Kunde inte låta bli

Användarvisningsbild
Jonta
Kontakt:

Kunde inte låta bli

Inlägg av Jonta »

Hej

Första kontakten med C30n. jag kunde inte låta bli att provköra den. jag for ner till Rejmes i Norrköping för att titta på den. Det var med blandade känslor jag gick fram till bilen. Hur skulle jag reagera jag menar Volvo har gjort det igen tillverkat en sportbil. Den fjärde i turordningen om man kommer ihåg den första P1900 med glasfiber kaross. Snacka om kultbil. Att göra en bil på en modell som egentligen floppat det tycker jag är häftigt. Att blanda en modell på tre Volvobilar ja ni vet själva vilka. Det talar i alla fall om svensk kvalite. Jag tänker inte gå in på detaljer vad gäller själva bilen för då räcker det knappast med en provkörnng, Men när försäljaren frågade om jag ville provköra bilen så blev svaret givetvis ja. Han frågade vad jag tyckte om bilen jag svarade honom genom att peka ut på gatan och sa där står en kultbil min 480 är det här nästa sa jag. Han sa ta en lång provtur du blir inte besviken.

Ja det var lördagens höjdpunkt. Jag kunde inte låta bli att skriva om den.

Mvh

En som gjort det ( Jonta ) 8)
Silvergrå metallic 480 ES 88
Chevrolet Corvette Stingray 1975
Opel Rekord Coupe 62
Antrasitgrå V70 99
Fiat Ducato Bürstner A 647 Husbil
DBS Saxonette 1967 helt orginal endast 200mil
Baotian 05 Klass 1 Ljusgrå Metallic
Hoffster
Kontakt:

Inlägg av Hoffster »

Testade själv en 2.0D och blev mkt positivt överraskad! Tyckte motorn passade förvånansvärt bra i bilen. Sen kändes bilen verkligen klistrad mot vägbanan, även i runt 160-170 gick den riktigt stabilt.

Det jag har att invända mot den är bältet fram som hamnar ivägen när man kliver in i baksätet. Blir nästan som en snubbeltråd.

Men, allt som allt, blev jag nog C30-frälst. Jag tycker inte Volvos övriga modellutbud är något att hänga i granen. Skulle jag vara en potentiell kund skulle jag välja bort Volvo som alternativ i alla fall, UTOM DETTA.
Pyst tysk pariserblå turbo -91
www.hoffmanworks.se
212 Kjell Carlsson
Kontakt:

Inlägg av 212 Kjell Carlsson »

Även jag åkte och tittade på den nya "sportbilen". Jag provade dock inte den. Jag blev inte speciellt imponerad av utseendet. Mycket snygg bakifrån och invändigt. Men för övrigt tycker jag nog att Volvo kunde gjort den sportigare. 480 var en riktig utstickare (ovanlig modell) då den kom, och det är den fortfarande. Det tycker jag inte C30 är. Däremot blev jag imponerad av priset. Och med tanke på det låga priset, tror jag att den kommer att höga försäljnings siffror.
Försäljaren tittade lite konstigt på mej, då jag frågade honom om han trodde att det skulle bli en kommande samlarbil, precis som 480.
Naturligtvis skulle jag mycket väl kunna tänka mej att köpa en i framtiden.
Jag kommer ihåg när S40 kom. Då tyckte jag att det var en ful bil, och ablolut ingen Volvo. Idag kör jag en S40 som vinterbil.
Martin
Kontakt:

Inlägg av Martin »

Hoffster skrev:Testade själv en 2.0D och blev mkt positivt överraskad! Tyckte motorn passade förvånansvärt bra i bilen. Sen kändes bilen verkligen klistrad mot vägbanan, även i runt 160-170 gick den riktigt stabilt.

Det jag har att invända mot den är bältet fram som hamnar ivägen när man kliver in i baksätet. Blir nästan som en snubbeltråd.

Men, allt som allt, blev jag nog C30-frälst. Jag tycker inte Volvos övriga modellutbud är något att hänga i granen. Skulle jag vara en potentiell kund skulle jag välja bort Volvo som alternativ i alla fall, UTOM DETTA.
Provkörde också 2.0D:n blev väldigt imponerad med tanke på att detta var den lilla dieseln. Men efter att ha kört 40 mil med min egen precis före så saknade jag fartkänslan och draget från min egen, men som stadsbil är den säkert kanon den motorn! Något annat som slog mig var att det kändes som man satt i en väldigt hög och stor bil, vilket är bra för sikten men tråkigt för aktiv körning. 480n stiger man ner i, C30 går man in i.
Ska fixa en provkörning av T5an sen o se om där är bättre kräm i den.

Angående utseendet så saknar jag rätt mkt från 480n o tycker fortfarande 480 är snyggare, utvändigt, invändigt är C30n bättre. Tyvärr så hade min återförsäljare bara C30 som var olackade nertill. Har sett bilder på dom nerlackade och det gör väldigt mycket på utseendet. Trotsallt utsidan som är viktig också när det är en sportigare bil. :D
Hoffster
Kontakt:

Inlägg av Hoffster »

Martin skrev:
Hoffster skrev:Testade själv en 2.0D och blev mkt positivt överraskad! Tyckte motorn passade förvånansvärt bra i bilen. Sen kändes bilen verkligen klistrad mot vägbanan, även i runt 160-170 gick den riktigt stabilt.

Provkörde också 2.0D:n blev väldigt imponerad med tanke på att detta var den lilla dieseln. Men efter att ha kört 40 mil med min egen precis före så saknade jag fartkänslan och draget från min egen, men som stadsbil är den säkert kanon den motorn! Något annat som slog mig var att det kändes som man satt i en väldigt hög och stor bil, vilket är bra för sikten men tråkigt för aktiv körning. 480n stiger man ner i, C30 går man in i.
Ska fixa en provkörning av T5an sen o se om där är bättre kräm i den.

Angående utseendet så saknar jag rätt mkt från 480n o tycker fortfarande 480 är snyggare, utvändigt, invändigt är C30n bättre. Tyvärr så hade min återförsäljare bara C30 som var olackade nertill. Har sett bilder på dom nerlackade och det gör väldigt mycket på utseendet. Trotsallt utsidan som är viktig också när det är en sportigare bil. :D
Ja, som stadsbil och andrabil är nog den motorn att föredra faktiskt. Väldigt bra bränsleförbrukning och den går tyst och fint och ligger på dryga 2000 varv på sjätte växeln på motorvägen.
Håller med om att bodykitet gör väldigt mkt. för utseendet. Fast så är det väl på våra 480s också? Nedlackad (turbon) med läpp ger ju helt annat intryck än en ES.
Den jag provkörde saknade också bodykit, men de hade en T5a inomhus som var vit med bronslackat kit samt gigantiska fälgar. Hade kanske inte valt den kombon själv men det såg faktiskt riktigt hungrig ut. Även framifrån. Ligger ju en svart kant över strålkastarna (typ "ögonlock" fast innanför glaset) som ger en aggresiv och sportig look.

Men det är klart, 480n är ju snyggast alla kategorier :D
Pyst tysk pariserblå turbo -91
www.hoffmanworks.se
Användarvisningsbild
Björn #194
Kontakt:

Inlägg av Björn #194 »

Jag provade också C30 härom dagen!

Först körde jag T5 som ju så klart gick jättebra - vilken bil, snacka om kompis på vägen!!! Efter det var det dags att testa 2.0D, egentligen ville jag prova D5 men den fanns inte inne vid provkörningen. I mina tankar fanns D5 hela tiden så jag glömde faktiskt av att det var en 2.0D jag körde.

Oj vad bra D5'an går tänkte jag. Det var först när jag klev ut och tittade på emblemet bak som jag kom ihåg att det faktiskt bara var 2.0D jag hade kört. DET tycker jag själv var ett bra betyg för den lilla dieseln.

Tänk då hur bra D5 skall gå...måste prova den också!

Jag provocerade bilarna väldigt mycket när det gäller krängning och bromsning, självklart också acceleration. Roligast var nog ändå väghållningen, det gick fort i rondellerna helt utan dramatik.

Om jag blev såld på bilen ...... JAAAAAA (det var jag ju innan också)

Det är inte fråga om ifall jag skall ha en sådan, det är en fråga om när!

En tanke som slog mig vid provkörningen; tänk om man hade haft liknande motorer i 480 när det begav sig...

Björn #194
480 ES -95 (f.d. museumbil)
480 ES -87 (ombygge pågår, ligger på is)
V40 2.0T -04
BMW 320d -11
P1800 S -66 (renoveras)
Pellefant
Kontakt:

Inlägg av Pellefant »

Många härifrån som vart på volvo i helgen märker jag :D Jag var självklart också tvungen att åka dit och kika.

Provkörde en blå 1,8 F. Motormässigt kändes den helt okej passade bilen ganska bra, men visst sukta man efter en med lite mer effekt ibland :)
Styrning och chassi kändes jättefint, även fast man inte pressa det så mycket som man skulle viljat prova pga väglag osv.

Där inne stog en T5:a och myste, vit pearl med det guldbruna kjolpaketet.
Har blivit helt kär i den kominationen mmm :lol:

Var tvungen att ta bild med mobilen som jag tänkte dela med mig av:
http://i141.photobucket.com/albums/r57/ ... 1170097393

Jag blev inte besviken iaf, drömmen om en C30 är nu ännu starkare för mig. :wink:
Användarvisningsbild
jimmi
Kontakt:

Inlägg av jimmi »

Åkte iväg i min 480, målet var att testa den nya modellen i serien av nu 3 bilar.C30..
När jag kom fram så till parkeringen så blev jag paff, folk tittade på min bil och var intresserade... Sen så slog det mig att vi hade ju ställt ut en 480 och en p1800 inne i salongen. När jag närmar mig entrèn så ser jag... en silvrig (som min 480t) C30 t5 med det guldbruna kjolpaketet. :shock: Man kunde inte undvika den för den stod rakt framför hela entrè dörren. Jag tog ett par varv runt den och log stirrandes. VILL PROVA. Hörde jag djupt innne i mitt huvud. Efter att träffat Christer och hans blå 480 som stod brevid C30:ian i vagnhallen så högg jag en av säljarna. Vill prova sa jag lite darrigt, han sa Javisst!! :twisted: Sen bar det av, ojoj vilken fin bil.Snygg, bekväm, körglad, snabb.. Och vill man åka snabbt så kunde den bjuda på en liten rush kan jag lova, 180km/h i 4:an :shock: ..Skulle mer än gärna äga en. Tyckter Volvo har gjort ett bra jobb.

// jimmi
Martin
Kontakt:

Inlägg av Martin »

jimmi skrev:Åkte iväg i min 480, målet var att testa den nya modellen i serien av nu 3 bilar.C30..
När jag kom fram så till parkeringen så blev jag paff, folk tittade på min bil och var intresserade... Sen så slog det mig att vi hade ju ställt ut en 480 och en p1800 inne i salongen. När jag närmar mig entrèn så ser jag... en silvrig (som min 480t) C30 t5 med det guldbruna kjolpaketet. :shock: Man kunde inte undvika den för den stod rakt framför hela entrè dörren. Jag tog ett par varv runt den och log stirrandes. VILL PROVA. Hörde jag djupt innne i mitt huvud. Efter att träffat Christer och hans blå 480 som stod brevid C30:ian i vagnhallen så högg jag en av säljarna. Vill prova sa jag lite darrigt, han sa Javisst!! :twisted: Sen bar det av, ojoj vilken fin bil.Snygg, bekväm, körglad, snabb.. Och vill man åka snabbt så kunde den bjuda på en liten rush kan jag lova, 180km/h i 4:an :shock: ..Skulle mer än gärna äga en. Tyckter Volvo har gjort ett bra jobb.

// jimmi
480n gör också 180 i fyran. Fast där var väl iofs 2 växlar till på den du körde.. :D
Skriv svar