Motorn la av

352, Anders Nordh
Kontakt:

Motorn la av

Inlägg av 352, Anders Nordh »

Min 480 ES -87 la av under körning för en vecka sedan. Det visade sig att packningen vid fördelardosan läckte så det kommit in olja i fördelaren. Bytte fördelare och rotor (gammalt som jag hade) och bilen startade direkt.

Bytte oljepackningen och har kört småsträckor under veckan. Nu när jag körde från Stockholm mot Uddevall så hände samma sak igen strax utanför Lidköping.

Bytte tillbaka fördelarlocket som jag torkat rent men inget hände.
Det finns kräm i batteriet, startmotorn går.

Ett problem som kan ha med detta att göra är att laddningen är hög, ligger på gränsen till rött på instrumentet. Vet ej om det är instrumentet som visar fel eller om den laddar för mycket.
Har någon varit med om något liknande, och kan det vara så att fördelaren eller rotorn kan skadas av för hög laddning?

Har ej gjort rent fördelardosan med kemisk bensin utan bara torkat av, så det kanske inte ger ordentlig kontakt. Skall prova med att köpa ett nytt.
Ägare till en 480T -88 och en 480T -90.
Bild
352, Anders Nordh
Kontakt:

Det ordnade sig

Det visade sig att et var en kabel som hade blivit överhettad och därmed gav dålig kontakt. Fixade sig genom att bilen blev bogserad till verkstad och de felsökte. Allt för 500 spänn.

Nu kan min dotter åka vidare och jag som sitter i Stockholm känna mig lugn igen.
Bild
boostofta
Kontakt:

Inlägg av boostofta »

Hur högt ligger laddningen nu? rättade det oxå till sig efter kabelrenoveringen???

En sak att tänka på vid byte packbox är att det bildas spår i kamaxeln som äter på packningen, man ska därför försöka få packningen i ett nytt läge när man byter.

Men de vet du kanske redan....
Mvh
Peter #15
Röd ES 1987 Min Första Bil tyvärr skrotad pga för mycket rost
Röd 1990 Turbo Centers 0,95bars strenhet! Min sommar/räcerbil :)
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
352, Anders Nordh
Kontakt:

Laddning

Eftersom det var min dotter som körde och jag bara har varit henne behjälplig på telefon så vet jag inte, men skall höra med henne hur det står till med laddningen.
Skulle det kunna vara ett problem om den laddar för "mycket"? Nålen ligger/låg precis på gränsen till rött.

Själv skall jag ge mig ut på en resa till Polen, Litauen, Vitryssland, Ukraina, Rumänien, Ungern och Slovakien med min Volvo 480 Turbo -90 som jag köpte i våras för 1.500 kronor.
Bild
Skriv svar