Tänkt att tvätta bilen för hand, även innanför huven

Skriv svar
MartinP
Kontakt:

Tänkt att tvätta bilen för hand, även innanför huven

Inlägg av MartinP »

Hej allihopa!

Jag som nämnt så ska ja äntligen tvätta min 480 som nu blir tvättad för första gången sen jag köpte den för drygt 1 månad sen. Detta för att jag jämt meckat med den innanför huven och ansåg då att det helt enkelt var onödigt.
Vad jag även tänkt gör är att använda rikligt med T-grön innanför huven och därmed lösa upp allt fett och sedan skölja av med högtryck. Mina första fråga lyder, är det något särskilt jag ska tänka på för att inte råka ut för något haveri i efterhand? Något man bör täcka över eller kanske inte ens duscha?

Har ni något billigt och bra shampo att rekommendera eller är det bara att välja och vraka bland de billigaste som finns?

Sist men inte minst, vax. Vad ska man köra på och hur ska man smeta in det för full effekt? Blir några rena dukar bra?

Tack till er alla än en gång!

Martin
MartinP
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Tvättade bilen igår och visst blev den mycket renare, men tyvärr så gick inte de feta fingeravtrycken längst fram på motorhuven (pga. meck) bort och syns fortfarande.
Jag hade med mig T-grön och försökte även med det, men det ville inte gå bort. Jag antar att kallavfettning är fel medel att använda på feta fläckar, eller har jag fel? Har dessa typer av fläckar lite här och var så ja undrar om det någon som vet hur man får bort de? Hade även tänkt att polera bilen med vax snarast möjligt, kommer kanske det att dölja eller till och med få bort dessa fläckar? Har hört att poleringen i sig också rengör bilen en del.

Sen så vågade jag heller inte tvätta själva motorn då det enligt flaskan sades att man INTE skulle använda det då motorn var varm, vilket min var då jag var tvungen att köra till en GDS-hall. Nu är min fråga, är det som står på flaskan sant? Kan motorn komma till skada på något sätt om man använder medlet på en varm motor?
Sellgren
Kontakt:

Inlägg av Sellgren »

Angående rengöringsmedel på varm motor så är det nog p.g.a. att medlet kan ta eld.
Det som du ska vara försiktigast med att spruta vatten på är elektronik delar och framförallt ska du undvika att spruta på fördelar locket (det sitter på sidan av motorn och det är den prylen som alla tändkablar är ansluten till).
VOLVO 480 ES 2,0 Automat -95 Pariserblå
VOLVO 480 TURBO -93 Svart, Med i Volvos broschyr för 94:or, Volvo original kjolpaket
VOLVO 480 TURBO -93 Svart, Webasto thermo top
CADILLAC DeVILLE cab -67
TOYOTA CELICA SUPRA -84
Hyundai i40 -12
Sellgren
Kontakt:

Inlägg av Sellgren »

Jag har provat mig fram när det gäller polermedel och vaxer och det som jag tycker har givit bäst resultat är att först använda sonax flytande rubbing om lacken är matt, sedan Sonax polish och slutligen Hagmans lackförsegling. Använder du sedan en polermaskin blir lacken super fin, en polermaskin kostar inte så många hundra.
VOLVO 480 TURBO -93 Svart, Med i Volvos broschyr för 94:or, Volvo original kjolpaket
CADILLAC DeVILLE cab -67
TOYOTA CELICA SUPRA -84
Hyundai i40 -12
MartinP
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

3 olika vax? :shock: Räcker det inte med en av de?

Är det stor skillad i resultat mellan hand och maskin -polering?

När det gäller motortvätten så är det omöjligt att helt undvika elektroniska delar då man kör med högtryckstvätt, men man kan ju alltid täcka över känsla delar såsom fördelaren med något av plast.
boostofta
Kontakt:

Inlägg av boostofta »

spruta inte direkt på kontakter och akta dig för fördelarlocket, räcker med några droppar för att locket ska bli fuktigt o då går den som skit.
Mvh
Peter #15
Röd ES 1987 Min Första Bil tyvärr skrotad pga för mycket rost
Röd 1990 Turbo Centers 0,95bars strenhet! Min sommar/räcerbil :)
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
MartinP
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Hm...men om jag gör så här då? Jag tycker över fördelarlocket med 1-2 plastpåsar och sprayar därefter allt som syns med kallavfettning, väntar ett tag och spolar därefter av. Sprayar på vanlig avfettning, väntar ett tag och spolar därefter av. Det borde väl göra susen?
Sellgren
Kontakt:

Inlägg av Sellgren »

Rubbing, polish och vax är olika medel. Rubbing och polish är väldigt fint slipmedel som polerar lacken. Vax och lackförsegling är till för att skydda lacken.
CADILLAC DeVILLE cab -67
TOYOTA CELICA SUPRA -84
Hyundai i40 -12
Martin
Kontakt:

Inlägg av Martin »

MartinP skrev:Hm...men om jag gör så här då? Jag tycker över fördelarlocket med 1-2 plastpåsar och sprayar därefter allt som syns med kallavfettning, väntar ett tag och spolar därefter av. Sprayar på vanlig avfettning, väntar ett tag och spolar därefter av. Det borde väl göra susen?
Låter kanon, har testat med plastpåse själv o det brukar funka fint.
Har du tryckluft annars så är det ju inte svårare än att plocka av locket o blåsa torrt. Det gäller tändkablarna också, dra loss o blås, brukar alltid samlas en del vatten vid stiften när man tvättar.
MartinP
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Ok, då vet jag. Tack för tipset Martin :)
Skriv svar