Flipperspel??

gandalf
Kontakt:

Flipperspel??

Inlägg av gandalf »

Hallo!

Är nyligen stolt ägare till en 480 ES -88. Efter att jag besiktigade bilen (som gick igenom med nästan blankt papper) så har multiinstrumentet börjat att bete sig som ett flipperspel. Bensinmätaren ser ut som spaceinvaders och resten av displayen lever sitt eget liv.
Detta är kanske ett vanligt problem på en 480? Vet någon här vad som kan göras?

För övrigt kommer jag att ställa ut bilen på ELMIA. Letar bara efter en lackare som kan fixa till färgen. :D
Mogge
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej!

Du har nog samma problem som jag har på min, dock kommer mitt o går. Det är troligen kontaktproblem i färddatorns kontakt, man brukar få löda om så funkar det.

Mvh Jonas
Henrik Halvorsen
Kontakt:

Inlägg av Henrik Halvorsen »

Jag gjorde en "Bypass" operation på färddatorn i min röda 480, jag lödde ytterst tunna virtrådar från nederdelen av "LCD-kortet" upp igenom bakstycket för att sendan löda fast dom på instickskontakterna. vart enormt bra men fan så pilligt...

//Halvorsen
Martin
Kontakt:

Inlägg av Martin »

Mogge skrev:Hej!

Du har nog samma problem som jag har på min, dock kommer mitt o går. Det är troligen kontaktproblem i färddatorns kontakt, man brukar få löda om så funkar det.

Mvh Jonas
Min hastighetsmätare är ur funktion, har haft loss panelen och meckat lite med stiften, men problemet sitter inte där i mitt fall. Ngt annat förslag?
Mogge
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej!

Vanliga fel är just kontakt och matningsproblem bak i anslutningen på instrumentet. Till Hastighetsmätaren kan det vara givaren som är paj.

Enklast är nog att mäta den med instrumentet borta, köra och mäta i kontakten eller möjligen hissa upp ett hjul och köra stationärt.

Det är nog kontakt 2 anslutning 12 som är insignal från givaren, den ger växelspänning, några volt.

Mvh Jonas
mountainman
Kontakt:

Inlägg av mountainman »

Martin skrev:
Mogge skrev:Hej!

Mvh Jonas
Min hastighetsmätare är ur funktion, har haft loss panelen och meckat lite med stiften, men problemet sitter inte där i mitt fall. Ngt annat förslag?
Kontrollera kabeln mellan instrument och givare på växellådan.
Hade detta fel på min!
Volvo 440 2.0 - 95, Vinröd
Volvo 460 2.0 - 94, röd
Volvo 480 1.8 - 90, Grå

Daniel Bergman
Göteborg
tel. 0739764026
Msn: Danielbergman@hotmail.com
andreas 202
Kontakt:

Inlägg av andreas 202 »

Hej......

Min dator vad död...men det va bara att det va fel på plusen så dra en ny plus så funkade det jätte bra!?....

//Andreas

/nu är det klart
Mobil: 0760843628
Skriv svar