Klent halvljus

Daggelito
Kontakt:

Klent halvljus

Inlägg av Daggelito »

Hej hej

Har upptäckt att mitt halvljus är lite klent. Känns som man måste ha helljuset på som halvljus. Är öljusen dåliga generellt på 480 eller är det bara min bil? Om alla är dåliga, hur "pggar" ni up dom?

Annars är bilen kanon. Går som en dröm i snön :)
Massa
Kontakt:

Inlägg av Massa »

Hej Hej !!!!
Tycker att ja upplever samma sak.
Man kan byta glödlampor till nån med mera effekt.
Bytade 1 lampa för en tid sedan. Hade en gammal liggandes & kollade
dessvärre ej "watten" på den vilket var korkat. Ska byta båda nästa
gång. (vilket man alltid bör göra.) Det var ju ganska många skruvar
att JOBBA med, samt att man bör kolla ljusinställningen efter åt.
Och visst e de en kanon bil.
Men ja tycker inte att min går som en dröm i snön. Har väl fel däck.
Michelin åretrunt 185/65-14. Man ska nog ha redia vinterdäck.

Go fortsättning & Gott Nytt År Allihopa.

m.v.h. Mats
M.v.h Mats
480tic88
Lurix242
Kontakt:

Inlägg av Lurix242 »

Kolla att ljuset inte står för lågt. Det brukar det ofta göra, och då blir det ju riktigt dåligt på halvljus.

Philips har några ganska schyssta lampor. Premium +30% kostar runt 70:- paret och ger riktigt bra ljus. Jag kostade på min bil VisionPlus +50% som kostar runt 200:- och det blev klart märkbar skillnad.

Att gå upp i effekt är inte att rekomendera. Tidigare ägare hade tydligen satt i starkare lampor och det resulterade i en kabelbrand framme vid lyktan för mig.

/Niklas
480 Turbo -88 / 244 DL -80 / 745 GL -92
Mogge
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej!

Eftersom all ström till strålkastarna går via hel/halvljusspaken så blir det långa ledningar=risk för spänningsfall.

Om man har tillgång till spänningsprovare kan man mäta på batteriets poler och på anslutningen till glödlampan. Skillnaden i spänning är spänningsfall.

Inte ovanligt att själva spaken kan ha spänningsfall på <1 volt. Man säger att 5% späningfall är acceptabelt. Med 14 volt så blir det 0,7 volt späningfall. 10% spänningsfall ger en reduktion med ca 30% på ljusutbytet (om jag minns rätt) Har mätt upp 1-1,5 volts spänningsfall på 480.

Jag har själv kört med 100/80W glödlampor utan problem, men självklart så brinner det lättare vid kontakter som är dåliga.

Bra lampor är ett sätt att komma runt det. Annars så får man koppla in ett relä extra i relädosan (som sköter hel/halvljus från spaken), det gör stor skillnad.

Eller varför inte? http://www.xenonljus.nu/Fyndlada.htm

Mvh Jonas
Senast redigerad av 1 Mogge, redigerad totalt 5 gånger.
Massa
Kontakt:

Ljus

Inlägg av Massa »

Hej Hej !!!!
Tackar för tipset om spänningsfall från spaken & fram.
Ska kolla detta. Men nån xenon-lampor blir det inte.
Men VisionPlus +50% låter klart intressant eller 100/80w.
Hejdå!!!!
mvh Mats
M.v.h Mats
480tic88
dabac
Kontakt:

Inlägg av dabac »

Mogge skrev: Eftersom all ström till strålkastarna går via hel/halvljusspaken så blir det långa ledningar=risk för spänningsfall.

Jag har själv kört med 100/80W glödlampor utan problem, men självklart så brinner det lättare vid kontakter som är dåliga.
Jotack, jag smälte ner två spakar innan jag upptäckte Volvos fina trick att köra HELA lampströmmen genom spaken.
Annars så får man koppla in ett relä extra i relädosan (som sköter hel/halvljus från spaken), det gör stor skillnad.
Jag satte reläer längst fram under huven, de matas direkt från batteriet och tar bara styrning från det ursprungliga lampkablaget. Groteskt överdimensionerat alltihop men än så länge problemfritt.
Skriv svar