Tomgångsventil, vart köper man en ny för lägsta pris?

Skriv svar
MartinP
Kontakt:

Tomgångsventil, vart köper man en ny för lägsta pris?

Inlägg av MartinP »

Hej allesammans!

Har nu kommit fram till att det med högsta sannolikhet är tomgångsmotorn som spökat och varit orsaken till min start samt tomgångsproblem då jag efter mätning fick ett värde på ~28 ohm, vilket är alldeles för långt ifrån 44. Mina fråga är, är det ens värt att titta efter en ersättare på skroten? Vad ska man i sådana fall hålla ögonen öppna för när det gäller dessa? Har årsmodellen någon betydelse? Hur är det med turbo modellerna? Är tomgångsventilen annorlunda på dessa så att de inte passar till en -87 ES?

Tack på förhand!

Martin
Mogge
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej!

Hälften av motståndsvärdet på 44 ohm låter rimligt med 28, är du säker på att du mätt rätt?

Japp turbon har annan ventil.

Mvh Jonas
MartinP
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Hälften av motståndsvärdet på 44 ohm låter rimligt med 28, är du säker på att du mätt rätt?
Förstår inte riktigt vad du menar. Hur kan det vara rimligt när allt annat än 44 indikerar att ventilen är trasig?
Mogge
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej!

Oftast består den av två lindningar, mäter man fel så får du bara med en av lindningarna.

Mellan stift 3 och 5, 44 ohm. för B 18 E

B18 F mellan 3 och 5, 20 ohm (samma som FT)

Mvh Jonas
MartinP
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Är nog rätt säker på att jag har B18E, men hur verifierar jag det?
480ES -87
Sellgren
Kontakt:

Inlägg av Sellgren »

Det står på en metall bricka på motorblocket (stor som en id-bricka). Om du följer oljestickan ned och går med blicken mot växellådan när du börjar närma dig oljetråget så ska det sitta en bricka där emellan. Den brukar dock vara täckt med olja och damm, men du borde hitta den.
VOLVO 480 ES 2,0 Automat -95 Pariserblå
VOLVO 480 TURBO -93 Svart, Med i Volvos broschyr för 94:or, Volvo original kjolpaket
VOLVO 480 TURBO -93 Svart, Webasto thermo top
CADILLAC DeVILLE cab -67
TOYOTA CELICA SUPRA -84
Hyundai i40 -12
MartinP
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Japp turbon har annan ventil.
Stack till skroten idag och tittade efter en ventil och det visade sig att det bara stod fanns två turbos så jag tog ut ventilen ur den ena och mätte värdena. 41 ohm. 150 kostade det och så provar jag den nu. Är det nå strul så är det ju bara att lämna tillbaka den. Nästa kallstart kommer visa hur det står till.
480ES -87
MartinP
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Resultatet blev det samma. Provade ventilen efter cirka 4 timmar och den vägrade redan då att starta. Nu återstår det bara att lämna tillbaka ventilen och köpa en som passar. Frågan är om jag hittar en sådan eller inte.
Ska ringa och höra Stockholms största bilskrot imorn så de borde nog ändå han något sånt. Jag hör av mig så fort jag vet något.

EDIT: För skoj skull så ringde jag till både Mekonomen och Volvo idag och frågade om priset på en ny tomgångsventil och givetvis var priserna skyhöga :shock: :shock: Mekonomen ville ha 1900 och Volvo 1840. Den jag köpte på skroten för några dagar sedan som inte fungerar till en icke turbo kostade 150 så visst är det LITE skillnad i priset.
480ES -87
MartinP
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Har en till fråga allihopa. Vet ni kanske om det finns någon volvo som har en passande tomgångsventil för en 480ES? En 460 eller 360 kanske? Eller måste det vara exakt samma modell?
480ES -87
MartinP
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Fixade en ventil från en 480ES -87 och bytte ut den. Visst blev det skillnad :D, men det löste inte det ursprungliga problemet.
480ES -87
Skriv svar