Vart ska CEMen sitta egentligen?

MartinP
Kontakt:

Vart ska CEMen sitta egentligen?

Inlägg av MartinP »

Hej allesammans!

Börjar nu bli riktigt trött på detta. Har nu den senaste tiden behövt stå ut med att taket ovanför pedalerna hängt ner då det varit belastat av CEMen som legat ovanpå det. Anledningen till att den låg där är för att jag placerade den där då jag sedan inköpet av bilen visste att CEMen satt på fel plats.

Det började med att den satt här
Bild
vilket gjorde att jag inte kunde sätta på plasttäcket då den stod i vägen. Resultatet var att öppnaren till motorhuven inte såg nå vidare fin ut då en kabelhärva syntes. Jag löste det genom att trycka upp CEMen så långt jag kunde. Därmed kunde jag täcka för metallen samt öppnaren och allt såg nu återigen bra ut. Det som framträdde snart var dock att "pedal taket" buktade utåt och störde på så sätt mig när jag kopplade.
Bild
Jag har försökt att trycka upp den på en annan plats, ovanför motorhuvs öppnaren, men det har bara resulterat i att den ena popup motorn lagt av helt. Vart ska CEMen sitta egentligen på en -87:a?

Tack på förhand!

Martin
480ES -87
122. Jonas Andersson
Kontakt:

Inlägg av 122. Jonas Andersson »

Den ska sitta där upp till höger om huvöppningen... :wink:
Saab 900 SET Coupé -95
460 Turbo -90 "T-Gul" SÅLD
480 Turbo -91B "T-Vit" SÅLD
MartinP
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Ska det finnas några fast skruvar för det eller ska den bara hänga löst? Jag har nämligen inga skruvar.
480ES -87
Mogge
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej!

3 St om jag inte tar fel, man ser ena örat på bilden ovam nederst.

Mvh Jonas
MartinP
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Hm...aja. Får trycka upp den så långt det går ovanför huvöppningen och hoppas att det håller. Hör av mig senare idag med resultat.
480ES -87
Christer Nilsson
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Christer Nilsson »

Den ska sitta på plåten ovanför huvöppnaren och även så långt upp som det överhuvudtaget går att komma. Det är knöligt att komma till där men tar du bort säkringscentralen och för den åt sidan en aning kan du komma in med ena handen där. Då blir det enklare att manövrera skruvmejseln...
Jag tror att det är en skruv på ovansidan och två undertill. På vissa CEM:ar är det spår istället för vanliga hål. Då blir det lite enklare...!

/CN#001
MartinP
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Tackar, men jag lyckades fixa det :) Jag har som ovan nämnt inga skruvar alls då CEM:en var i sådant skick när jag köpte bilen. Jag tryckte helt enkelt upp den på bredden och den passade in helt perfekt. Den är som nämnt inte fastskruvad utan hänger bara där. Med hjälp av friktion gentemot väggen samt kablarna som är inkopplade håller den sig kvar.
Nu återstår bara reparation av plasten ovanför pedalerna som spruckit. Det är alltså en del plastdelar som spruckit och separerats ifrån varandra (Jag vette f*n vad den förra ägaren håll på med). Jag limmar ihop de med plastic padding då det verkar det enda som håller riktigt. Dessutom så torkar det ju riktigt fort :). Utsmyckning verkar inte spela någon större roll då det inte är en plats man sticker in huvudet i varje dag.
480ES -87
Skriv svar