Kylarvatten

020, Esko Antikainen
Kontakt:

Kylarvatten

Inlägg av 020, Esko Antikainen »

Hej alla!
Jag vänder mig till detta forum av experter. Det aktuella problemet rör inte 480, men någon kanske vet?
Min granne har en gammal SAAB900. Han råkade ur för ett kylarslangshaveri på sin semester.
Meken sa att det var olja i kylsystemet som orsakat ”uppmjukning” av kylarslangen och detta var orsaken till att den började läcka.
Jag har kollat och det finns rester av olja kylsystemet. En noggrann koll visar att inget vatten i motoroljan och det försvinner inget vatten från kylsystemet. Däremot spår av olja i kylvattnet. Alla slangar verkar vara intakta. Oljeresterna kanske beror på tidigare topplocksfel eller liknande? Vi har ingen historia på bilen.
Det är naturligtvis inte kul att ha ”orent” kylarvatten.

Nu till min fråga:
Jag tänkte tömma hela kylsystemet och därefter fylla på med vatten och fylla på med vatten blandat med maskindiskmedel. Köra motorn varm och därefter skölja systemet några gånger innan ny kylvätska påfylles ( mina verkstadskläder blir som ny efter tvätt).
Kan man göra så? Eller finns det problem som jag inte vet om?

Esko :?
Mogge
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej Esko!

Tvätta på!

Olja i kylvätskan kan ju komma från trasig toppackning eller sprickor. Kolla gärna på något SAAB forum, dom har säker koll.

Att tvätta systemet är säkert inte fel, kylarrengöring innehåller vanligen någon kemikalie.

Mvh Jonas
boostofta
Kontakt:

Inlägg av boostofta »

jag har blandat med vanlig avfettning en gång, funkade kanon, det skummade lite när man lyfte locket till expansions kärlet bara, hehe
Mvh
Peter #15
Röd ES 1987 Min Första Bil tyvärr skrotad pga för mycket rost
Röd 1990 Turbo Centers 0,95bars strenhet! Min sommar/räcerbil :)
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
Skriv svar