Avgassystem

Skriv svar
ekebjär
Kontakt:

Avgassystem

Inlägg av ekebjär »

Hej undrar lite var man kan få tag på billiga avgassystem, framförallt bakre ljuddämpar.

Passar 440,460 avgas till 480?

////Martin
Användarvisningsbild
211#Christer Lindström

Inlägg av 211#Christer Lindström »

Hej :) kolla den här länken :shock: jag brukar själv handla där ibland, verkar vara justa grejor till hyfsat pris :) http://www.bildelar.net/

mvh

Chrille
ekebjär
Kontakt:

Inlägg av ekebjär »

Är det någon som vet om avgassystem ser likadan ut på andra bilar i 400 serien?
MartinP
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Jag har länge velat byta ut dämparna på min 480, men vad jag hört så går det inte om man inte moddar den då dämparna är fäst på ett så korkat ställe på just denna bil.
480ES -87
boostofta
Kontakt:

Inlägg av boostofta »

fram till sista dämparen är det samma avgas på hela 400serien under förutsättning att man har samma motor i dem :)

Men sista dämparen är olika för alla tre karosserna. Och de skiljer även på motortyp.

Jag monterade ett rostfritt från raka rör i våras. bra pass form, schysst pris 2700kr. Det är iofs enbart till turbo men förrutom att det kan vara strul med in passnong mot katalysator så lär det passa. beroende på vad du har för motor så är det från att bara bulta på till att det behövs lite svets o vinkelslip.

Billiga avgas finns hos tillbehörs firmor och varar deras garanti ut. Avstå från Walker, rostar det inte upp så skrammlar det sönder.

Volvo orginal kostade 1210 sist jag köpte, men det är några år sedan
Mvh
Peter #15
Röd ES 1987 Min Första Bil tyvärr skrotad pga för mycket rost
Röd 1990 Turbo Centers 0,95bars strenhet! Min sommar/räcerbil :)
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
MartinP
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Vad jag vill byta ur är sista dämparen och delen därefter. Är det möjligt för en som inte har svets?
480ES -87
boostofta
Kontakt:

Inlägg av boostofta »

Om du har de klassiska felet att bakrel juddäampare rammlat av så är det inte troligt att det rostat sönder i dämparen utan i mellanröret.
Då måste man byta båda. eller svetsa, men det brukar inte hålla länge med svets ändå.

Enklast är att köpa en halvsats på volvo och skruva dit det
Mvh
Peter #15
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
MartinP
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Nene, missförstå mig inte :) Det är inget fel på mitt avgassystem. Vill bara att det ska låta bättre och då brukar man ju byta ut dämparen. Dock så har vi dämparen så korkat fäst att standard dämpare in passar. Jag pratar om sånna som fästs precis innan slutet av röret.
480ES -87
boostofta
Kontakt:

Inlägg av boostofta »

ok, ska du ha nått som låter mer så finns det nog inte färdigt. Blir till att bygga o svetsa själv.
det går att bygga med rörklämmor, men det blir så många skarvar på 480 att det kommer att hänga ner, bli fult, lossna bröla för mycket. läcka osv.
Bara problem, sorry
Mvh
Peter #15
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
Användarvisningsbild
211#Christer Lindström

Hej :) enklaste sättet att få lite mera ljud och framförallt att få ut avgaserna lättare är ju att du tar ner bakre ljuddämparen och skär upp en "lucka" på ovansidan av dämparen så att du kommer åt att tömma den på det dämpmaterial som den är fylld med, du kan ju om du kommer åt också kapa av dom hålade rören innuti dämparen :? sen är det bara att svetsa tillbaks den "lucka" som du skurit ur eller ännu bättre ta gärna en lite större plårbit och svetsa igen hålet med (lättare att svetsa en större bit) :shock: upp med dämparen igen och ingen kan se att du ändrat den men den låter mer :twisted:

mvh

Chrille
MartinP
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Ett litet problem, jag har ingen svets. Hur gör jag då?
480ES -87
Användarvisningsbild
211#Christer Lindström

Hej igen :) känner du ingen som har en eller du kanske kan snacka med nån på en mindre verkstad som kan svetsa åt dej :? borde väl inte vara helt omöjligt om du kommer dit med bitarna klara för att svetsas dit, är det bara bra plåt i dämparen så är det ju ganska snabbt gjort :wink: allt för och efterarbete kan du ju göra själv

mvh

Chrille
MartinP
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Hm.. vet inte riktigt om det går. Den enda person jag känner bor en bit ifrån mig och jag kan ju inte använda bilen samtidigt som jag plockat isär bakre dämparen.
Funderade dock på det första du sa om att tömma den på dämpmaterial. Kommer det verkligen att bli bra då? Jag vill att ljudet ska få mer djup och bas, inte att det ska låta som en motorcykel utan dämpare.
480ES -87
vit
Kontakt:

Inlägg av vit »

svenska avgasrör i bredäng
MartinP
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Vad kan de göra för mig?
480ES -87
Användarvisningsbild
211#Christer Lindström

Hej :) om du bara plundrar dämparen på dämpmaterial så kommer ljudet att både bli lite dovare och vassare speciellt på lite högre varv :twisted: om du också kapar dom hålade rören helt så kommer ljudet att bli mera "ihåligt" men en liten bit av dom brukar man kunna ta utan att det låter som en Mc :shock:

mvh

Chrille
MartinP
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Det jobbiga är ju att man inte bara kan stoppa tillbaka det om det låter förj*vligt. :? Hm.. om jag nu gör nått så blir det att plundra den på dämpmaterial, måste bara klura ut hur jag ska svetsa ihop den..
480ES -87
Skriv svar