Vinterförvaring

Hoffster
Kontakt:

Vinterförvaring

Inlägg av Hoffster »

Vad ska man tänka på när man ska ställa av bilen för vintern? Den ska stå i ladugården, på jordgolv (fuktigt).

Koppla loss batteriet? Torrbollar i kupén? Råttfällor i motorutrymmet? Full tank/ tom tank? Alla tips och idéer mottages tacksamt!
Pyst tysk pariserblå turbo -91
www.hoffmanworks.se
Kalas_konrad
Kontakt:

Inlägg av Kalas_konrad »

hej du skall ha full tank rotfäller är ju bra att ha torrbollar oxå sen mycket luft i däcken sen så skall du försöka rulla bilen lite då å då så att däcken inte blir platta underhållsladda batteriet. handbromsen skall inte vara åtdragen sen kan man ju smörja handbroms armen så att den inte rostar fast. det va väl det jag kunde komma på på rak arm.

Mvh kalas
boostofta
Kontakt:

Inlägg av boostofta »

Om du bestämmer dig för att starta bilen någon gång så är det mycket viktigt att du verklgen får upp värmen ordentligt. Inte bara att den blir varm. Se till att den står o går på 2-4000rpm några minuter efter att motorn blivit varm.
Detta för att få bort kondnes, använd även fläkten i bilen på både full kyla och värme. använd alla elfunktioner.

Alternativet är att inte starta motorn alls. Koppla loss batteriet. Det ska underhållsladdas. Om du ej har en batteriladdare rekomenderar jag Ceteks minsta, den kan du koppla in och låta vara kopplad tills du dka använda bilen igen. Den sköter sig helt själv.
Om du har en enklare vanlig laddare måste du hela tiden hålla koll på batteriet så du inte överladdar det.

Torrbollar, jag lät en av mina stå en vinter och sänkte rutorna några cm för cirkulation, det hjälpte ej, mögel på ratten efter en vinter :( Så jag tror på torrbollar och stängda fönster. glöm ej att byta insatserna enligt anvisningar.

Om du har möjlighet så ta gärna ut mattan i kofferten och lägg i pannrummet, den håller nämligen mycket fukt. Ta ut plast mattorna, de stänger inne fukt i golvet, som kan orsaka rost.
Smörj upp bromsarna, smörj vajrarna med en sprejolja, ej rostlösare som 5-56 eller WD 40. Det ska vara riktig olja, kedjesprej eller någon form av sprejfett.
Serva motorn, ny olja och nytt filter, för att få bort vattnet i oljan, finns nästan alltid vatten i oljan om du ej kör hårt.
Det är därför man ska byta olja en gång om året oavsett körsträcka.
Mvh
Peter #15
Röd ES 1987 Min Första Bil tyvärr skrotad pga för mycket rost
Röd 1990 Turbo Centers 0,95bars strenhet! Min sommar/räcerbil :)
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
Hoffster
Kontakt:

Inlägg av Hoffster »

Tack så jättemycket för tipsen! Jag hade tänkt serva den innan jag tar den i bruk i vår men det kanske är bättre som du säger att göra nu.

Har nu ordnat så att den kan stå på en loge istället och slipper därmed det fuktiga jordgolvet. Kan ju bara vara positivt!
www.hoffmanworks.se
Hoffster
Kontakt:

Inlägg av Hoffster »

Fick av en slump se detta;

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=252325

Humbug eller inte? Någon som vet?
www.hoffmanworks.se
Henrik Halvorsen
Kontakt:

Inlägg av Henrik Halvorsen »

Inge humbug, men det är nog mest avsett för två-taktare som kan få problem med lagerskador under vinterförvaringen, kullagren i vevaxeln får ingen riktig skyddade oljehinna av inblandningen. Sen kommer nog katalysatorn att protestera...

//Halvorsen - Två-takts man
boostofta
Kontakt:

Inlägg av boostofta »

Om man vill ha lite extra smörja i loppen på en fyrtaktare så skruvar man av tändstiften och slår i en halv sup vanlig motorolja. på med stiften och plocka bort bränslepumps reläet. Kör runt motorn 5-10 sekunder.

Man kan även dra runt motorn för hand och slipper då demontera bränslepumpsreläet.

Den mesta oljan kommer att ha runnit förbi kolvringarna under vintern och det lilla som är kvar ska inte påverka katalysatorns överlevnad något nämnvärt.
Om man däremot häller stora mängder olja så kan det ge permanenta skador på motorn. Man får hydralisklåsning. Om startmotorn orkar dra runt motorn så kröks vevstakarna.
Men en halv sup eller 2-3 pump men oljekannan är ingen fara.

Och service skall alltid göras på hösten, oavsett om bilen körs eller ej. För att få bort kondens i oljan. Om man kör bilen o kondensen är kvar så kan det frysa i vevhusventilationen. Detta gör att det börjar läcka från packboxar.
Ett ganska ovanligt fel på just våra motorer, eftersom vevhusvetilationen fungerar bra här, men ändå 8)
Mvh
Peter #15
Röd ES 1987 Min Första Bil tyvärr skrotad pga för mycket rost
Röd 1990 Turbo Centers 0,95bars strenhet! Min sommar/räcerbil :)
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
Hoffster
Kontakt:

Inlägg av Hoffster »

Tog till mig av era tips plus att jag lade in lite enris i bilen (råttor skyr enris). Blir väl en fin doft i bilen till vår kan jag tänka :D Tvättade den och gjorde den fin och ställde av den. Känns lite avigt att ställa av den när väglaget fortfarande bjuder in till sommardäck, men det är bara att se fram emot våren! Bjuder på lite dåliga mobilbilder av den nytvättade skönheten. :P

Bild
Bild
www.hoffmanworks.se
Pellefant
Kontakt:

Inlägg av Pellefant »

Det blir nog bra, den ser riktigt fin ut i alla fall.

Förstår att det känns avigt att ställa av den nu, men desto roligare att ta fram pärlan i vår :D
Skriv svar