Om det nu vore så himla bra, varför rekomenderar inte biltillverkarna det, varför säger de nej till sånt?
Varför finns inte de tillsatserna i oljan redan från början? Jo men vänta, det gör de ju, alla oljor har en mängd tillsatser som ska förbättra oljans egenskaper. STP bara tillför mer, behövs det? Fastnar inte de partiklarna i oljefiltret?
Man förändrar ju karaktären på oljan, om den blir tjockare, kommer den då in överallt som den ska?
Jag tror inte det gör varken bu eller bä för våra gamla motorer. Men är av åsikten att jag hellre köper en bra dyrare olja o skippar STP. Det betyder inte att det måste vara en syntet olja. Kör man ej turbo så tycker jag att det räcker gott o väl med en fin mineral olja. Det är ju inget hi-tech i våra motorer, förrutom turbon som blir varm o behöver syntetoljan för att inte koksa.
Enda användningsområdet som jag ev. skulle prova är våra tröga växellådor. Det kanske blir bättre. Men jag gjorde samma sak där, jag letade upp en lite speciell olja, ingen dyr, men en som jag vet löser trögväxlade Land Rover växellådor. Denna har samma viskositet och klassning som 480in ska ha. Den är inte oerhört dyr heller. Jag inbillar mig nog, men tycker att den blev mer lättväxlad. Troligtvis hade ett oljebyte vilket som gjort samma skillnad, men jag vet att det är rätt olja och priset är ok. För er som undrar så heter oljan Texaco MTF 94. Den Säljs ej i Sverige av Halvoline som är Texaco importör. Men auktoriserade LR verkstäder har den då det är den enda som är godkänd. Säljs i 1 litersförpackningar.
Tar vi en ny volvomotor så har den ju justerbara kamaxlar o ventiltryckare. Detta regleras med oljetryck genom små små kalibrerade hål. Där är det väldigt viktigt med exakt rätt olja, viskositet o inga tilsatser som stör.
Mina tankar
Det kommer nog att kunna bli en lång tråd då olje fabrikat är som bilmärke för vissa. Jag går på pris i förhållande till kvalité och tillgång.