AC-problem

352, Anders Nordh
Kontakt:

AC-problem

Inlägg av 352, Anders Nordh »

Jag har en Turbo -88 med AC.

Problemet är att Fläkten inte går som den ska. När AC:n är på så går den på lägsta varv förutom när jag trycker in knappen längst till vänster, då går den på högsta varav som den skall. När AC:n inte är på utan de andra knapparna, så går den bara på lägsta varav vid defroster, annars är den död. Det har ingen betydelse hur vredet för fläkten är.
Har tagit ut AC-enheten och kunnat konstatera att det har varit lite varmt vid kontakten. Är inte säker på att komponenterna på kretskortet är trasiga, men den ser inte så bra ut vid kontakten. Se bilder nedan
.
Bild
Bild
Bild

Har någon varit med om detta tidigare, och lyckats löda om på kretskortet?
Eller måste jag skaffa en fungerande "Knappsats"!?

Är det i så fall någon som har en liggande?

Det blir lite knepigt i vinter utan att kunna använda defrostern!!
Ägare till en 480T -88 och en 480T -90.
Bild
lundmarc
Kontakt:

Re:

Inlägg av lundmarc »

Har du testat det enklaste av allt - tvätta kretskortet? I ditt fall ser det ut att kunna vara mycket värre men varför inte testa det enklaste först.
352, Anders Nordh
Kontakt:

Tvätta kretskort

Inlägg av 352, Anders Nordh »

Nej jag har inte tvättat av det. Vet inte vad jag skall tvätta med. Kan ju vara värt ett försök.

Jag vet ju inte varför det har blivit överhettat. Så det är ju nästa problem att hitta, annars kanske det inte hjälper så länge med ett "nytt" eller lagat kretskort.

Någon som ha några förslag på varför eller hur det kan komma sig att det blir överhettat? Kortslutning, men var i såfall? Kabeln ser lite överhettad ut också ( den fjärde från höger,där det också ser bränt ut vid lödningarna)
Ägare till en 480T -88 och en 480T -90.
Bild
Mogge
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej!

Det är själva kontakten som blir överhetttad, dvs spänningsfall. Mycket vanligt fel, även om man i bland inte får problem med fläkten.

Vanligt är att lödningarna släppt vid reläer mm. Se gärna med på EU klubbens hemsida, där är någon som lödat om sitt kretskort.

Mvh Jonas
MartinP
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Har inte AC, men hade problem med mitt kretskort också. Lödde om alla punkter och det hjälpte ingenting. Kom till slut fram till att en koppling hade spruckit itu så jag ihop sprickan med en brygga och sen dess fungerar fläkten fin fint :D
480ES -87
Mogge
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej!

Ja till och med det kan hända. Fram med förstoringsglaset och syna av kretskortet.

Har lött om ca 10 kretskort och bara en kvarstod det problem med, där fungerade inte några knappar efter lödningen, men fläktproblemen var borta.

Mvh Jonas
MartinP
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

VEMen på min genererar värme, så jag har åtminstone inga problem när vintern kommer. Dock så kvittar det om jag så trycker på "floor" eller vindrutan. Alla luftutgångar är lika aktiva och jag vill minnas att vakuum ingångarna inte hade dessa små tätningsringar. Alla saknade en sådan förutom en. Kan det vara därför?
480ES -87
Skriv svar