Jag har bytt tändstift kablar och fördelare och rotor men problemet kvarstår. Har även bytt tempgivare då den visade besynnerliga värden men inte heller detta hjälpte och är nu lite tom på ideer vad det kan vara.
När jag startar bilen när den är kall så går den perfekt tills motorn är varm. Sedan börjar motorn att misstända kraftigt ibland men inte alltid och detta oavsett fart växel och varvtal. sen kan den hålla på så i 5-10 min även stanna helt vid rödljus och liknande,för att sen gå perfekt en stund och sen börjar det igen osv. Värst är det när man stannar motorn och låter den stå en en halvtimma och startar upp då misständer den alltid kraftigt problem att få igång motorn överhuvudtaget. Sen till tempmätaren inne bilen som är helskum vet ej om det har med misständningen att göra men man vet ju aldrig.
Väldigt ofta så hopar den från verklig temp tex 82 ner till noll samma gäller olje tempen. Långt inlägg detta men jag hoppas ni förstår att jag är i akut behov av hjälp
Hej!
Jag skulle prova med att byta tändlägesgivaren vid "svänghjulet".
För ett antal år sedan (10 tror jag) hade jag startproblem vid halvvarm motor. Det var helt omöjligt att få igång motorn utan jag fick vänta ca 10 minuter och då fungerade det.
Vid mätning av resistansen var det avbrott i tändlägesgivaren vid vissa temperaturer. Tydligen räckte (de svaga) signalerna från den defekta givaren till för att hålla motorn igång. Jag upplevde aldrig några misständningar. Men när startmotorn belastade batteriet, så räckte inte systemspänningen till för att ge korrekta pulser till styrenheten. Motorn vägrade att starta.
Efteråt har jag mätledes kunnat påvisa avbrott i givaren vid vissa temperaturer.
Efter byte har det fungerat perfekt till dags dato.
Andra tänkbara fel kan vara dålig kontakt vid anslutningar till tändsystemet ( insprutarna?). Rengör!
Jag har nu bytt tänlägesgivare och tändenhet fortfarande samma skit med motorn . Är nu mera inne på att något med bränslet spökar när bilen blir varm men är det någon som har några ideer så tas dessa tacksamt emot. Är det någon som vet vad man ska ha för resistans i tändkablarna?mina ligger på 0,7 ohm eller vad det nu heter
wannabe skrev:Jag har nu bytt tänlägesgivare och tändenhet fortfarande samma skit med motorn . Är nu mera inne på att något med bränslet spökar när bilen blir varm men är det någon som har några ideer så tas dessa tacksamt emot. Är det någon som vet vad man ska ha för resistans i tändkablarna?mina ligger på 0,7 ohm eller vad det nu heter
Det kan de omöjligt göra. Det ska ligga på 1-3 kOhm beroende på längd. Ju längre desto högre resistans förstås. Du mäter väl från ena änden till den andra?
Du har bytt tempgivare, MEN har du kontrollerat kablaget till den??
Eftersom felaktig tempsignal är ett vanligt fel på dessa och ditt fel yttrar sig med varm motor så skule jag kontrollera kablaget till tempsensorn. speciellt vid kontaktstycket. Rulla av gummiskyddet o se om inte dina kablar är halvt avbrutna o ev uppärgade här.
Problem med både oljetemp o vattentemp i instrumentet låter mer som glapp i instrumentet. Det är olika givare, en för oljetemp instrument, en för vattentemp instrument och en för vattentemp till motorstyrdonet.
Det som händer är att styrdonet beräknar bränslebalndingen felaktigt och du får en svårstartad bil med vandrande tomgång och ev. misständningar.
om det är tändkablar så är det troligtvis glapp i dem, de vidgar sig när de är varma och det blir avbrott. när motorn gårdra och rör i tändkablaget, börja motorn missa sa har du hittat det i en eller flera tändkablar, kolla även king lead, dvs mellan tändspole o rotorlocket.
Lycka till
Mvh
Peter #15
Röd ES 1987 Min Första Bil tyvärr skrotad pga för mycket rost
Röd 1990 Turbo Centers 0,95bars strenhet! Min sommar/räcerbil
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
Så där ,då var felet hittat Det visade sig att det var något fel på den ny inköpta rotorn. Provade bara för skojs skull att sätta in orginalrotorn och vips bilen går som en dröm. Vete fan vad felet är på rotorn men det var en piratdel så det kan väl ha betydelse . Var och hämtade en ny på Volvo och nu går allr som vanligt. Tack för all hjälp i alla fall