CO-halt B18ES

Gäst

CO-halt B18ES

Inlägg av Gäst »

Min fru har en 480ES-87 med för hög CO-halt. I Haynes verkstadshandbok står det angående justering av CO-halten: Demontera CO-potentiometern från Luftrenaren, ta bort det förseglade locket så att justerskruven blir åtkomlig. Avlägsna justersäkringen om sådan är monterad. ???
Ingen bild eller skiss. Jag har hittat en liten svart sak, något mindre än ett relä, som sitter på ett litet fäste vid luftrenaren. Kan det vara rätt? Det går en kabel med en kontakt på ifrån den. Den verkar vara helgjuten, så var hittar jag justerskruven? Märkliga saker man stöter på i 480-världen!
A A
boostofta
Kontakt:

Inlägg av boostofta »

Jepp det är CO potentiomerern, svårt att få av locket om det är länge sedan den var av sist.
locket är snarare en tub om jag minns rätt som är trädd över hela poten.

OBS. det finns inte en chans i världen att man kan ställa CO "på känn" du måste ha en CO-mätare för att få det rätt. Oh de är väl inte så många som har det :)
Mvh
Peter #15
Röd ES 1987 Min Första Bil tyvärr skrotad pga för mycket rost
Röd 1990 Turbo Centers 0,95bars strenhet! Min sommar/räcerbil :)
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
Gäst

Inlägg av Gäst »

Tack Peter!
Lyckades Ta isär den lilla boxen. Det sitter en liten vit rund plastlåsning som man pillar ut först. Sedan går det att dra av höljet och därefter kommer man åt trimpoten. Åkte till en verkstad och fick låna en CO-mätare och då var det enkelt att hitta rätt inställning. Ringde sedan på chans Bilprovningen och fick veta att de hade extra öppet lördag och att det fanns en tid kvar, så nu står det en 480 med blankt besiktningspapper och glänser utanför fönstret.
AA
boostofta
Kontakt:

Inlägg av boostofta »

Ibland har man flyt :)
Mvh
Peter #15
Röd ES 1987 Min Första Bil tyvärr skrotad pga för mycket rost
Röd 1990 Turbo Centers 0,95bars strenhet! Min sommar/räcerbil :)
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
Skriv svar