ist för motståndstrimmning

Skriv svar
volvo_freak
Kontakt:

ist för motståndstrimmning

Inlägg av volvo_freak »

hej på er :) ist för att motståndstrimma skule man väl kuna koppla bort slangen från tändnings-boxen å koppla en "riktig" tryck mätare å hålla koll på ladd trycket den vägen va? ja undrar mest om boxen säger till motorn då att nä nu får ja inget ladd tryck då behöver ja inget bränsle heller :(
Användarvisningsbild
211#Christer Lindström

Inlägg av 211#Christer Lindström »

Hej :) jag tror nog att du kan koppla in en "riktig" mätare på slangen med ett T-kors så att du inte stör tryckgivaren i boxen :shock: blir nog bäst så annars blir det väl som du säger, boxen fattar inte nåt då :?

mvh

Chrille
boostofta
Kontakt:

Inlägg av boostofta »

För det första kommer laddtrycket att skena redan vid låga varvtal så du får en helt okörbar bil. Vem vill behöva hålla koll på en laddtrycksmätare hela tiden o upptäcka att man inte kan varva mer än 2000rpm??? Iofs man kan ju smyga upp varvet men det kommer att gå bättre orginal i så fall
Sen kommer inte styrenheterna att kunna kompensera varkens tändning eller bränsle om du gör så här.

GÖR INTE SÅ HÄR!!!!
Mvh
Peter #15
Röd ES 1987 Min Första Bil tyvärr skrotad pga för mycket rost
Röd 1990 Turbo Centers 0,95bars strenhet! Min sommar/räcerbil :)
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
volvo_freak
Kontakt:

Inlägg av volvo_freak »

försent :D hänger me dom stora grabbarna i hbg nu :D hahaha
boostofta
Kontakt:

Inlägg av boostofta »

Berätta gärna hur länge det håller......
Mvh
Peter #15
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
Användarvisningsbild
211#Christer Lindström

Hej :) fattar inte riktigt det där med att bilen skulle bli okörbar :( och att laddtrycket dessutom skulle skena redan på låga varv :shock: är det inte så att man när man motståndstrimmar anpassar motståndet till ett värde som man bestämmer efter att ha provat sej fram med hjälp av ett ställbart motstånd och en laddtrycksmätare, iallafall om jag har fattat Peters beskrivning rätt, jag har ju inte testat den sortens trim själv men den funkar ju i princip lika som en pystrim eller dylikt, ok man flyttar fram varvstoppet lite men det går ju att göra på andra ganska enkla sätt också om man bara sätter sej in i hur det funkar med överladdning :? en sak som nästan är ett måste vid all slags turbotrim är att höja bränsletrycket för att tillgodose det ökade bränslebehovet vid ökad överladdning samt att köra på 98oktan, att bilen får rätt bränsle/luftblandning ser ju luftmassemätaren till :) insprutarna klarar nog av sitt jobb uppåt en 0,8-1,0 i laddtryck utan problem, däremot så är det knappast bra varken för turbon eller effekten att höja mer eftersom det då bara alstras mer värme och det vill man ju inte ha, det är ju därför man har laddluftkylare :wink: själv har jag ju en Wg med hårdare fjäder annan bränsletrycksregulator och ett öppet luftfilter plus att jag numer kör med c:a 20% inblandning av E85 vilket funkar bra på min bil, den laddar ungefär 0,8 nu och det räcker bra för mej :twisted: allt detta var redan gjort när jag köpte bilen för ett år sen men då gick den som en kratta och bara bluddrade vid fullgas :evil: men efter rengöring och lite justeringar så funkar den kanonbra :twisted: har svårt att tänka mej att åka med orginalladd igen :) ok att en chipptrimning kan vara bättre ibland om man får ett chip som både ändrar (höjer) laddtryck och justerar upp bränsleblandningen men det är inte alla chip som gör båda sakerna utan lika vanligt att det bara ökar laddtrycket och då känns det ju lite dyrt att lägga pengar på ett dyrt chip, vet inte vilka som är "seriösa" av chipen men det går säkert att ta reda på genom att fråga runt lite på olika firmor eller kanske Turbo Performance Club 8)

mvh

Chrille
Martin
Kontakt:

Inlägg av Martin »

211#Christer Lindström skrev:Hej :) fattar inte riktigt det där med att bilen skulle bli okörbar :( och att laddtrycket dessutom skulle skena redan på låga varv :shock: är det inte så att man när man motståndstrimmar anpassar motståndet till ett värde som man bestämmer efter att ha provat sej fram med hjälp av ett ställbart motstånd och en laddtrycksmätare, iallafall om jag har fattat Peters beskrivning rätt, jag har ju inte testat den sortens trim själv men den funkar ju i princip lika som en pystrim eller dylikt, ok man flyttar fram varvstoppet lite men det går ju att göra på andra ganska enkla sätt också om man bara sätter sej in i hur det funkar med överladdning :? en sak som nästan är ett måste vid all slags turbotrim är att höja bränsletrycket för att tillgodose det ökade bränslebehovet vid ökad överladdning samt att köra på 98oktan, att bilen får rätt bränsle/luftblandning ser ju luftmassemätaren till :) insprutarna klarar nog av sitt jobb uppåt en 0,8-1,0 i laddtryck utan problem, däremot så är det knappast bra varken för turbon eller effekten att höja mer eftersom det då bara alstras mer värme och det vill man ju inte ha, det är ju därför man har laddluftkylare :wink: själv har jag ju en Wg med hårdare fjäder annan bränsletrycksregulator och ett öppet luftfilter plus att jag numer kör med c:a 20% inblandning av E85 vilket funkar bra på min bil, den laddar ungefär 0,8 nu och det räcker bra för mej :twisted: allt detta var redan gjort när jag köpte bilen för ett år sen men då gick den som en kratta och bara bluddrade vid fullgas :evil: men efter rengöring och lite justeringar så funkar den kanonbra :twisted: har svårt att tänka mej att åka med orginalladd igen :) ok att en chipptrimning kan vara bättre ibland om man får ett chip som både ändrar (höjer) laddtryck och justerar upp bränsleblandningen men det är inte alla chip som gör båda sakerna utan lika vanligt att det bara ökar laddtrycket och då känns det ju lite dyrt att lägga pengar på ett dyrt chip, vet inte vilka som är "seriösa" av chipen men det går säkert att ta reda på genom att fråga runt lite på olika firmor eller kanske Turbo Performance Club 8)

mvh

Chrille
Det är inte motståndstrim volvofreak pratar om, han undrar om det är ett alternativ att rycka slangen till styrboxen.

Motståndstrim är absolut körbart, har kört runt 2 år med det själv.
boostofta
Kontakt:

Inlägg av boostofta »

Det enda tråkiga med motstånds trimning är att Tändkurvan inte hänger med laddtrycket som de e tänkt. Men man flyttar samtidigt laddtrycksspärren.

Vid pystrimning så gör den det, men man kan få skenande laddtryck o peakar. Kombinerat med hårdare Wastegate så ska de bli ganska bra.

Tyvärr är de flesta chip enkelt gjorda. Standard programvara har en map för både bränsle och tändning som klarar ca 0.75 bar.
Därför gör chipparna det enkelt för sig och ändrar bara laddtrycksregleringen till 0,75 bar istället för 0,5 bar. o slipper göra mer.

Turbocenter gjorde ett par boxar som även ändrar tändning och justerar laddtrycks regleringen. Den så kallade 0.88bars boxen som har kvar laddtrycks spärren. Och 0.95bars boxen där laddtrycksspärren är borttagen.

Jag fick nyss tag på en 0,95 bars box. har ju samma laddtryck som innan då jag pystrimmade. Men laddtrycket kommer mycket tidigare och jag har fått en alldeles underbar moment kurva, till skillnad från ketchup effekten som jag hade innan :)

Chrille:
Vad är det för wastegate du använder? Pris?

Nu kommer vintern dags att trimma mer nu kanske 8)
Mvh
Peter #15
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
Användarvisningsbild
211#Christer Lindström

Hej :) jo jag såg att jag missuppfattat frågan lite där :oops: skulle heller inte köra omkring med slangen bortkopplad från laddboxen :shock: verkar ju farligt, trodde det var en fråga om motståndstrimet :wink:

svar till boostofta:
Min bil va ju redan färdigtrimad när jag köpte den och skulle enligt tidigare ägare ha ett "GIKs steg ett trim" tror att 480Mannen också har ett sånt monterat :) så pristet har jag inte men det borde dom ju ha på GIK http://www.gikturbo.se/ tror nog dom kan ge svar på det mesta när det gäller turbotrim, verkar vara en seriös firma :D och var hittar man en 0,95 bars box :twisted: låter ju riktigt kul :D vet du nån som fixar till såna och pris :?:

mvh

Chrille
022. Pär Renström
Kontakt:

Inlägg av 022. Pär Renström »

Det finns bara en 0,95 bars box, och den har föregående talare. Det finns mig veterligen också endast två 0,88-boxar, varav jag i nuläget äger den ena. Den är till salu men hittills har jag en intressent så vi får se hur det fortlöper... :)

//Pelle
Bild

TurboVolvo även på jobbet.
Användarvisningsbild
211#Christer Lindström

Hej :) Pelle har du ett pris? :twisted: :shock: :wink:

mvh

Chrille
022. Pär Renström
Kontakt:

211#Christer Lindström skrev:Hej :) Pelle har du ett pris? :twisted: :shock: :wink:

mvh

Chrille
Intressenten som jag hade är borta, eftersom han hade en vinröd etikett som original på sin bil, och då funkar det INTE.
Boxen som jag har är en med lila etikett, alltså tillhörande en motor med den äldre och mindre typen av svänghjul/koppling.
Boxen fungerar troligtvis även med en orange etikett men det kan jag inte lova. Har du lila etikett så är det lugnt.

Den är din för 1.500 spänn. :) (Jag betalade mer än dubbelt än det för var och en av boxarna när jag köpte dom så det blir en gruvlig förlust för att ha lagrat dom i två år men det får väl gå ändå...)

//Pelle
Bild

Användarvisningsbild
211#Christer Lindström

Hej :) ska kolla vilken färg jag har men eftersom jag har en -94 så har jag antagligen en annan färg :shock: men jag återkommer

mvh

Chrille
022. Pär Renström
Kontakt:

211#Christer Lindström skrev:Hej :) ska kolla vilken färg jag har men eftersom jag har en -94 så har jag antagligen en annan färg :shock: men jag återkommer

mvh

Chrille
Jag kan direkt säga att det troligtvis inte kommer att funka...för svänghjulet byttes ju -92 eller när det nu var...
Så tyvärr. :(

//Pelle
Bild

boostofta
Kontakt:

Inlägg av boostofta »

Menar du allvar, är det den enda?? Trodde det gjordes 4 boxar, där ser man, min bil är alltså ännu mer unik nu, snyft blir så lycklig att jag gråter.

O just det, fy fasen va gött hon år, är verkligen supernöjd med den :)
Mvh
Peter #15
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
022. Pär Renström
Kontakt:

boostofta skrev:Menar du allvar, är det den enda?? Trodde det gjordes 4 boxar, där ser man, min bil är alltså ännu mer unik nu, snyft blir så lycklig att jag gråter.

O just det, fy fasen va gött hon år, är verkligen supernöjd med den :)
Well, jag kan inte lova nåt, men det var min uppfattning iallafall. Dock så säger ju inlägget ovan annat.
Som jag förstod det var både 0,88 och 0,95 boxen specialjobb som TC helst inte gjorde...fick folk reda på att det inte var SÅ svårt att skapa högre laddtryck än det 0,75 som annars är vanligt så skulle dom stormas av 400-serie ägare...och dom har tillräckligt mycket göra ändå. :P

Men jag kan ha fel, det har hänt nån enstaka gång förr. :wink:

//Pelle
Bild

Skriv svar