Min fru har trots alla varningar köpt en röd 480. Hon har naturligtvis sänt in ansökan till klubben. Resan hem till Luleå, 140 mil med bilen,gick sådär. Ett generatorbyte och en fönsterhiss som pajade efter vägen, men hem kom vi.
Väl hemma börjar mystiska saker hända. Ibland startade torkarna, både fram och bak av sig själva och gick inte att stänga av. En kväll började de främre dimljusen, som vi för övrigt inte lyckats tända tidigare, blinka helt hysteriskt. Detta hände medan bilen stog parkerad. Ingen hade rört bilen på fem-censur timmar. Nu har det hela accelererat. Om man stänger förardörren med tändningen avslagen så tänds dimljusen. Med tändningen på startar även torkarna både fram och bak.. Båda fenomenen upphör om man öppnar förardörren. Stänger man den så sätter det hela i gång igen. För att inte behöva både parkera och köra med förardörren öppen så drog jag två säkringar, nr 2 så slocknade dimljusen och sedan säkringen till torkarna. Hur kan kontakten från dörren påverka helt andra saker än innerbelysningen? Jag har även provat att tända innerbelysningen med strömbrytarna för att se om det även då påverkade dimljus och torkare, men icke. Känner någon igen fenomenet eller är det bara att börja gräva i kabelhärvorna.
Jag har genom åren skruvat i många bilar, men aldrig stött på ett så ologiskt elfel!
A A
Tokig el i 480es -87
-
020, Esko Antikainen
- Kontakt:
Hej!
Det går kalla kårar på ryggen när du beskriver felet.
Jag har haft min ES87 sen 1987 och en gång fick elektroniken spader.
Jag hade högtryckstvättat motorrummet ( och naturligtvis isolerat/avskärmat alla känsliga detaljer). När jag startade motorn fick popupljusen eget liv. Den ena gick upp och den andra ner. Kunde inte få det att sluta. En "MASTER RESET" dvs losstagning av pluspolen till batteriet och ordningen var återställd. Sen dess har allt fungerat OK.
Felet du har är troligen dålig jordkontakt någonstans. Elektroniken feltolkar signalerna.
Börja med att göra en "MASTER RESET". Om detta inte lyckas så mät upp spänningarna mellan chassiejord och "enhetsjord". Det bör vara 0 Volt.
En spänningsskilland på 0,5 Volt och över gör att systemet blir ostabilt.
Som vanligt Lycka till
Esko
Det går kalla kårar på ryggen när du beskriver felet.
Jag har haft min ES87 sen 1987 och en gång fick elektroniken spader.
Jag hade högtryckstvättat motorrummet ( och naturligtvis isolerat/avskärmat alla känsliga detaljer). När jag startade motorn fick popupljusen eget liv. Den ena gick upp och den andra ner. Kunde inte få det att sluta. En "MASTER RESET" dvs losstagning av pluspolen till batteriet och ordningen var återställd. Sen dess har allt fungerat OK.
Felet du har är troligen dålig jordkontakt någonstans. Elektroniken feltolkar signalerna.
Börja med att göra en "MASTER RESET". Om detta inte lyckas så mät upp spänningarna mellan chassiejord och "enhetsjord". Det bör vara 0 Volt.
En spänningsskilland på 0,5 Volt och över gör att systemet blir ostabilt.
Som vanligt Lycka till
Esko
-
Gäst
-
020, Esko Antikainen
- Kontakt:
Hej AA!
Med systemjord menar jag batteriets anslutning till chassiet. Ska vara samma sak om ingen dålig kontakt.
Med ”enhetsjord” avser jag den falerande enhetens jordanslutning ( i enheten).
Du har säkert erfarenhet hur dåliga jordanslutningar kan ställa till det med t.ex bakljus, bromsljus och blinkers. ”systemet” får jordanslutning via någon annan inkopplad enhet med underliga fenomen som följd.
Samma sak kan hända med styrenheten (erna?) du har problem med nu.
Konstruktören förutsätter att systemjord och ”enhetsjord” är samma sak. Om inte, kan nästan vad som helst hända.
Det säkraste sättet att konstatera felet är att mäta spänningen mellan systemjord och enhetsjord när den falerande funktionen är aktiverad. Då ska spänningen vara 0V. Om du mäter när funktionen är avaktiverad flyter ingen ström och spänningen blir 0V. Du drar fel slutsats av din mätning.
Erfarenheten säger att de flesta elfel av denna typ kan härledas till kontaktdon och anslutningar.
Det är sällsynt att kablaget blivit skadat.
Esko
Med systemjord menar jag batteriets anslutning till chassiet. Ska vara samma sak om ingen dålig kontakt.
Med ”enhetsjord” avser jag den falerande enhetens jordanslutning ( i enheten).
Du har säkert erfarenhet hur dåliga jordanslutningar kan ställa till det med t.ex bakljus, bromsljus och blinkers. ”systemet” får jordanslutning via någon annan inkopplad enhet med underliga fenomen som följd.
Samma sak kan hända med styrenheten (erna?) du har problem med nu.
Konstruktören förutsätter att systemjord och ”enhetsjord” är samma sak. Om inte, kan nästan vad som helst hända.
Det säkraste sättet att konstatera felet är att mäta spänningen mellan systemjord och enhetsjord när den falerande funktionen är aktiverad. Då ska spänningen vara 0V. Om du mäter när funktionen är avaktiverad flyter ingen ström och spänningen blir 0V. Du drar fel slutsats av din mätning.
Erfarenheten säger att de flesta elfel av denna typ kan härledas till kontaktdon och anslutningar.
Det är sällsynt att kablaget blivit skadat.
Esko
-
Gäst
-
Ortovox
- Kontakt:
Liknande problem löst
Det va länge sen jag va 480 aktiv men nu när jag på semestern fått tid att fixa min andra 480 så passade jag på att gå in här på forumet lite. På min 480 har det uppkommit ett liknande problem när den stått stilla. Mitt problem va att vindrutetorkarna fram och bak + lampspolarna går igång så fort man vrider om tändningen sen slutar de aldrig(spolarna spolar bara en gång).
Jag lyckades hitta att felet va glappkontakt vid kontakten/sladdarna till min datorbox. Jag hade rotat där innan så något måste ha hänt. Nu verkar allt funka som det ska igen efter jag sprutat med 5-56 på kontakterna till databoxen.
Så mitt tips är att undersöka kontakterna/sladarna vid databoxen eller kanske köra till en skrot som har en datorbox och testa byta så det inte är boxen som är kass.
mvh Jonas
Jag lyckades hitta att felet va glappkontakt vid kontakten/sladdarna till min datorbox. Jag hade rotat där innan så något måste ha hänt. Nu verkar allt funka som det ska igen efter jag sprutat med 5-56 på kontakterna till databoxen.
Så mitt tips är att undersöka kontakterna/sladarna vid databoxen eller kanske köra till en skrot som har en datorbox och testa byta så det inte är boxen som är kass.
mvh Jonas