Plötsligt extremt dålig tomgång?

MartinP
Kontakt:

Plötsligt extremt dålig tomgång?

Inlägg av MartinP »

Tja alla!

När jag igår eftermiddag skulle iväg på en kort resa så märkte jag att motor gick väldigt ryckigt när den var på tomgång. Inbromsningar vid korsningar blev besvärliga pga. ryck när jag tryckte på gasen och det kändes som att motorn kunde slockna när som helst. Dessutom så kändes det verkligen som att motorn hostade och mådde dåligt. Redan då kände jag att det var något som var fel (uppenbart).
När jag kom fram så öppnade jag huven och provade samtidigt att vrida om tändningen. Motorn gick på och slocknade ögonblicket efter att jag släppt gasen. Höll jag inte foten på gasen så vägrade den att arbeta så jag kom att tanka på tomgångsregulatorn (skruven som spänner åt "throttle butterfly"'n (vad heter den på svenska?) och såg då att det genast blev bättre. Den gick inte perfekt, men den slocknade inte längre så jag fortsatte att skruva in den och till slut så gick den som vanligt igen.
När jag idag gick till garaget för att slå på bilen så hände samma sak igen. Den slocknade när jag släppt gasen, dock så funkade det tilll slut efter några försök.
Vad är det frågan om? Är det möjligtvis så att tempgivaren nu fullständigt gått åt skogen?

Tack!

Martin
020, Esko Antikainen
Kontakt:

Tips

Inlägg av 020, Esko Antikainen »

Hej!
Det börjar bli många inlägg om 480.
Ett tips:
Kolla på min hemsida under feltips/motorstopp
http://members.chello.se/eskoa/480
så får du se vad som hände mig
Esko
MartinP
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Uppskattar verkligen dina svar Esko, men jag vet fortfarande inte med full säkert hur tempgivaren ser ut eller vart den ligger. Säger jag rätt när jag säger att den sitter under 1:ans stift (räknat från vänster) och har en BRUN sladd som går in i den?

Börjar bli alltmer övertygad om att det helt enkelt är tempgivaren som är dålig.
Skriv svar