l/mil och sen när man startar så är den uppe på 2,0 l/mil igen...

Kan det vara glappt någonstans eller vad kan det vara?

/Oscar
Användarvisningsbild
211#Christer Lindström

Inlägg av 211#Christer Lindström »

Hej :) Ja glapp är det säkert någonstans i nån lödpunkt eller kontaktstycke på baksidan av instrumentet, du får helt enkelt plocka ur det och göra rent kontakter och löda om alla lödpunkter, tänk på att vara lite försiktig vid lödningen bara eftersom det är lätt att skada den "folie" som allt sitter på och om du ändå har instrumentet borta så varför inte måla i kontrollampan för helljuset med en blå tuschpenna så du slipper det irriterande gula ljuset på panelen när du kör på helljus. Beträffande det andra "dolda läget" vet inte om jag fattat dej rätt men om jag minns rätt så är det till för att ställa om mellan km-läge och miles-läge :shock:
Chrille
Användarvisningsbild
jimmi
Kontakt:

Inlägg av jimmi »

vet att man kan hålla den högra knappen på färddatorn nedtryckt medan man vrider på tändningen så visas bla hur mycket bensin du har i tanken.. andra läget. sen kan man ju ändra från km till miles. med den vänstra knappen, på vissa tror färddator efter -87 så är knappen låst men det finns ett litet hål i den så man kan trycka med en nål, tex och byta km-miles.

/ jimmi
318_Oscar Söderhielm
Kontakt:

Mors alla!

Tackar för svaren! Får se om man känner sig modig någon gång o öppnar upp...
Angående min första fråga så menade jag, jag vet att Fuel avg. är innehållet i tanken men jag var bara lite nyfiken på de andra.
Skrev av de olika värdena idag när jag kom hem:
Läge 1, 2(högra knappen)
Ext: 5, 121
Engine: 78, 119
Oil: 78, 152
Range: 590, 61
Speed Avg: 55, 180
Fuel Avg: 8,2, 45,0 L
Fuel inst: ---, P5,0 L L/100 km

/Oscar
Skriv svar