Går ej att starta....

Användarvisningsbild
jimmi
Kontakt:

Går ej att starta....

Inlägg av jimmi »

När jag skulle ut och köra i min härliga fina lilla svarta pärla så bara klickade det till när jag sklulle slå på tänningen.... :shock:
JAha! tänkte jag och provade igen, samma sak..
Vad kan nu detta va för fel då?? Har fått hjälp med att putta igång den å då var det inga problem.. Det klickande ljudet har jag nu lokaliserat till ett relä, kan det vara startmotorn?? försökte hitta den men såg inte något som liknade en . . :?:

/jimmi

es-87-
Användarvisningsbild
211#Christer Lindström

Inlägg av 211#Christer Lindström »

Hej :) om du letar efter startmotorn så sitter den under grenröret svårt att komma åt på våra pärlor :cry: bäst är att ta den underifrån men du får räkna med en hel del skruvande, det som du hör klicka är antagligen solenojden på startmotorn som försöker att slå till och ej lyckas att dra fram startdrevet tillräckligt :cry: du kan prova att knacka på startmotorn med en hammare eller dylikt ibland så hjälper det :) sen kan det ju vara så att du har dåligt med ström i batteriet och att startmotorn håller på att bli dålig, kolla också kontakter och annslutningar som har en förmåga att oxidera, som du märker så finns det en hel del felkällor men börja med kontakter och att knacka lite och ev ladda upp batteriet, annars så är det till att renovera eller byta och eftersom den sitter så bökigt till så är det väl att rekomendera att köpa en utbytes har för mej att den kostar runt 2000:- hos volvo men sen har vi ju oftast en del klubbrabatt, jag tror att jag fick 10% när jag bytte förra sommaren. Lycka till :wink:

mvh

Chrille
Användarvisningsbild
jimmi
Kontakt:

Inlägg av jimmi »

hejsan! snabba svar var det. :) jag låg under och lokaliserade startmotorn igår.. efter mycket svordommar så kunde jag knacka på den men det hjälpte inte.. :( så nu blir det väll att montera ner allt som är i vägen, men måste säga att trångt som censur :evil: är det.. fundera på att lämna bort problemet till verkstaden.. men skall först kolla kablarna till den..

jimmi

es-87-
Användarvisningsbild
211#Christer Lindström

Inlägg av 211#Christer Lindström »

Hej :) jo trångt är just va det är :( men det är ju sånt man får ta när man åker 480 :) Det är en hel del att plocka bort för att komma åt alla skruvar: Luftburken måste bort för att komma åt några bultar som du måste lossa uppifrån, om du också tar bort höger framhjul och luckan som sitter innanför mot motorn så kommer du åt ännu bättre, sen va det så på min att jag blev tvungen att ta bort biten av avgasröret mellan turbon och katten men det kanske är annorlunda på en ES sen har du en värmesköld ovanpå startmotorn som måste bort sen bör du kunna lossa och lirka ut startmotorn :shock: det är inte dirrekt svårt att utföra detta själv men trångt, så det är absolut värt att försöka :? tänk positivt så fixar du det :lol:

mvh

Chrille
Användarvisningsbild
jimmi
Kontakt:

Inlägg av jimmi »

låg under den i dag å rekade lite.. jo man måste ta bort den framre biten av avgasröret.. men det kanske bara är positivt, har hafft ett slammrande ljud därifrån. kanske slår 2 flugor i 1 . :wink:

/ jimmi

es-87-
122. Jonas Andersson
Kontakt:

Inlägg av 122. Jonas Andersson »

Hur mår ditt batteri?

När batteriet blir utdraget så klickar det ofta så i reläna. Hoppas att du inte rivit ner startmotorn utan att ha kollat batteriet.
Saab 900 SET Coupé -95
460 Turbo -90 "T-Gul" SÅLD
480 Turbo -91B "T-Vit" SÅLD
Användarvisningsbild
jimmi
Kontakt:

Inlägg av jimmi »

Jag provade att koppla min kompis bil till den men det hjälpte inte. Har inte haft tid att fixa med bilen, köpte mig en turbo samtidigt.. Jiiipiii!!! Någon som vill köpe en svart 480es-87- utan fung startmotor.. :lol:

/jimmi
Skriv svar