Min 480 är en trevlig bekanskap men den har några små hyss som jag misstänker kan ha med programmen att göra. Baktorkaren går på vid backning även om fram inte är på intervallläget funkar inte. (Elfläkten går på högvarv direkt efter man stannat när det är varmt.) Ngn som vet hur det fixas???
/Lars N
torkare
-
243 Lars Nordin
- Kontakt:
-
boostofta
- Kontakt:
kolla kablaget till torkare/stoppljus/elvärmeruta. Vanligt att det bryts av vid genomgången i taket ut till rutan. Men det kan nog vara ett relä fel i CEM, med tanke på främre intervall inte funkar.
Du skriver inte årsmodell, men de flesta motor alternativen har två fläkt hastigheter. Jag märkte på min förra turbo att låg fartsläget ej fungerade gick bra så länge man körde men vid stopp eller köer så gick tempen upp och så startade högfartsläget.
Vet ej vad felet var men troligtvis tempgivare.
Skriv motor och årsmodell så skall jag spana lite, kolla även kylarvätske nivån.
Du skriver inte årsmodell, men de flesta motor alternativen har två fläkt hastigheter. Jag märkte på min förra turbo att låg fartsläget ej fungerade gick bra så länge man körde men vid stopp eller köer så gick tempen upp och så startade högfartsläget.
Vet ej vad felet var men troligtvis tempgivare.
Skriv motor och årsmodell så skall jag spana lite, kolla även kylarvätske nivån.
Mvh
Peter #15
Röd ES 1987 Min Första Bil tyvärr skrotad pga för mycket rost
Röd 1990 Turbo Centers 0,95bars strenhet! Min sommar/räcerbil
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
Peter #15
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
-
243 Lars Nordin
- Kontakt:
1989 480 es det var väldigt lite i kylaren när jag köpte men det har inte försvunnit ngt så det var nog bara länge sedan han fyllt på.
man kan se att kylartemperaturen går upp till 95 vid köer sen sjunker den raskt till 89 och håller sig där man då hör jag inte fläkt? kan också vara kylartermostaten som öppnar för fullt?
Är det ett relä som sköter intervallhanteringen på torkarna? det kanske bara är att byta (bak funkar dock intervall men inte fram.
/Lars N
man kan se att kylartemperaturen går upp till 95 vid köer sen sjunker den raskt till 89 och håller sig där man då hör jag inte fläkt? kan också vara kylartermostaten som öppnar för fullt?
Är det ett relä som sköter intervallhanteringen på torkarna? det kanske bara är att byta (bak funkar dock intervall men inte fram.
/Lars N
-
boostofta
- Kontakt:
Reläet ar inbyggt i CEM styrdonet så det blir till att öppna och löda lite då. Börja med att mäta lite. Har tyvärr dåligt med tid att kolla exakt var du ska mäta . ska försöka hinna på måndag.
Jepp, det bör vara termostaten som öppnar då.
Jag tror jag kom fram till att min fläkt inte startade förrän vid 102grader, lågfart är lägre än detl skulle tro det är mellan 92-98grader nånnstans. se om du kan få fram vid vilken temp den startar. Kör motorn varm så termostaten öppnar, stanna bilen, men ha motorn igång, tempen kommer att gå upp pga att du inte har fartvind som kyler. kolla på färddatorn när fläkten startar.
Jepp, det bör vara termostaten som öppnar då.
Jag tror jag kom fram till att min fläkt inte startade förrän vid 102grader, lågfart är lägre än detl skulle tro det är mellan 92-98grader nånnstans. se om du kan få fram vid vilken temp den startar. Kör motorn varm så termostaten öppnar, stanna bilen, men ha motorn igång, tempen kommer att gå upp pga att du inte har fartvind som kyler. kolla på färddatorn när fläkten startar.
Mvh
Peter #15
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
Peter #15
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
-