Kylarvätska försvinner
-
bengt ferm
- Kontakt:
Kylarvätska försvinner
480 T Kylarvätska försvinner. På morgonen är det under min strecket. När jag åter kört så stiger det upp till max. har fyllt på 1.5 l för 14 dagar sedan + 0.5 l i dag. Fått rådet att skruva av exp.kärls locket varva motorn till 2000 varv i 3-4 min där efter släppa gasen, om det är läckage skall det spruta upp vatten . Det hände inte, kollat v-element, slangar m.m. inga fel. Tacksam för svar hur mycket vatten och hur ofta fyller andra ägare på i sina 480 ? Bengt 180
-
020, Esko Antikainen
- Kontakt:
Hej!
Jag brukar få fylla på ca en deciliter varje halvår.
Däremot hade jag ett fel på kylaren för ca ett halvår sedan.
Jag upptäckte att det blev en våt fläck under kylaren när jag parkerade bilen.
Det visade sig att det var kylaren som läckte. Då fick jag fylla på ca en halvliter varje morgon.
Efter kylarbyte så har det fungerat ok.
Var försiktig så att du inte kör med för hög kylartemoeratur för då kan det bli väldigt dyra skador att reparera.
Esko
Jag brukar få fylla på ca en deciliter varje halvår.
Däremot hade jag ett fel på kylaren för ca ett halvår sedan.
Jag upptäckte att det blev en våt fläck under kylaren när jag parkerade bilen.
Det visade sig att det var kylaren som läckte. Då fick jag fylla på ca en halvliter varje morgon.
Efter kylarbyte så har det fungerat ok.
Var försiktig så att du inte kör med för hög kylartemoeratur för då kan det bli väldigt dyra skador att reparera.
Esko
- 211#Christer Lindström
Håller med Esko c:a 1liter per halvår max den måste ju försvinna nån stans, vet att det kan vara så att när bilen körs och blir varm kan det läcka ut vid vattenpumpen men inte synas när den står still kolla pumpen när bilen blir riktigt varm lyft på huven och gasa samtidigt som du kollar pumpen (ha en bra lampa så du ser)
mvh
Chrille
mvh
Chrille
-
Mogge
- Kontakt:
Hej!
Ett sätt att kolla om det läcker är att sätta på en tryckpump på expansionskärlet, denna kan man ev låna på en bilverkstad eller bygga själv.
En lämplig ventil från en bil eller cykelslang, det finns att köpa på däckverkstaden sådana som har stor fläns och kan skruvas ihop. Tag sedan ett gammalt lock från expansionskärl (ex trro jag volvo 240 passar) Sen är det bara att pumpa tryck i systemet, max 1 bar.
Låt gärna trycket stå på en 5-10 min så ser man vart det läcker.
Mvh Jonas
Ett sätt att kolla om det läcker är att sätta på en tryckpump på expansionskärlet, denna kan man ev låna på en bilverkstad eller bygga själv.
En lämplig ventil från en bil eller cykelslang, det finns att köpa på däckverkstaden sådana som har stor fläns och kan skruvas ihop. Tag sedan ett gammalt lock från expansionskärl (ex trro jag volvo 240 passar) Sen är det bara att pumpa tryck i systemet, max 1 bar.
Låt gärna trycket stå på en 5-10 min så ser man vart det läcker.
Mvh Jonas