Topppackning kass och kanske skev topp

Ortovox
Kontakt:

Topppackning kass och kanske skev topp

Inlägg av Ortovox »

Hejsan
Jag har tydligen råkat ut för värsta 480 oturen just nu, det är så att det känns som om jag gett upp att slänga mer pengar på denna bilen. Förutom det som hänt idag så gick båda lagren fram + ett bak och startmotorn nyligen sönder och det kostade några 1000 att få fixat. Så idag på motorvägen så skenar vatten tempen iväg och jag får nödstanna på en avfart.
Lyckas få lite lift och hämta vatten som jag försiktigt fyller på. Bilen verkar gå ok fast så fort jag ligger på tomgång så börjar den hacka. Lyckas få hem bilen men märken senare ikväll att det ryker en massa ur avgasystemet så det måste ju va topppackingen som gått.
Nu undrar jag om någon vet vad detta kan kosta att byta och om toppen är skev vad lär det gå på? Jag funderar på att lufta toppen själv och byta packingen bara för att testa men var kan man köpa en ny toppacking som inte kostar skjorta, biltema hade ju ingen för 480 (turbo).

Jag har en 480 ES också som jag har ett jobbigt elfel på som jag annars nästan skulle kunna besiktiga och köra med.

mvh Jonas som just nu inte tycker om 480.
MartinP
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Den kan du få hos bildelskatalogen.se för 244:-

Klicka på Volvo -> 480 -> Motortyp -> "Packningar / Topplocksbult" -> Topplockspackning

Kan tyvärr inte hjälpa dig med ditt problem mer än så då jag inte kan sånt :cry: Nån annan expert får ta och rycka in. Ta 480Mannen som exempel :D

Hoppas det hjälper!

MartinP
480ES -87
Kalas_konrad
Kontakt:

Inlägg av Kalas_konrad »

om topen e skev så får du lämna in den på planing kostar inte så mycket tror jag. har för mig farsan betalade ca 500 eller något men då va det en vanlig 740 topp men kan inte tro att det skulle vara dyrare

Mvh Kalas
Mogge
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej Jonas!

Rätt ovanlig att toppen slår sig, men vanligt att toppackningen går vid 4:ans cylinder.

Låna en Haynes bok på biblan. Det tar lite tid att byta, men det är inte helt omöjligt!

Vad har du för elfel på ES:en?

Mvh Jonas

Ps, hur går det med 480 center sidan?
Ortovox
Kontakt:

Hejsan

Inlägg av Ortovox »

Tack för infon och hjälpen här.
Jag måste säga att det är roligt att de är så många som fortfarande har kvar och pysslar med sina 480.
Jag har fått tillbaka lite 480 energi nu och kommer göra ett försök att byta toppackningen själv eftersom det inte handlar om så mycket pengar som jag trodde från början.
Kan man enkelt se själv om toppen är skev och måste planas?
Jag har min gamla haynes bok så den jag ska försöka ta hjälp av.

Min ES har ett jobbigt elfel och det är att vindrutetorkarna går igång och vägrar sluta så fort man har tändningen på. Sen 2ggr har det hänt att larmet gått igång när jag låst bilen. Felet försvann en gång när jag pillade på databoxen så jag tror det kan va något med sladdarna eller själva boxen.

Jag ska kolla lite på den i helgen och hoppas jag kan fixa felet så jag kan besiktiga den och ha nu när turbon är sönder.

mvh Ännu en 480 Jonas :)

PS 480center sidan har jag skrivit om på chaten. Jag vill helst fixa sidan eller få in alla infon här så man kan ha något likande här.
Mogge
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej!

Svarade på detta innan jag såg ditt inlägg om hemsidan! Sorry....

Du får mäta toppen med en stålinjal (ex biltema) Tror det är 0,5mm som den får slå på diagonalen (mät med bladmått)

Jag brukar lyfta med grenröret på, så slipper man krångel MEN!!! Om du har en äldre bil så kan det vara lämplig att titta på insugningspackningen, denn var kass på tidiga modeller.

Dina elfel kan troligen härstamma från CEM, kablarna dit eller kretskortet (prova löda om)

Mvh Jonas
Ortovox
Kontakt:

CEM

Inlägg av Ortovox »

Hej
Jag hade visst pillat på databoxen till motorstyrningen och inte CEM innan. Hittade CEM till vänster idag när jag pillade med relän och grejer. Tog ut och skruvade isär CEM och rengjorde den för det hade kommit in nån seg kladdig massa i den.
Alla lödningar såg fina ut så jag lödade inte om något.
Detta hjälpte tyvärr inte så det verkar som något i min CEM har gått sönder.
Det jag funderar på att göra är att sätta en av/på kontakt till säkringen för vindrutetorkarna+spolarna så får man använda den för att sätta igång allt. Detta borde väl gå att få igenom besiktningen? Bilen har ju stått stilla i minst 4 år så jag vill först testa och besiktiga den så man vet att det inte är några stora fel på den innan man köper massa nya grejer.

Vad kan en beg CEM kosta?

Har fått tag i ett lite "party" tält som jag ska sätta upp över min turbo så jag kan meka på uppfarten :) .

/Jonas
MartinP
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Jag betalade 800 för en ECU så en CEM måste vara billigare. En vild chansning på 300-400.
480ES -87
Ortovox
Kontakt:

Inlägg av Ortovox »

300-400 låter ju lagom, får inhandla en beg när jag fått den igenom besiktningen.

Arbetet påbörjades idag med toppackningsbytet efter jobbet. Jag har en liten fråga, när jag tog bort slangen mellan intercoolern och insuget så rann det ut en hel del vatten. Är detta normalt när toppackningen gått? Fattar inte riktigt hur det kommit till insuget?

Jonas
Skriv svar