Underlig placering av CEM?

MartinP
Kontakt:

Underlig placering av CEM?

Inlägg av MartinP »

Jag har sedan ett tag tillbaka försökt lista ut vad det är som sitter på väggen, till vänster om kopplingspedalen då det här inte fanns något plastskydd. Den förra ägaren hade tydligen av någon anledning tagit bort detta skydd och kvar har jag en bil utan skydd vilket inte ser speciellt snyggt ut. Dessutom så har jag läst under mektips att den "svarta boxen" (vilket är exakt det jag har bredvid pedalen och jag antar att det är CEM'en?) ska sitta inne i motorrummet.
I ett försök att gömma denna yta åkte jag till skroten och skruvade loss detta plastskydd. Glad som jag var kom jag hem och trodde att jag nu äntligen skulle få täcka den där fula ytan nere vid golvet (för att inte tala om spaken till motorhuven som inte heller hade något skydd omkring sig utan helt enkelt var en metallspak), men till min förvåning så passade inte skyddet då den svarta boxen stod i vägen, vilket den fortfarande gör.
När jag tänkte efter så monterade jag ut skyddet ur en -88 och min bil är ju en -87. Kan det vara så att CEM'en sitter på en annan plats i -87 i jämförelse med de andra modellerna eller är detta något som inte borde förändras?

Bild

Tack på förhand!

Martin
Martin
Kontakt:

Inlägg av Martin »

Kan säga att den sitter där på våra 88or och 89an också. Men jag har för mig att den är mer infälld en vad som syns på din bild.
boostofta
Kontakt:

Inlägg av boostofta »

mm, jag tror det är ditt CEM som inte är rätt monterat, ser ut som den hänger ner lite mycket, vill minnas att den sitter "långt" uppe och är väldigt jobbig att komma åt.
Mvh
Peter #15
Röd ES 1987 Min Första Bil tyvärr skrotad pga för mycket rost
Röd 1990 Turbo Centers 0,95bars strenhet! Min sommar/räcerbil :)
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
MartinP
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Vad gör jag åt det? Har försökt att röra på den och visserligen rör den sig några centimeter upp och ner, men det är allt.
225. Per Johnsson
Kontakt:

Inlägg av 225. Per Johnsson »

CEMen sitter ganska högt upp och är fäst i 3 skruvar (sitter öron på boxen), Det är 3 kontakter på ovansidan, har för mig att dessa har ganska kort sladdar, och en stor kontakt på undersidan.
Jag föreslår att du tar bort den helt först, kolla upp hur det ser ut och försök att lirka dit boxen där den ska sitta.
När du återmonterar boxen på rätt plats, skruva bara i de nedre skruvarna (skruven) det är nästan omöjligt att få tillbaka skruvarna utan att riva ner halva instrumentbrädan annars.
MartinP
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Låter bra. Provar det imorgon. Tack för rådet.
MartinP
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Fixade det. :D Efter lite meck så visade det sig att lådan satt helt löst så jag tog helt enkelt och tryckte upp den ovanför pedalerna och hängde upp den mellan alla kabelhärvor. Allt blev snyggt och prydligt. Tack för hjälpen. :)
Skriv svar