Bilen död inte ett liv

bakareboda
Kontakt:

Bilen död inte ett liv

Inlägg av bakareboda »

Ställde bilen över vintern och nu är den död inte en lampa indikerar på instrumentpanelen.
Bilen startar men instrumenten är döda, fläkten går inte huvudstrålkastare fungerar inte. blinkers fungerar inte m.m.
Finns det några säkringar förutom panelen, alla är hela där.
Är det CEM boxen eller något relä. Under reläboxen lock saknar jag pappret på vilka reläer som är går till vad.
Bilen är en 480 1990 utan turbo.
boostofta
Kontakt:

Inlägg av boostofta »

Hej

Jag tog en lite snabb kik i Elschemat, och den gemensama nämnare jag hittade är 15 utgången på tändlåset. se att det inte är glapp i eller ärj i tändlåset.
Mvh
Peter #15
Röd ES 1987 Min Första Bil tyvärr skrotad pga för mycket rost
Röd 1990 Turbo Centers 0,95bars strenhet! Min sommar/räcerbil :)
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
bakareboda
Kontakt:

Inlägg av bakareboda »

boostofta skrev:Hej

Jag tog en lite snabb kik i Elschemat, och den gemensama nämnare jag hittade är 15 utgången på tändlåset. se att det inte är glapp i eller ärj i tändlåset.
Har kollat alla kablar från tändningslåset OK, har kontrollerat alla jordningar jag kan hitta, kollat kabelhärvor m.m.
Är fullständigt ställd, bytte CEM boxen i vintras, bilen gick perfekt när jag ställde den för vintern och är nu död i all instrumentering detta gäller alla indikeringslampor utom grön indikering för pakeringsljus, vindrutetorkarna fungerar samt bakljus men inte blinkers, huvudstrålkastare samt fläkt däremot går maskinen felfritt.
Vad göra, finns det mera saker som kan kontrolleras, jag har reperationshanboken på min 480 1990.
Tacksam för all hjälp jag kan få.
Bakareboda
Sellgren
Kontakt:

Inlägg av Sellgren »

Jag skulle ju tippa på att det ligger fukt någonstans eftersom den bara har stått och ingen har varit och pillat någonstans. Det här är vad jag skulle provat iallafall: Starta upp motorn och låt den gå på tomgång och så drar du igång all värme i bilen så att det blir riktigt stekhett inne i bilen och så får den gå där en stund eller om du har en kupevärmare så kan man ju använda den. Nu vet jag ju inte om det hjälper men fukt dunstar i värme som det flesta vet. Och är det nu inte fukt så måste det ha ärjat i någon kontakt eller kontaktstycke någonstans. Du kan ju kasta om de små reläerna i reläboven och se om det blir någon skillnad. Det stora avlånga svarta är pop-up relät. Har du kollat kontakstyckena bakom instrument panelen. Har du den gammla cem boxen kvar? isåfall kan du ju prova att felsöka med den, det finns ju faktiskt en möjlighet att det sipprat in vatten eller trängt in fukt i den nya cemboxen (fast jag är ju dock skeptisk till att det kan bero på den, bara iallafall)
VOLVO 480 ES 2,0 Automat -95 Pariserblå
VOLVO 480 TURBO -93 Svart, Med i Volvos broschyr för 94:or, Volvo original kjolpaket
VOLVO 480 TURBO -93 Svart, Webasto thermo top
CADILLAC DeVILLE cab -67
TOYOTA CELICA SUPRA -84
Hyundai i40 -12
bakareboda
Kontakt:

Inlägg av bakareboda »

Sellgren skrev:Jag skulle ju tippa på att det ligger fukt någonstans eftersom den bara har stått och ingen har varit och pillat någonstans. Det här är vad jag skulle provat iallafall: Starta upp motorn och låt den gå på tomgång och så drar du igång all värme i bilen så att det blir riktigt stekhett inne i bilen och så får den gå där en stund eller om du har en kupevärmare så kan man ju använda den. Nu vet jag ju inte om det hjälper men fukt dunstar i värme som det flesta vet. Och är det nu inte fukt så måste det ha ärjat i någon kontakt eller kontaktstycke någonstans. Du kan ju kasta om de små reläerna i reläboven och se om det blir någon skillnad. Det stora avlånga svarta är pop-up relät. Har du kollat kontakstyckena bakom instrument panelen. Har du den gammla cem boxen kvar? isåfall kan du ju prova att felsöka med den, det finns ju faktiskt en möjlighet att det sipprat in vatten eller trängt in fukt i den nya cemboxen (fast jag är ju dock skeptisk till att det kan bero på den, bara iallafall)
Har startat bilen full värme men ingen förändring dock så tändes lampan för utebliven ladning när jag varvade upp motorn.
Kollade alla anslutningar till generatorn inget fel där, på något sätt så misstänker jag att det saknas en spänning någonstans men var.
Har kollat de jordanslutningar jag hittat i motorrummet, kollat spänningarna ut från tändlåset samt om det finns synliga defekter på kabelhärvor menjag kan inte hitta något fel.
Finns det mer jag kan undersöka nu vet jag i alla fall att den inte laddar kan detta vara en indikation på felkälla.
Tacksam för all hjälp.
Bakareboda
020, Esko Antikainen
Kontakt:

Inlägg av 020, Esko Antikainen »

Hej!
Laddningslampan är kopplad mellan system+ och fältlindningens +matning. Om generatorn inte lämmnar full utspänning blir det en obalans och regulatorn höjer fältspänningen för att kompensera och laddningslampan tänds.
Detta brukar bero på att det är glapp i dioderna i genaratorn. Voltmetern visar fortfarande korrekt spänning ( ca 14-15 volt) men generatorn ger ej full effekt.
Nu tror jag inte att detta är ditt problem, utan koncentrera dig på att felsöka de fel du kan mäta med tändningen på men motorn ej startad.
Kolla att du har rätt matningsspänning till t.ex kupefläkten. Den bör fungera utan att motorn går. Sedan vanlig felsökning med koll av framförallt kontakter som har med matningen att göra.
Jag tror att du har en dålig kontakt någonstans (ärgade kontakter, skadad kabel eller något ditåt,).
Esko
Skriv svar