Glapp i styrningen, kulled mot styrväxeln rostskadad..

sa002
Kontakt:

Glapp i styrningen, kulled mot styrväxeln rostskadad..

Inlägg av sa002 »

Hej

Jag fick nedslag på besiktningen för glapp i styrväxels vänstra sida. :cry: När jag tog av damasken såg jag att glappet låg i kulleden och att den var rostskadad. Nu till frågan: Går det att ersätta bara kulleden eller är jag tvungen att byta ut hela styrväxeln ?

Tacksam för alla svar. /Sam
020, Esko Antikainen
Kontakt:

Inlägg av 020, Esko Antikainen »

Hej!
Om jag inte minns fel så sitter kulleden på styrstaget. Alltså inte på styrväxeln. Kolla hur det ser ut! Om det är kulleden och inte anslutningen till styrväxeln är det nog bara att byta styrstaget.
Det är lätt att bli "lurad". Ett radiellt glapp i styrväxeln ( slitna bussningar)upplever man som ett axiellt glapp. Kolla noga!
Hur kan det bli en rostskada där? Det är ju helt " infettat"! Menar du styrväxelns anslutning till karossen?.
Esko
sa002
Kontakt:

Inlägg av sa002 »

[quote="020, Esko Antikainen"]Hej!
Om jag inte minns fel så sitter kulleden på styrstaget. Alltså inte på styrväxeln. Kolla hur det ser ut! Om det är kulleden och inte anslutningen till styrväxeln är det nog bara att byta styrstaget.
Det är lätt att bli "lurad". Ett radiellt glapp i styrväxeln ( slitna bussningar)upplever man som ett axiellt glapp. Kolla noga!
Hur kan det bli en rostskada där? Det är ju helt " infettat"! Menar du styrväxelns anslutning till karossen?.
Esko[/quote]

Hej Esko, tack för svaret!

Det är i kulleden mellan styrstag och styrväxeln som glappet är i, bussningarna är redan bytta. Fattar inte riktigt hur man ska få bort kulleden, den är ju rund svår att greppa, eller kan man skruva bort den med en kraftig polygrip? Gummidamasken har varit otät så både kulled och styrstag var rostigt, däremot var kuggstången intakt.. Antar att glappet förvärrats avsevärt av att jag kört bilen länge med en dålig framhjulsinställning och dessutom lite för inspirerat, det är en pystrimmad turbo.. :?

Mvh Sam
Mogge
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej!

Den runda delen är gängad in i kuggstången. Fram med en lämplig tång och gänga.

Kolla gärna på www.mekonomen.se / art nr 08-60048 klicka sedan på info (bild 2)

Mvh Jonas
sa002
Kontakt:

Inlägg av sa002 »

Tack för hjälpen!! :D Jag ringer och beställer en sådan imorgon.

Mvh Sam
020, Esko Antikainen
Kontakt:

Inlägg av 020, Esko Antikainen »

Jag kollade i morse och det är exakt som det blivit beskrivet.
En liten varning!
Se till att du kan applicera ett mothåll på styrväxelns kuggstång (en stor skiftnyckel eller liknande) innan du skruvar av styrstaget med hjälp av en polygrip eller rörtång. Annars är det stor risk att du torderar kuggstången. Inte bra.
Lycka till
Esko :D
Skriv svar