Hjälper en vän att köpa en 480

MartinP
Kontakt:

Hjälper en vän att köpa en 480

Inlägg av MartinP »

Hej allihopa!

Lustigt som det blev så bestämde min vän sig för att också köpa en 480. Kanske för att han inte kan så speciellt mycket om bilar och vet att jag meckat med min sedan jag fått den, kanske inte. Hur som helst så var jag och tittade på den nyss. Det är en 480 SE (Vad är skillnaden förutom klädseln?) -91.
Bilen hade ett väldigt bra drag och kändes rask, motorn gick väldigt bra och tomgången var hur stabil som helst mellan 900-1000. Oljan hade förstås inte varit bytt på ett tag (den var till färgen nästan svart) då den varit avställd så det är något som måste bytas så fort bilen köpts. En annan sak som jag störde mig på var kopplingspedalen som var otroligt ospänd då dragläget var väldigt högt upp (jag antar att man bara behöver spänna vajern). Man var tvungen att pedalen med foten hela vägen upp, vilket inte är någon vidare komfort.
Dessutom så fungerade inte motorn till den vänstra sidospegeln och elhissen på högra sidan var paj. Säljaren sa att han hade frågat en mekaniker som konstaterat att vajern hade gått av och behövde bytas.
Bortsett från detta så såg den väldigt fräsch ut och hade ingen synlig rost alls, det gäller både på ovanpå och under bilen (inget jag kunde se i alla fall). För övrigt så hade den besiktats den 28:e utan några anmärkningar och är nyligen skattad.
Priset han satt är 12000. Vad tycker ni om detta? Min kompis är som sagt inte alls bil intresserad så jag antar att han lämnar in den på service för att få felen åtgärdade. Är det ett bra köp i hans sits?

Tack på förhand!

MartinP
480ES -87
Användarvisningsbild
211#Christer Lindström

Inlägg av 211#Christer Lindström »

Hej :) det är nog inget större fel att köpa den, om den verkar fin :? det som verkar vara problemet är ju kopplingen :( jag tror inte att det hjälper att spänna den eftersom att ju mer slitna lamellerna blir ju längre upp kommer kopplingen att ta, kollade ni om den slirade på kopplingen :?: ett bra sätt att kolla detta är att köra på fyran i c:a 50 och trampa gasen i botten den får absolut inte slira då, ett annat sätt är att köra i jämn fart i kanske 60-70 trampa ner kopplingen och släpp den snabbt samtidigt som du gasar på då brukar också en dålig koppling ge sej tillkänna :shock: så kolla det först, spegelmotorn behöver ju inte vara trasig uten det kan lika gärna vara oxid nånstans, men sånt där känner du ju säkert till om våra bilar. Lycka till.

mvh

Chrille
122. Jonas Andersson
Kontakt:

Inlägg av 122. Jonas Andersson »

Det finns inga SE det är helt enkelt okunnighet och ointresse som gör att säljaren skriver fel.

Som föregående talare så vist berättade är kopplingen förmodligen på väg att säga upp sig. Så, pruta ner priset rejält, dvs minst 5000. Så är det bara att beställa tid för kopplingbyte.

Men, kopplingen behöver inte v helt slut, det finns justeringsmån på vajern. Så, kolla kopplingsvajern och ut å provkör igen och gör som ovan beskrev. :wink:
Saab 900 SET Coupé -95
460 Turbo -90 "T-Gul" SÅLD
480 Turbo -91B "T-Vit" SÅLD
MartinP
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Det får jag absolut ta och göra, men jag visste faktiskt inte om det där med spegelmotorn, vet inte ens vad det är för något (skulle uppskatta om du förklarade det för mig :)).
480ES -87
boostofta
Kontakt:

Inlägg av boostofta »

vajern går väl inte att byta separat? Blir väl en komplett fönsterhiss.

Hur har de förresten gått, blev det affär, såg att annonsen är borta :)

(hoppas ;) )
Mvh
Peter #15
Röd ES 1987 Min Första Bil tyvärr skrotad pga för mycket rost
Röd 1990 Turbo Centers 0,95bars strenhet! Min sommar/räcerbil :)
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
MartinP
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Nej, jag avrådde honom med tanke på alla grejen som återstod att fixa. Ska man ha en 480 så får man vara beredd på att mecka en del, vilket är något han inte alls kommer att göra. Bilen skulle bara skapa en massa elände och i slutändan inte bli något annat än en ständig "korrespondens" med verkstan.
480ES -87
Skriv svar